Kuva: Jiri Halttunen
TEATTERI | Kolmen teatterin yhteistyönä syntynyt Eerika Rantasen tähänastinen elämä on erinomaisesti rytmitetty kokonaisuus, jota taitava näyttelijäkolmikko kannattelee taiten.
”Kokonaisuuden kruunaa Juha Jokelan ohjaus, joka hyödyntää kekseliäästi niukkaa mutta mietittyä ylöspanoa.”
ARVOSTELU
Eerika Rantasen tähänastinen elämä
- Ohjaus: Juha Jokela
- Käsikirjoitus: Juha Jokela, Kaisa Hela, Ria Kataja ja Eeva Soivio
- Tampereen-ensi-ilta: Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämö 18.4.2024.
Teatterikatsojana joskus toivoo näkevänsä esityksen, jossa tietynlainen kepeys ja pakottomuus määrittää tulkintaa, ilman että se olisi vailla sisältöä. Tällainen esitys olisi nyt tarjolla Tampereella seuraavan vajaan kahden viikon ajan. Kolmen teatterin yhteistyönä syntynyt Eerika Rantasen tähän astinen elämä on erinomaisesti rytmitetty kokonaisuus, jota taitava näyttelijäkolmikko kannattelee taiten.
Näytelmä sai ensimmäisen ensi-iltansa Jyväskylän kaupunginteatterissa maaliskuun alussa. Tampereen Teatterin ensi-illan jälkeen sitä esitetään vielä syyskuussa Kansallisteatterissa.
Tällaiset yhteistyöproduktiot tarjoavat paikallisille katsojille mahdollisuuden tutustua uusiin näyttelijöihin. Eerikan tarinassa näyttelevät Ria Kataja ja Eeva Soivio ovat tamperelaiskatsojille uusia tuttavuuksia, toki molemmat usein nähtyjä jo television ja elokuvan puolelta. Trion kolmas lenkki Kaisa Hela onkin sitten jo tutumpi tapaus. Moni muistaa hänet mainiosta Häpeä-näytelmästä, jonka Hela teki yhdessä Mari Turusen kanssa.
Eerika Rantasen tähänastinen elämä on syntynyt näyttelijäkolmikon yhteisestä tarinoinnista ja henkilökohtaisista muistoista. Minkä verran niissä on totuudellisuutta ja minkä verran fiktiota, se on lopulta merkityksetöntä. Lopputulema on eräänlainen hybridi – nuoren naisen kiinnostava kasvutarina, jossa näytellään poikkeuksellisen läsnäolevasti. Kokonaisuuden kruunaa Juha Jokelan ohjaus, joka hyödyntää kekseliäästi niukkaa mutta mietittyä ylöspanoa, ja jossa kohtausten suunnat ja dramaturgia pitävät katsojan mielenkiinnon yllä.
Jokela luottaa myös taitavan trion näyttelijäntyöhön. Erityisesti Helan ja Soivion muuntautumiskyky on nautittavaa seurattavaa. Kaksikko sujahtaa hujauksessa roolista toiseen, ja muutama tyypittely – vaikkapa hoitokodin mummoina – jää erityisesti mieleen. Katajan näyttelemä, kaikille alistuva nimiroolin Eerika, on toki vahvaa työtä sekin. Kiinnostavan roolista ja itse asiassa koko näytelmästä tekee sen, että siinä ei uhriuduta. Tarinaa kannattelee lämmin huumori ja ymmärrys elämää ja sen sattumanvaraisuutta kohtaan.
Aivan keskeinen rooli esityksen onnistumisessa on muusikko Mila Laineella, joka on säveltänyt esityksen musiikin. Multi-instrumentalisti Laineen luoma sävelmaailma kannattelee Eerika tarinaa ihmeen luontevasti. Laine on elimellinen osa esitystä tulkitessaan eri instrumenteilla kohtausten tunnelmaa ja teemoja. Erityisen hienosti soi sello melankolian tulkkina.
Esityksen puoliajat ovat tosin vähän eriparisia. Ensimmäisen puoliajan kekseliäs ja rento tekeminen muuntuu toisella puoliajalla paikoin vähän staattiseksi. Toki sen voi nähdä dramaturgisena ratkaisuna päähenkilön itsensä löytämisenä ja kasvuna, mutta näytelmän dynamiikan näkökulmasta se vie vähän tehoja.
Eerika Rantasen tähänastisesta elämästä on tehty myös kuunnelmasarja, jonka toinen kausi on juuri ilmestynyt ja kuunneltavissa Yle Areenassa. Näytelmäversio toimii mainiona johdatuksena audiodraaman pariin.
Jussi Kareinen
Eerika Rantasen tähänastinen elämä
- Käsikirjoitus Juha Jokela, Kaisa Hela, Ria Kataja, Eeva Soivio
- Ohjaus Juha Jokela
- Lavastussuunnittelu Mikko Saastamoinen (TT)
- Pukusuunnittelu Auli Turtiainen (SKT)
- Valo- ja videosuunnittelu Antti Silvennoinen (JKT)
- Musiikki Mila Laine
- Äänisuunnittelu Juha Tuisku (SKT)
Tampereen-ensi-ilta Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä 18.4.2024. Esityksiä 4.5. asti Esityskalenteriin täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tarja Kulho sotkee ja järjestää asiansa – Räkkärimarketin kassa jakaa oikeutta Korsossa
TEATTERI | Korsolaisen Räkkärimarketin kassan Tarja Kulhon edesottamusten karnevalisointi lepää Eriikka Väliahteen harteilla. Ja ne hartiat kestävät.
Tosca myi loppuun Vaasassa – Alueoopperan voimannäyte uhkaa jäädä lajinsa viimeiseksi
OOPPERA | Vierailevat tähdet ja oopperayhdistyksen kuoro sytyttävät näyttämön liekkeihin. Kulttuurialan leikkausten takia Vaasassa ei nähdä oopperaa ainakaan neljään vuoteen.
Mättään alta paljastuu luiden paloja – arviossa Kajaanin kaupunginteatterin Keräilijät
TEATTERI | Keräilyä ja poimintaa harjoitetaan rajan pinnassa ehkä enemmän kuin missään muualla Suomessa. Aina kuuluu kysymys: joko hillat ovat kypsiä? Joko puolukka kukkii? Veikö halla raakileet?
Enemmän kuin vain kepeä kaksituntinen keski-ikäisille – arviossa Riihimäen Teatterin Frenckellillä vieraileva Likapyykkiä
TEATTERI | Seksi on kohtuullisen kulunut ja ajoittain turhan arvattava ilottelun aihe, mutta aina sen parissa tavalla tai toisella illan viihtyy.