Kuva: Jonne Renvall
TEATTERI | Kaikki on kesken, kaikki on alkanut jo kauan sitten, on täysin mahdoton osoittaa sitä pistettä, kellon aikaa, päivämäärää, milloin tämä totalitaarinen maailma on alkanut.
”Me katsojat voimme olla rauhallisia, framille on tulossa loistavia uusia näyttelijöitä.”
ARVOSTELU

Taantumus: Esitys vapautumisesta
- Ohjaus: Esa Kirkkopelto
- Ensi-ilta: Nätyn Teatterimonttu 25.9.2025
Esa Kirkkopellon ohjaama, Asta Honkamaan ja työryhmän dramaturgian sekä Pauliina Hulkon esitysdramaturgian yhteenliittymänä Taantumus: Esitys vapautumisesta on älykäs, hauska, historiansa tunteva ja samalla pelottavan ajankohtainen, lähellä nykyistä kuplivaa maailmantilaa.
Näyttämölarpiksi nimetty teos on Nätyn maisterivaiheen näyttelijäopiskelijoiden Vilma Hartikaisen, Eero-Heikki Karhun, Sisu Kaukosen, Vincent Kinnusen, Jussi-Matias Korhosen, Elina Lajusen, Saara Mänttärin, Jalmari Pajusen ja Vili Saarelan taiteellinen opinnäyte.
Tältä hurjalta joukolta nähdyn perusteella me katsojat voimme olla rauhallisia, framille on tulossa loistavia uusia näyttelijöitä. Ensemble on uskomattoman lahjakas; upeita laulajia, fyysisesti taitavia, tekstillään pysäyttäviä ja läsnäolevia. Bravo!
* *
Esityksen alussa meidät maadutetaan vanhaan Tampereeseen, joka on vahvasti läsnä takaseinän suurina kuvina. Ikonisia, punatiilisiä paikkoja, Finlayson, tehdasrakennuksia.
Sitten lähdetään lentoon.
Historia vie ensin ajatukset naapurimaahan Viroon, jota Neuvostoliitto miehitti 1944–1991. Esityksessä käytettävä Mikis Theodorakisin pärähdyttävä musiikki puolestaan vie tietysti Kreikkaan ja sieltä Etelä-Amerikkaan ja Chileen, vuoteen 1973.
Theodorakis (1925–2021) oli säveltäjä ja poliitikko, joka vastusti sotilasjunttaa ja joutui kotiarestiin. Ensimmäiset laulut Pablo Nerudan runokokoelmaan hän sävelsi Chilen presidentin Salvador Allenden pyynnöstä vuonna 1971. Canto Greneral -teoksen ensimmäinen seitsemän laulun kokonaisuus piti esittää Santiago de Chilen stadionilla 11.9.1973, mutta Pinochetin vallankaappaus teki stadionista kuolemanleirin.

Eero-Heikki Karhu ja Vilma Hartikainen. Kuva: Jonne Renvall
* *
Seuraavaksi mieli vaeltaa Ukrainaan, jossa eletään tässä ja nyt 2025.
Niin eletään myös lavalla. Pahaolo, epävarmuus, näköalattomuus vie tähän kaikkeen, yhtä aikaa.
Terapeuttien ja asiakkaiden yhteiskierinnät tärkeine hätähuutoineen ovat traagisen hauskaa mustaa huumoria. Myös psykologin/terapeutin oivat ohjeet pistävät miettimään:
- Rutista ruutupaperi palloksi ja potki sitä etiä päin.
- Pidä poliittisten vitsien iltamat:
– Tää on ku leivän syömistä, kukaan ei ota kantaa.
Olemme yhtä aikaa kaikilla vuosikymmenillä. Näyttelijöiden vahva tunne vie fyysiseen liikkeeseen ja intensiiviseen kontaktiin. Rakastin myös pahaenteistä äänimaisemaa, joka ennustaa sydämentykytystä.
Aiemmista Esa Kirkkopellon ohjauksista on jäänyt mieleen Yrjö Kallisen valaistuminen -esitys (1996), joka haastoi heräämään ja ajattelemaan itse. Se oli uniikki, erilainen kuin muut. Niin kuin tämäkin.

Sisu Kaukonen ja Vilma Hartikainen. Kuva: Jonne Renvall
* *
Taantumus on raikas (tiedän, lauseena se kuulostaa melko oudolta – puhun siis esityksestä).
Synonyymisanakirja sanoo taantumuksen olevan poliittinen aate, ideologia, poliittinen teoria, konservatismi, vanhoillisuus.
Taantumus taivutetaan: yks. nom. taantumus, yks. gen. taantumuksen, yks. part. taantumusta, yks. ill. taantumukseen, mon. gen. taantumusten taantumuksien, mon. part. taantumuksia, mon. ill. taantumuksiin.
Uskon, että rauha saadaan yhteisvoimalla, ei aseilla!
Taantumus: Esitys vapautumisesta
- Ohjaus: Esa Kirkkopelto
- Dramaturgia: Asta Honkamaa
- Pukusuunnittelu: Noora Salmi
- Äänisuunnittelu: Antti Puumalainen
- Valosuunnittelu: Jouni Alho
- Esitysdramaturgia: Pauliina Hulkko
- Pukujen toteutus: Tiina Helin ja Anu Lähteemäki, Anni Romakkaniemi, Juulia Berg (Tredu)
- Tuotanto: Taru Huokkola
- Valokuvat: Jonne Renvall
Ensi-ilta Tampereen Teatterimontussa 25.9.2025. Esityksiä 16.10. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kotiin ei päästy milloinkaan – arviossa Kansallisteatterin Muistopäivä
TEATTERI | Elli Salon Muistopäivä-näytelmä Kansallisteatterissa kertoo suomaisloikkarien loputtomasta matkasta Neuvostomaassa.
Ääntä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita – arviossa Maria Ylipään kabaree-esitys Poikkisahattu nainen
MUSIIKKITEATTERI | Maria Ylipään loistava lauluääni taipuu laulelmista hevirokkiin. Poikkisahattu nainen on kabaree naisen elämästä lasten, miehen ja koiran kanssa.
Elämän moniosaajat kimpussamme – arviossa Tukkateatterin kantaesitys Haittaako, jos kysyn?
TEATTERI | Tukkateatterin pikkujoulukabaree Haittaako, jos kysyn? on syntynyt näyttelijöiden omista kokemuksista.
Waltteri Torikan baritoni soi kaikki tunteet rintamien välissä – arviossa Ihminen parhaan kykynsä mukaan
OOPPERA | Joel Järventaustan ja Tommi Kinnusen pienoisooppera päästää kokemaan sotilaan kauhun ja kaipuun. Turun Saaristo-ooppera vieraili Kansallisoopperan Alminsalissa.




