Teatteriarvio: Aino Havukaisen ja Sami Toivosen Tatun ja Patun Suomi -kirjasta dramatisoitu sovitus solahtaa sujuvasti Pyynikin maisemiin pyöreän katsomon ympärille.

Suomen Kiertueteatteri ja Pyynikin kesäteatteri, ensi-ilta 4.7.2019.

Kun lapsikatsoja saapuu ensimmäistä kertaa Pyynikin kesäteatteriin, häntä kiinnostaa erityisesti yksi kysymys: Miten teatterin katsomo oikein pyörii? Onko luvassa ehkä yhtä hurjat vauhdit kuin Särkänniemen laitteissa?

Suomen Kiertueteatterin johtaja, ohjaaja Janne Jämsä päästää yleisönsä onneksi heti kutkuttavasta jännityksestä. Tatun ja Patun Suomi alkaa suoraan katsomon pyörähdyksellä. Vasta kevyen kyydin jälkeen katseet zoomautuvat metsämaisemasta esiin hiihtäviin Tatuun ja Patuun.

Hyvä ratkaisu, sillä ensimmäisen pyörähdyksen jälkeen on paljon helpompi keskittyä itse esitykseen.

Kirjan hassuttelut nousevat uudelle tasolle

Aino Havukaisen ja Sami Toivosen kirjasta dramatisoitu kesäteatteritykitys imaiseekin kevyesti mukaansa viideksikymmeneksi minuutiksi sekä aikuisen että eskari-ikäisen lapsen. Useimmat esityksen vitsit ovat jo kirjasta tuttuja, mutta näyttämöllä ne heräävät henkiin vielä aivan uudella tavalla.

Suomi tuntureineen, saunoineen ja mökkimaisemineen on saatu rakennettua pienillä yksityiskohdilla Nuotin vierestä -näytelmän lavasteisiin ja Pyynikin tarjoamaan maisemaan. Esityksen sketsistä sketsiin kulkeva rakenne sopii täydellisesti Pyynikin pyörivän katsomon ympärille.

Tatun ja Patun käsittelyyn pääsevät vuorotellen jokaiselle suomalaislapselle tutut aiheet, kuten ruisleipä, sauna ja hyttysten keskellä grillaaminen.

 

Kuusivuotias katsoja on vaikuttunut sellaisista yksityiskohdista kuin melkein oikea moottorisaha ja vaahtosammutin sekä ihkaoikea savukone. Sen suurempia erikoistehosteita tai lavastuksellisia kikkailuja ei lapsi hyvin kulkevaan esitykseen edes kaipaa.

Fiksuja sanaleikkejä ja pieruhuumoria

Tatun ja Patun sopivan vinksahtaneet tulkinnat Suomen historiasta, kielestä ja kulttuurista naurattavat samalla varmuudella kuin Havukaisen ja Toivosen kirjoissa. Jääkaudesta tulee Outolan poikien päiden läpi filtteröitynä hetkessä hääkausi, ja seuraavaksi näyttämöllä kisailevatkin polkuautoilla hääkaudelta napattu morsian ja jostain ihan muualta ilmestynyt Hämähäkkimies. Kuin Monty Pythonia lapsen taajuudelle viritettynä.

Tatun ja Patun käsittelyyn pääsevät vuorotellen jokaiselle suomalaislapselle tutut aiheet, kuten ruisleipä, sauna ja hyttysten keskellä grillaaminen. Kesällä 2019 Suomi-aiheisessa esityksessä täytyy toki juhlia vähän myös Mörköä.

Ihan pienimmille kaikki Tatun ja Patun vitsit eivät välttämättä aukea, mutta heitäkin hellitään välillä puhdasverisellä pieruhuumorilla.

Kaiken hassuttelun ohessa saattaa katsomossa vahingossa myös oppia jotain Suomen historiasta. Ennen syksyn historiankokeisiin menemistä tosin kannattaa ehkä vielä tarkistaa, missä kohdissa kyse oli faktoista ja missä Tatun ja Patun väärinymmärryksistä. 

On oikeastaan vähän erikoista, että Tatu ja Patu ovat kesäteatterinäyttämöllä tänä kesänä vasta ensimmäistä kertaa. Niin hyvin he sinne sopivat kajahtaneen mutta fiksun huumorinsa kanssa. Voisikin kuvitella, että tulevaisuudessa Outolan poikien toilailusta pääsee nauttimaan kesäteatterissa myös muualla kesä-Suomessa kuin Tampereella.

Kaisa Järvelä

Tatun ja Patun Suomi

Perustuu: Aino Havukaisen ja Sami Toivosen Tatun ja Patun Suomi -kirjaan
Dramatisointi: Sami Rannila
Ohjaaja: Janne Jämsä
Rooleissa: Samuel Kujala, Verneri Lilja, Jenni Helenius ja Inke Koskinen
Ikäsuositus: Yli 3-vuotiaille
Esityksiä: 5.8.2019 asti