Mirva Tolppanen on Annie Wilkes. Kuva: Janne Alhonpää
TEATTERI | Hulluus, luovuus ja väkivalta yhdistyvät Porin Teatterin klassikkojännärissä niin vahvalla otteella, että Kulttuuritoimituksen kriitikko lakkasi välillä hengittämästä.
”Tosielämän pariskunta, näyttelijät Mirva Tolppanen ja Vesa Haltsonen saivat harjoitusvaiheessa Piinan myös kotiinsa. ”
ARVOSTELU
Piina
- Ohjaus: Tuomo Aitta
- Suomennos: Timo Mikkola
- Näyttelijät: Mirva Tolppanen, Vesa Haltsonen, Hannu Müller
- Ensi-ilta: Porin Teatterin Pieni näyttämö 10.11.2022
Kuinka äärimmilleen luovan työn tekijän voi piiskata, jotta hän kykenee parhaaseen suoritukseen? Voiko kirjailija kirjoittaa pistooli ohimolla kokonaisen romaanin vain pysyäkseen hengissä?
Ainakin Stephen Kingin kauhujännärissä Piina kirjailija Paul Sheldon pystyy luovaan työhön sairaanhoitaja Annie Wilkesin kauhujen talossa. Paul saa armon vain siksi aikaa, että herättää henkiin romaanisarjansa päähenkilön, jotta hänen seinähullu faninsa saa tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Pirulliseen henkien taisteluun on päädytty, koska Paul loukkaantui vakavasti auto-onnettomuudessa ja hänen suuri ihailijansa, ”ykkösfaninsa”, pelasti hänet toipumaan syrjäiseen taloonsa lumimyrskyn keskellä. Paul on iloinen Annien sairaanhoitajan taidoista ja lääkkeistä; kohta tästä lähdetään managerin ja tyttären luo.
Ei lähdetä. Vähitellen käy selväksi, että Annie aikoo pitää palvomansa kirjailijan raajarikkona, eikä yhteyttä muuhun maailmaan ole eikä tule. FBI:kin on sitä mieltä, että kuollut mikä kuollut. Ehkä kojootit veivät, kun ruumista ei löydy.
Niinpä Paul Sheldon työskentelee ankarasti ja kenties jopa kiintyy hetkittäin mielipuolisen vihaiseen ja sairaan iloiseen pyöveliinsä. Heillä on hetkensä. Paul ehkä tajuaa kirjoittavansa elämänsä kirjaa – Annien ansiosta. Tämä ei ole lainkaan hullumpi kustannustoimittaja, muistaa aikaisempien kirjojen juonenkulutkin paremmin kuin kirjailija itse.
Paul pysyy hengissä niin kauan kuin kirja on kesken.
Piina tuli näyttelijäpariskunnan kotiin
Piina nähdään aina aika ajoin teattereissa, Tampereen Teatterissa ja Kuopion kaupunginteatterissa kolme vuotta sitten. Porissa ohjaaja Tuomo Aitta on saanut nyt päärooleihin tosielämän pariskunnan, joka antaa näytelmälle kaikkensa.
Mirva Tolppanen ja Vesa Haltsonen kertoivat ennen ensi-iltaa Satakunnan Kansan haastattelussa, että Piina on tuonut työt kotiin. He ovat keskustelleet rooleistaan paljon ja hioneet niitä yhdessä.
Kun Tolppanen harjoitteli repliikkejä koiralenkeillä, hän tunsi vahvasti, miten kasvot eivät ole enää Mirvan vaan Annien. Rooli tuli jopa hänen uniinsa painajaisina.
Koko näytelmä on huikea painajainen ja paljon parempi ainakin pienellä näyttämöllä kuin elokuvassa, vaikka Kathy Bates saikin roolistaan Oscarin aikoinaan.
Ensimmäisen kerran teatterissa pelkäsin hetkittäin, kun upposin sisään näytelmään. Välillä unohdin hengittää. Aah, miten upeaa!
Kun menet katsomaan porilaista Piinaa, pyri saamaan paikka mahdollisimman edestä. Pienetkin henkäykset vievät tarinaa eteenpäin.
Marita Salonen
Lue kritiikki Tampereen Teatterin Piinasta vuodelta 2019.
Piina
- Ohjaus Tuomo Aitta (vier.)
- Alkuperäinen romaani Stephen King (Misery, 1987)
- Näytelmäkäsikirjoitus William Goldman
- Suomennos Timo Mikkola
- Musiikki Vesa Haltsonen, Liberace
- Lavastus Markus Tsokkinen (vier.)
- Pukusuunnittelu Taru Liipola
- Näyttelijät Mirva Tolppanen, Vesa Haltsonen, Hannu Müller (vier.)
Ensi-ilta Porin Teatterin Pienellä näyttämöllä 10.11.2022. Esityksiä 17.5.2022 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.
Kolme naista pyörittää miestä – arviossa Helsingin kaupunginteatterin Lempi
TEATTERI | Minna Rytisalon Lempistä dramatisoitu näytelmä luottaa liikaa kerrontaan. Itse Lempin persoona jää hataraksi.