The Affairin viides kausi alkoi HBO Nordicilla. Hienosti kirjoitettu sarja vetää jälleen mukaansa ja tuo henkilökaartiin uuden herkullisen hahmon.

Jos televisiosarjojen kausien alkujaksojen ensimmäistä kohtauksista jaettaisiin palkintoja, The Affairin viidennen kauden alussa olisi ehdottomasti mitaliainesta.

The Affair -sarjan uusin kausi nimittäin alkaa todella hykerryttävällä kohtauksella. Kohtauksessa sarjan päähenkilö, kirjailija Noah Solloway (Dominic West) on aamiaispalaverissa keskustelemassa romaaninsa elokuvaversiosta. Palaverin toinen osapuoli on elokuvan tuleva ohjaaja, Sasha Mann, jota näyttelee hienovaraisen humoristisesti Claes Bang. Tanskalainen Bang on monille tuttu mm. The Square -elokuvan mainiona, absurdeihin tilanteisiin törmäilevänä taidemuseon kuraattorina – ja nyt vaikuttaa siltä, että The Affairin wannabe-ohjaajana hän pääsee tekemään vähintään yhtä herkullista hahmoa.

Kohtaus on paitsi hienosti rakennettu, dialogiin perustuva mininovelli kahden itseään täynnä olevan taiteilijan kohtaamisesta, se samalla kertaa The Affair -sarjan alun, muistuttelee katsojaa, mistä tässä nyt oikein lähdettiin liikkeelle viisi vuotta sitten.

The Affairin ensimmäinen kausi kertoi siitä, kuinka naimisissa oleva Noah rakastui toiseen naiseen, Alisoniin (Ruth Wilson), ja salasuhteen edetessä lopulta erosi vaimostaan Helenistä (Maura Tierney). Samalla Noah sai kirjoittamiseensa uutta inspiraatiota – tunnemyrskyssään mies meni ja kirjoitti menestysromaanin. Ja kuten HBO-kaavaan kuuluu, samalla sarjassa myös selviteltiin mystistä kuolemantapausta.

Mutta The Affair -sarjan kiinnostavuus ei ollut pelkässä ihmissuhdedraamassa, vaan kerrontatavassa. Sarjassa tarinaa on seurattu usean päähenkilön näkökulmasta. Ensimmäisellä kaudella näkökulmia oli vain kaksi, Noahin ja Alisonin. Tämä tarkoitti sitä, että katsojat näkivät miltei samat kohtaukset kahteen kertaan, mutta henkilöt käyttäytyivät ja jopa pukeutuivat niissä hieman eri tavalla.

Eri näkökulmista nähty tarina oli erittäin mielenkiintoista katsottavaa, ja sai katsojankin pohtimaan sitä, miten eri tavalla – väärin tai oikein – ihmiset muistavat omaa elämäänsä.

Myöhemmillä kausilla tämä kiinnostava kerrontatapa on lievästi sanottuna levinnyt käsiin. Kaksi näkökulmaa toimi oikein kiehtovalla tavalla, mutta sittemmin näkökulmia on tullut lisää, siinä samalla kun uusia henkilöitäkin. Toinen kausi vielä toimi, syvensi tarinaa ja henkilöitä, mutta kolmas kausi oli selvä huti. Neljäs kausi onnistui kuitenkin virittämään mielenkiintoa henkilöihin uudelleen.

Arvioni viidennestä kaudesta on tehty vain ensimmäisen jakson perusteella, mutta enimmäkseen todella hyvältä näyttää jälleen. Ensimmäisessä jaksossa tapahtumia katsotaan Noahin ja Helenin näkökulmasta, ja erittäin taitavasti kohtauksissa tuodaan esiin ihmisten välisiä suhteita dialogin keinoin, tai pelkästään eleillä: jopa Noahin ex-appiukon (John Doman) läimäys Noahin olkapäälle kertoo paljon enemmän Noahin ja Brucen suhteesta kuin jonkin muun sarjan jaarittelukohtaukset.

Parasta sarjassa ehkä ovatkin yksittäiset kohtaukset, dialogi ja näyttelijätyö. Sarjan rakenteessa sen sijaan on ollut ongelmia, ja sellaisia vähän ounastelen nytkin.

Hieman yllättäen sarjassa loikataan muutamia vuosikymmeniä tulevaisuuteen. Tulevaisuusjaksossa päähenkilönä on yksi sarjan lapsista aikuiseksi kasvaneena. Tämä osa kauden aloitusjaksosta tuntui todella tarpeettomalta ja irralliselta, mutta nyt ei auta muu kuin katsoa, onnistutaanko tämä sitomaan tarinaan viidennen kauden edetessä.

Itselleni olisi riittänyt sarjan nykyisten henkilöiden tarina, sillä mediatietojen mukaan viides kausi on myös viimeinen. Ja ihminen – ainakin minä – kaipaa sitä, että tarinassa langanpäät jollakin tavalla kudottaisiin yhteen.

Kaarina Lehtisalo

Viides kausi alkoi HBO Nordicilla 26.8.2019. 

Nämä kuultiin

Matin ja Tepon 50-vuotisjuhlakonsertti Tampere-talossa 3.12.2019

Jos olet onnellinen
Kaikki mukaan vaan
Tämä ikävä
Minä rakastan sua
Sinun luonasi oon onnellinen
Pohjan poika ei pelkää mitään
Pieni kultatukkainen
Pienen tovin lämpö tunnetaan
Vauhti kiihtyy
On yö sun sylissä niin suloinen
Pidä itsestäsi huolta
Pöytä täyteen
Älä tuhlaa aikaa
Pidä itsestäsi huolta
Näin se kesäloma toimii
Leijona lemmikkinä
En enää uskonut unelmiin
Lähelläsi sun
Kaiken takana on nainen
Ensimmäinen