Kuvat: Mitro Härkönen
TEATTERIKESÄ | Taisto Reimaluodon monologi Onnellisinta on olla onnellinen on näyttelijätyön ja tekstin yhteistä juhlaa. Tätä on teatteri, joka tekee hyvää.
”Reimaluodon tekstin käsittelyn taito on omaa luokkaansa. Hän näyttää olevan koko ajan uuden ajatuksen äärellä. Ikään kuin hän keksisi tekstin samalla hetkellä, kun hän sen sanoo.”
ARVOSTELU
Teatteri Avoimet ovet & Lahden kaupunginteatteri: Onnellisinta on olla onnelinen
- Ohjaus: Hanna Kirjavainen
- Käsikirjoitus: Taija Helminen
- Esitys: Teatterikesässä TTT:n Kellariteatterissa 4.–5.8.2022
Kun Taisto Reimaluoto tanssahtelee, loikkii ja sipsuttelee lavalla, suupielet nousevat automaattisesti ylöspäin. Hänestä huokuu vahvaa läsnäoloa, rauhaa ja tekemisen riemua. Hän on Eelis, tai Santtu. Hän on sitä miltä milloinkin tuntuu. Ja koko esityksen ajan kyllä tuntuu. Hyvältä.
Reimaluoto tuo näyttämölle valon, lempeyden, vallattomuuden ja huikeita ajatushyppyjä tekevän henkilön, jonka haluaisi asumaan luokseen.
Näyttelijä Taisto Reimaluodon 60-vuotisjuhlaesitys on upea monologi, jossa teksti ja näyttelijä ovat limittyneet saumattomasti yhteen. Se on esitys, jonka ei haluaisi koskaan päättyvän.
* *
Esitys kertoo omaperäisestä ITE-taiteilijasta, ihmisrakkauteen perustuvaa ajattelua harjoittaneesta erakosta, Elis Sinistöstä (1912–2004). Se ristiinvalottaa Reimaluodon omaa elämää Sinistön elämään ja sommittelee kahden suuren elämänrakastajan kosmisen balettisoolon. Sinistö oli astrologi, rakentaja, balettitanssija, mietiskelijä, joogi, kansainvälinen tähti, majatalon isäntä, ufobongari ja pasifisti. Hän eleli itse rakentamassaan paratiisissa Villa Mehussa.
Samoin kuin kulkureille ja väsyneille matkustavaisille retriittiä elämäntyönään rakentanut Sinistö, Reimaluoto on esityksillään rakentanut levähdyspaikkaa katsojille huoahtaa valossa.
* *
Lavastus on kiinnostava, kekseliäs, kaunis ja monitulkintainen häkkyrä, jota voi työntää tai vetää, sinne pääsee ja sieltä pääsee ulos. Siellä voi kiikkua ja liikkua. Siellä voivat kivet roikkua ja barbit istua kukkaruukussa.
Taija Helmisen moniulotteinen teksti on filosofinen, hauska, viisas ja luovasti loikkiva kokonaisuus, joka tuo eteemme lintujen laulun, vihreän elämänmuodon ja rakkauden ihmiseen.
Reimaluodon tekstin käsittelyn taito on omaa luokkaansa. Hän näyttää olevan koko ajan uuden ajatuksen äärellä. Ikään kuin hän keksisi tekstin samalla hetkellä, kun hän sen sanoo. Siinä on yhtä aikaa äärimmäistä herkkyyttä ja valtavaa voimaa.
Jos haluat nostattaa seroniinitasoasi luonnonmukaisesti, menee teatteriin. Ja ennen muuta mene katsomaan Taisto Reimaluodon hehkua.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Teatteri Fiaskon Reviisori on satumaisuudestaan huolimatta osuvaa ja viiltävää satiiria
TEATTERI | Joensuulainen Teatteri Fiasko vääntää tulkinnassaan Reviisorista asetelman rautalangasta ja ilottelee sillä siekailematta.
Kauneus ja kakofonia kohtaavat – Erään itsemurhan anatomia Tampereen Työväen Teatterissa
TEATTERI | TTT:n kolmessa aikakaudessa kulkeva vierailuesitys Erään itsemurhan anatomia on tutkielma trauman ylisukupolvisista vaikutuksista.
Läsnäolon voima näyttämöllä kannattelee upeasti Eerika Rantasen tarinaa Tampereen Teatterissa
TEATTERI | Kolmen teatterin yhteistyönä syntynyt Eerika Rantasen tähänastinen elämä on erinomaisesti rytmitetty kokonaisuus, jota taitava näyttelijäkolmikko kannattelee taiten.
Mansikkapaikka. Nyt. – arviossa Sofi Oksasen uutuusnäytelmä Kansallisteatterissa
TEATTERI | Sofi Oksasen uutuusnäytelmä elää kipeästi tässä ajassa ja poimii lähikuvaan Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset yhden suomalais-ukrainalaisen perheen elämään.