Henna Valkeamäki ja Sanna Ristaniemi. Kuvat: Johanna Peltola
TEATTERI | Ritvalalaiset-kollektiivin esitys kertoo siitä, miten asiat ratkeavat saunan lauteilla ja siitä, miten sauna kannattelee kaikenlaisia huolia ja murheita.
”Naisten sauna on esitys, jossa käsitellään ytimekkäästi elämän suuria tunteita.”
ARVOSTELU
Naisten sauna
- Ohjaus: Veli-Pekka Ristaniemi
- Rooleissa: Henna Valkeamäki ja Sanna Ristaniemi
- Esitys: Voipaalan Aittateatteri Valkeakoskella 26.9.2024
Kokemus keskellä maalaismaisemaa Voipaalan taidekeskuksen Aittateatterissa on vaikuttava. Automatka läpi syysauringon värjäämien pellonvierusten ja esityksen aikana laskeutunut pimeys tuovat ihan oman efektinsä Naisten sauna -kokemukseen. Henna Valkeamäki ja Sanna Ristaniemi ovat käsikirjoittaneet esityksen vuonna 2020 kuunnellen tarinoita naisten saunoissa ja lähitoreilla.
Esitys on kiertävä, farmariin pakattava ja voidaan pystyttää melkein minne vain. Se on tasapainoinen kokonaisuus, jossa tilanteet vaihtuvat nopeasti. Näemme kahden naisen show’n, joka on kunnianosoitus sekä saunalle että suomalaiselle naiselle. Sanattomat kohtaukset vaihtelevat enemmän dialogia sisältävien kohtausten kanssa. Ajan henkeen sopiva musiikki tulee nauhalta tai kuullaan naisten laulamana. Ohjaus ja äänet ovat Veli-Pekka Ristaniemen käsialaa.
Sisarukset käsittelevät saunan lauteilla rakkausasiat, miehen kaatumisen sodassa ja isovanhemmuuden. Nopeasti vaihtuvat tilanteet, vuosikymmenet, tunteet, tyylilajit ja elämäntilanteet pitävät katsojan otteessaan koko esityksen ajan.
Esitys liikutti. Se toi musiikin ja tunnelman kautta mieleen omat jo edesmenneet isovanhemmat, sukupolvien puhumattomuuden sekä sen, että elämä kuitenkin kantaa ja uudistuu silloinkin, kun ei siltä näytä tai kun siitä ei puhuta. Vanhat mummot katsovat lopulta huumorin läpi koko elämäänsä, josta ei ole dramatiikkaa puuttunut. Tyylilajin vaihdos keventää raskaita sotamuistoja ja aikoja, jolloin ei naurattanut.
Naisten sauna on esitys, jossa käsitellään ytimekkäästi elämän suuria tunteita – melkein kuin pikakelauksella, mutta silti aidosti ja vilpittömästi. Toisaalta asioiden dramatisointi jättää kysymyksen siitä, miten ihmiset oikeasti selvisivät?
Vaikka tässä tarinassa käy hyvin, avautuu esityksen kautta merkittävä näkökulma suomalaisen naisen kokemuksiin ja tunteisiin, joista eivät omat isoäiditkään puhuneet.
Sotahistoria on erilaista riippuen siitä katsotaanko sitä rintamalta vai kotijoukoista. Pappani kertoi reilusti kahdeksankympin ohittaneena vanhoja sotatarinoita, mutta havahduin siihen, että mammoiltani en ollut niistä kuullut.
Naisten sauna avaa yhden ikkunan suomalaisen naisen historiaan. Tuosta ikkunasta tulee raikasta ilmaa yksipuoliseen ajatteluun. Naisetkin olivat sodassa osallisia, vaikka eivät rintamalla olleetkaan. Sehän on selvä, mutta ennen esitystä en ollut kuitenkaan tajunnut, miten voimakkaasti sotatarinat omassa päässäni olivat olleet enemmän miesten tarinoita. Hyvä, että tämä ikkuna tuli avattua.
Naisten sauna kertoo kuitenkin muustakin kuin sota-ajasta. Se käsittelee ystävyyttä, sisaruutta, kateutta, onnellisuutta, rakkautta ja työtä eli koko elämän kirjoja. Kaikki nämä asiat mahtuvat saunan lauteilla puitaviksi.
Sanna Ristaniemen ja Henna Valkeamäen yhteistyö toimii. Näyttelijäntyö on niin luontevaa ja sujuvaa, että siihen ei kiinnitä huomiota. Ajalliset vaihtumat on toteuttu kekseliäästi ja esitykseen valitut tarinat ovat kiinnostavia. Esitys on siis kaiken kaikkiaan toimiva kokonaisuus.
Johanna Peltola, teksti ja kuvat
Ritvalalaiset kollektiivi: Naisten sauna
- Ohjaus ja äänet Veli-Pekka Ristaniemi
- Käsikirjoitus ja rooleissa Henna Valkeamäki ja Sanna Ristaniemi
- Puvut Sanni Tamminen
- Lavasterakennus Mika Makkonen
Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.
Kolme naista pyörittää miestä – arviossa Helsingin kaupunginteatterin Lempi
TEATTERI | Minna Rytisalon Lempistä dramatisoitu näytelmä luottaa liikaa kerrontaan. Itse Lempin persoona jää hataraksi.