Kuva: Rakastajat-teatteri
TEATTERI | Porilaisteatteri luottaa tänäkin syksynä Dingon, Yön ja Mamban vetovoimaan tarjotessaan yleisölle yli kahden tunnin musiikkishow’n ja katsauksen entisaikojen nuorisokulttuuriin.
”Musiikki pelasti tässä esityksessä sen, mitä käsikirjoituksesta jäi uupumaan.
ARVOSTELU
Rakastajat-teatteri: Rock, ränni ja rakkaus
- Dramaturgia ja ohjaus: Tapio Kankaanpää
- Näyttelijät: Teemu Niemelä, Maarit Niemelä ja Henri Välikangas
- Ensi-ilta: Porin Kehräämöllä 30.9.2023
”Todella outo, ehdottoman uniikki” on Porin kaupungin markkinoinnin 2020-luvulla lanseeraama mainoslause, joka sopii hyvin kuvaamaan myös 1970- ja 1980-lukujen porilaista nuorisokulttuuria. Ne, jotka eivät vielä päässeet baariin, kulkivat ympäri Ränniksi ristittyä korttelia torin kupeessa ja vaihtoivat välillä suuntaa nähdäkseen, keitä muita siellä oli. Sinänsä päättömän vaelluksen motiivina useimmilla oli tyttö- tai poikaystävän löytäminen. Kun Dingo, Mamba ja Yö syntyivät, niiden kappaleista tuli Rännillä luonnollisesti hittejä.
Rakastajat-teatteri pyysi porilaisilta kertomuksia tuolta ajalta ja näitä tarinoita kuullaan Rock, ränni ja rakkaus -esityksessä musiikin lomassa. Jotkut tarinoista saavat hymyilemään ja jotkut ovat koskettaviakin, mutta melko heppoisen lisän ne esitykselle antavat.
Illan imu ja kovimmat aplodit tulivat reippaasti uudelleen sovitetuista vanhoista porirockin kappaleista. Sara Lindroos, Juha Aitakangas, Tomi Harrivaara ja Jaakko Kotiniemi loistivat bändinä ja näyttelijät Maarit Niemelä, Teemu Niemelä ja Henry Välikangas osoittavat jälleen olevansa kerrassaan hienoja laulajia.
Kun esityksen juoni on yksinkertainen, paljon ei saa mennä pieleen; musiikki pelasti tässä esityksessä sen, mitä käsikirjoituksesta jäi uupumaan.
* *
Kaksi vuotta sitten Rakastajat-teatterissa ensi-iltansa saanut Alaston kaupunki -musikaali kiertyi mm. Yön ja Dingon sekä niiden johtohahmojen ympärille ja siitä tuli teatterin kaikkien aikojen suosituin. Musikaalia esitettiin neljä kautta ja katsojia kertyi lähes 10 000. Myös Rock, ränni ja rakkaus on Tapio Kankaanpään ohjaama ja esityksissä on muutenkin paljon samoja tekijöitä.
Rakastajat on pitkään tuonut Porissa näyttämölle keskustelua ja ajatuksia herättävää teatteria – tätä on jo tullut ikävä viime vuosien viihteellisemmän sisällön aikana.
Porirockin historia alkaa pian kärsiä inflaatiosta; siitä vauhtia ottavan kolmannen esityksen tekemistä ei ehkä kannata ainakaan heti miettiä, vaikka teemasta on parhaillaan työn alla elokuvakin.
Leena Reikko
Rock, ränni ja rakkaus
- Dramaturgia ja ohjaus: Tapio Kankaanpää
- Musiikin sovitukset: Mika Toivanen, Tuomas Wäinölä, työryhmä
- Alkuperäismusiikki: porilaisen rockmusiikin kappaleet porirockin kultavuosista nykypäivään
- Näyttelijät: Teemu Niemelä, Maarit Niemelä ja Henri Välikangas
- Muusikot: Sara Lindroos, Juha Aitakangas, Tomi Harrivaara ja Jaakko Kotiniemi
- Puvustus: Sara Lehtonen
- Visuaalinen suunnittelu: Tapio Kankaanpää ja Jarno Santalähde
- Äänisuunnittelu: Pedro Garcia Díaz, Sami Rosnell, Jari Leskinen
- Valotekniikka: Andrew Ahtiainen, Jarno Santalähde
- Valokuvat: Mika Toivanen
- Graafinen suunnittelu: Ville Salén
- Valokuvanäyttely: Ville Salén, Tapio Kankaanpää, Amanda Mäkynen ja Karoliina Ailasmaa
- Tuottaja: Amanda Mäkynen ja Karoliina Ailasmaa
- Vastaavat tuottajat: Kai Tanner ja Angelika Meusel
- Konsepti ja esitysidea: Kai Tanner
- Tuotanto: Rakastajat-teatteri
Ensi-ilta Porin Kehräämöllä 30.9.2023. Esityksiä 9.12. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.
Kolme naista pyörittää miestä – arviossa Helsingin kaupunginteatterin Lempi
TEATTERI | Minna Rytisalon Lempistä dramatisoitu näytelmä luottaa liikaa kerrontaan. Itse Lempin persoona jää hataraksi.