Kuva: Mikko Karsisto
OOPPERA | Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset oli Tampereen Oopperan keskiviikkoisessa ensi-illassa sekä musiikillisesti että näyttämöllisesti hiottu ja vahva.
”Ilmavuus ja yksinkertainen tehokkuus kannattelevat lavatoteutusta kauniisti.”
ARVOSTELU
Joonas Kokkonen: Viimeiset kiusaukset
- Libretto: Lauri Kokkonen
- Ohjaus: Mikko Kouki
- Ensi-ilta: Tampere-talo 5.3.2025
Joonas Kokkosen ooppera Viimeiset kiusaukset soi Tampereen Oopperan keskiviikkoisessa (5.3.2025) ensi-illassa vaikuttavasti. Esitys oli sekä musiikillisesti että näyttämöllisesti hiottu ja vahva.
Mikko Kouki on ohjannut Viimeisistä kiusauksista jännitteisen ja latautuneen oopperaesityksen, johon ei mahdu haukotuksen hetkiä. Teos etenee joustavasti ja pitää kuulija-katsojan otteessaan alusta loppuun. Kouki luottaa maltillisuuteen eikä sorru yliampuvaan dramatiikkaan, vaikka libretto tarjoaakin siihen lukuisia mahdollisuuksia. Hänen ratkaisunsa rakentavat kokonaisuutta johdonmukaisesti ja perustellusti.
Ilmavuus ja yksinkertainen tehokkuus kannattelevat lavatoteutusta kauniisti.
Teemu Loikaksen lavastus on nerokkuutta hipovalla tavalla pelkistetty ja toimiva, ja samaa tyylikästä linjaa edustavat sekä Janne Teivaisen valo- ja videosuunnittelu että Tiina Valkaman vivahteiden voimaan luottava pukusuunnittelu. Ilmaisuvoimainen pienieleisyys leimaa myös Jouni Prittisen koreografioita.
* *
Ville Matvejeffin johtama orkesteri soitti koko teoksen ajan jäntevästi ja viimeistellysti. Kokkosen monikerroksisesta musiikista Matvejeff nosti esiin kauniisti muotoiltuja yksityiskohtia alleviivaamaan, kuljettamaan ja luomaan taustaa näyttämön tapahtumille. Heikki Liimolan johtama Tampereen Oopperan kuoro esiintyi tapansa mukaan iskevästi ja verevästi.

Silja Aalto ja Johan Krogius. Kuva: Mikko Karsisto
Solistikaartissa helisi ja soi lukuisia timantteja. Sopraano Silja Aalto Riitan roolissa oli häikäisevä. Aallon kaunis sopraano välkkyi hänen sisäistyneessä tulkinnassaan linjakkaasti ja tunteikkaasti ilmentäen niin valoa ja herkkyyttä kuin tuskaa ja vihaakin. Oopperan kauneimpia hetkiä oli Riitan seesteinen kuolinkohtaus, jonka koskettavuutta korosti Aallon ja orkesterin herkkävireinen yhteistyö.
Hienon roolin teki myös tenori Johan Krogius Paavon ja Riitan poikana, Juhanana. Krogiuksen sävykäs tenori soi vapautuneesti, tarkasti kuvioiden ja ilmaisuvoimaisesti. Näyttämöllä hän tuntui olevan kuin kotonaan. Juhanan ja Riitan yhteinen kohtaus uhkui nuoruuden uhman ja innon sekä äidin huolen lisäksi äidin ja pojan välistä lämpöä ja rakkautta.

Laura Malmivaara (Anna Loviisa) ja Mika Kares (Paavo Ruotsalainen). Kuva: Mikko Karsisto
Petri Lindroos seppä Högmanina tulkitsi Paavon henkisen oppi-isän roolin sen vaatimalla karuudella ja vakaalla paatoksella. Tyylikäs oli myös tenori Tuomas Miettolan notkea ja lavakarismaa ilmentänyt esiintyminen 1. miehen roolissa.
Mika Kareksen basso soi Paavo Ruotsalaisen nimiroolissa jalona, muhkeana ja monisävyisenä. Kares välitti väkevästi ja uskottavasti saarnaajan kipuilun tämän elämän eri vaiheissa ja kuolinvuoteella.
Kikka Holmberg
Viimeiset kiusaukset
- Sävellys Joonas Kokkonen
- Libretto Lauri Kokkonen
- Musiikinjohto Ville Matvejeff
- Ohjaus Mikko Kouki
- Lavastus Teemu Loikas
- Pukusuunnittelu Tiina Valkama
- Valo- ja videosuunnittelu Janne Teivainen
- Koreografia Jouni Prittinen
- Naamioinnin suunnittelu Johanna Vänttinen
- Musiikin esittäminen Tampere Filharmonia, Tampereen Oopperan kuoro
- Kuorokapellimestari Heikki Liimola
- Lavalla
- Mika Kares Paavo Ruotsalainen, basso
- Silja Aalto Riitta, Paavon ensimmäinen vaimo, sopraano
- Johan Krogius Juhana, Paavon ja Riitan poika, tenori
- Petri Lindroos Jaakko Högman, seppä, basso
- Tuomas Miettola 1. mies, tenori
- Olli-Tapio Tikkanen 2. mies, baritoni
- Henri Uusitalo 3. mies, basso
- Annika Leino 1. nainen, sopraano
- Elli Vallinoja 2. nainen, mezzosopraano
- Maiju Vaahtoluoto 3. nainen, altto
- Laura Malmivaara Anna Loviisa, Paavon 2. vaimo, puherooli
- Helena Puukka Albertiina Nenonen, palvelijatar, puherooli
- Tanssijat Riikka Puumalainen, Ville Oinonen, Patrik Riipinen, Klaara Haapanen
- Polkkaryhmä Emmi Latvanne, Veera Aaltonen, Fanni Palmanto, Enni Hakala, Veera Lapila
Ensi-ilta Tampere-talon Isossa salissa 5.3.2025. Esityksiä 15.3. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kun loppu on jo alussa – arviossa Kansallisteatterin ja Teatteri Siperian Leikin loppu
TEATTERI | Samuel Beckettin näytelmä näyttää olemisen mustan aukon. Toivottomuus ja kauhu yltävät koomiseen hahmojen kipuillessa mitättömyyden tilassa, jossa mitään ei tapahdu.
Sisarusten suurin haave oli perustaa oma suomenkielinen teatteri – arviossa Kaarlo Bergbomin kootut kärsimykset
TEATTERI | Tiina Puumalaisen ja Hanna Suutelan Kansallisteatterille kirjoittama näytelmä on osuva ja ajankohtainen kuvaus teatterin ja taiteen maailmasta.
Brittenin War Requiem soi Tampere Filharmonian käsissä veren ja raudan makuisena, mutta lopussa odotti ihana sovinto
KONSERTTI | Tampere Filharmonian koskettavassa konsertissa tuuditettiin uneen menneiden ja tulevienkin sotien nuoret uhrit, jotka olisivat tahtoneet vain elää.
Kotimaisia musikaalikantaesityksiä kohottava musikaalikonsertti on naisten juhla – arviossa Myrskyluodon Maijasta Momentumiin
KONSERTTI | Tampereen Työväen Teatterin vanhoista musikaalikantaesityksistä koottuun konserttiin on saatu upea ensemble teatterin näyttelijöistä.