Dodona Imeri. Kuva: Yle
TELEVISIO | Riemastuttavat päähenkilöt, ensiluokkaisen hyvät näyttelijät ja omintakeinen huumori ovat ruotsalaisen Painkiller-sarjan tukijalat.
”Tiivistäminen olisi tehnyt katsojakokemuksesta vielä paremman.”
Painkiller-sarjassa näkyy Ruotsin pitkä historia monikulttuurisena maana; maahanmuuttajat eivät ole sarjassa mukana siksi, että ovat muualta tulleita, vaan koska ovat ruotsalaisia, joilla on omanlaisensa tausta.
Andrea on toisen polven siirtolainen, jonka elämä on jatkuvia taideprojekteja ja apurahojen hakua niitä varten. Yli 30-vuotiaana hän joutuu palaamaan asumaan äidin luo, koska taide ei elätä.
Andrean äiti Dijana lähti aikoinaan vierastyöläiseksi Jugoslaviasta ja päätyi Ruotsiin; vuosikymmeniä kestäneet erilaiset raskaat siivoustyöt tuntuvat nyt jatkuvana kipuna koko kehossa. Lisäksi hän suree tyttärensä naimattomuutta ja ”oikean työn” puutetta; erilaiset taideprojektit ovat äidin mielestä silkkaa huuhaata. Äiti ja tytär elävät eri maailmoissa.
Kun yhteiskunnan resursseja leikataan ja äidin kivunhallintakurssi lopetetaan, Andrea päättää ryhtyä parantamaan äitinsä oloa omin neuvoin ja taiteen keinoin.

Snežana Spasenoska. Kuva: Yle
Sarja on riemukas ja lämminhenkinen sukellus moneen aihepiiriin. Mukana on muun muassa äidin ja tyttären suhde, ruotsalainen nykypäivä ja hyvinvointiyhteiskunnan rapistuminen, aikamme työväenluokan kuvaus ja pala siirtolaisuuden historiaa, taiteen tekeminen.
Snežana Spasenoska on loistava löytö Dijanan osaan. Kaikesta huolehtivan balkanilaisen äidin rooli tuntuu luonnistuvan tältä kuin itsestään, eikä kokemuksen puute näyttelijän työstä näy mitenkään. Myös Dodona Imeri tekee oivan roolin taitelijatyttärenä.
Tiivistäminen olisi tehnyt katsojakokemuksesta vielä paremman. Loppua kohti mikään aihe ei enää kehity, pajatso tyhjenee − ja silloin katsoja alkaa vilkuilla muualle.
Leena Reikko
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Televisiopäiväkirja: Jarno ja minä, Queen of Fucking Everything, Hyvä pomo, House of the Dragon…
TELEVISIO | Onko Queen of Fucking Everything niin hyvä kuin hehkutetaan? Naurattaako Hacks? Onko Hayao Miyazaki nero?
Suihkuseurapiirit tukkanuottasilla – Tom Hollander loistaa Feud: Capote vs. The Swans -tv-sarjassa
TELEVISIO | Tom Hollander on kuin ilmielävä Truman Capote tv-sarjassa Feud: Capote vs. The Swans, jossa kuvataan kirjailijan ja seurapiirirouvien vihanpitoa.
HBO:n tuottama rikossarja The Penguin nilkuttaa kahdeksan pitkäveteisen jakson läpi
TELEVISIO | The Penguin -tv-sarjassa parasta on Colin Farrellin maskeeraus, ja siihen hyvät puolet melkeinpä jäävätkin.
Halln on kuin The Office turkistarhalla: ”En ole aikoihin nähnyt näin erinomaista ja erikoista suomalaissarjaa”
TELEVISIO | Kettu- ja minkkitarhoille häkkejä valmistavasta pedersöreläisyrityksestä kertova työpaikkakomedia vyöryttää kiusallista ja absurdia huumoria ehdalla österbottniskalla.