Kuva: Q-Teatteri
TEATTERI | Anna Jaanisoo kirjoittaa ja ohjaa kokemuksistaan ja näkemyksistään Viron itsenäisyyden jälkeisistä vuosikymmenistä
”Yksi näytelmän peruskysymys on kuinka paljon virolaiset eroavat suomalaisista. Toisaalta eivät paljoakaan ja toisaalta aika paljon.”
ARVOSTELU
Tuvi toas eli pulu huoneessa
- Käsikirjoitus ja ohjaus: Anna Jaanisoo
- Pääosissa: Anna-Sofia Tuominen, Kate Lusenberg, Eeva Mäkinen, Olli Riipinen
- Ensi-ilta: Q-Teatteri 19.9.2024
Q-Teatterin Tuvi toas eli pulu huoneessa on sarja kohtauksia Viron itsenäisyyden jälkeisistä vuosikymmenistä, jolloin virolaisilla on ollut mahdollisuus muuttaa Suomeen. Asiat ovat muuttuneet, mutta kysymykset pysyvät samoina. Kysymys on siitä mistä olet kotoisin.
Mari on syntynyt Virossa, Tallinnassa, ja muuttanut lapsena äitinsä kanssa Suomeen.
Eletään aikaa ennen Suomen liittymistä Euroopan Unioniin ja huomattavasti ennen Viron liittymistä. Äiti saa oleskelu- ja työluvan ja Mari aloittaa peruskoulun ja oppii suomen kielen ja tavatkin, enimmäkseen.
Näytelmää katsoessaan tajuaa kuinka vähän Suomessa asuvista virolaisista maahanmuuttajista on nähty todellisia tarinoita. Ohjaaja ja käsikirjoittaja virolaissyntyinen Anna Jaanisoo on opiskellut alaa Suomessa Taideyliopistossa.
Virolaisille tulee yllätyksenä, että Suomen liittyminen Euroopan Unioniin lakkauttaa virolaisten oleskeluluvat. Luvat täytyisi uusia kolmen kuukauden kuluessa. Ongelmana on, ettei kukaan kerro muutoksesta virolaisille maahanmuuttajille. Työvoima ja verot kelpaavat Suomen valtiolle, mutta hakuprosessi näyttää ja kuulostaa nöyryyttämiseltä.
Mari omii arjessa suomalaiset tavat. Synttäreillä pitää tarjota kevyttä ja makeaa syötävää, popcornia, chipsejä ja kakkua. Isoäidin suolaiset herkut eivät kelpaa. Isoäiti on Marille välillä vähän nolo. Asia, johon kiinnittää huomiota, on isien puute kaikkina vuosikymmeninä.
Yksi näytelmän peruskysymys on kuinka paljon virolaiset eroavat suomalaisista. Toisaalta eivät paljoakaan ja toisaalta aika paljon. Isoäidin muotokuva on tässä se perinteinen, perinteistä pidetään kiinni niin ruoassa kuin elämäntavoissa.
Marin äiti on elänyt enemmän Suomessa. Hänelle käy kaikki, molemiin puolin Suomenlahtea. Juuri hänen kohdallaan viranomaiset käyttäytyvät huonosti. Marin äiti on maksanut 30 vuoden ajan veroja Suomeen, mutta kansalaisuushakemus on tiukassa. Kysymykset lomakkeessa ovat typeriä ja naurettavia.
Marin ongelma on se mikä hän on, suomalainen vai virolainen. Jos on opiskellut koulussa vain Suomen historiaa, tietää Suomesta enemmän. Toisaalta isoäiti ja äiti ovat pitäneet Marin ajantasalla virolaisen arjenhistorian suhteen. Pitäisikö virolaisuus peittää Suomessa ja suomalaisuus Virossa?
Tuvi toas eli pulu huoneessa kulkee ajasta toiseen tarpeen ja huomioiden mukaan. Nerokkaasti rakennettu lavastus luo valoja ja varjoja ja muuttaa tunnelmia.
Marin huoneessa olevan pulun merkitys on suuri, Marille. Pulu kasvaa ja antaa Marille kelvollisen elämänohjeen.
Esitys on hetkittäin mustalla huumorilla virkistetty tarina meistä ja heistä, niistä, jotka tuntuvat muilta. Todellisuudessa ne muut tuovat meille uusia ja hyviä tapoja ja ajatuksia niin kuin osa meistä pyrkii antamaan heille.
Näyttelijät ovat taitavia. Anna-Sofia Tuominen Marina on herkkä ja uskottava tunnelmissaan. Kate Lusenberg urakoi useita rooleja, samoin Olli Riipinen. Mummon roolin tekee tiukasti Eeva Mäkinen.
Maija Kääntä
Tuvi toas eli pulu huoneessa
- Teksti ja ohjaus Anna Jaanisoo
- Dramaturgi Rasmus Arikka
- Lavastus Annukka Pykäläinen
- Pukusuunnittelu Hilla Ruuska
- Valosuunnittelu Ada Halonen
- Äänisuunnittelu ja musiikki Timo Tikka
- Rooleissa Kate Lusenberg, Eeva Mäkinen, Olli Riipinen ja Anna-Sofia Tuominen
Ensi-ilta Helsingin Q-Teatterissa 19.9.2024. Esityksiä 5.12. asti. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Surulla on rautaiset kädet, mutta kaipauksella lempeä katse – arviossa Mikkelin teatterin Äitiä ikävä
TEATTERI | Mikkelin teatterin Äitiä ikävä luo oman, tyylikkään ehjän maailmansa kertoessaan yhden perheen kohtalon.
Nukkekodin modernisoitu versio on viihdyttävä mutta syvällinen – arviossa Nokian Etunäyttämön ensi-ilta
TEATTERI | Henrik Ibsenin näytelmän uusi sovitus on kekseliäs, humoristinen, dramaattinen ja energinen kokonaisuus.
Hämeenlinnan teatterin 39 askelta – pääosassa sivuroolit
TEATTERI | Jyri Ojansivu ja Mikko Virtanen tekevät todella upeaa työtä. Roolit vaihtuvat lennossa ja fyysisesti näytteleminen on tarkkaa ja hallittua.
Ihminen toteutuu jo paperilla, mutta entä käytännössä? Arviossa Sex – sukupolvia ja sukupuolia
TEATTERI | Gender, sex, seksuaalivähemmistöt, identiteetin määritys, sukupuolten väliset eroavuudet – näitä tullaan puimaan seuraavat kymmenen vuotta.