Kun loppu on jo alussa – arviossa Kansallisteatterin ja Teatteri Siperian Leikin loppu

12.04.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Hamm (Pekka Heikkinen) pitää Clovia (Bakr Hasan) otteessaan. Kuva: Piki Rantanen

TEATTERI | Samuel Beckettin Leikin loppu näyttää olemisen mustan aukon. Toivottomuus ja kauhu yltävät koomiseen näytelmän hahmojen kipuillessa mitättömyyden tilassa, jossa mitään ei tapahdu.

”Leikin loppu pakottaa katsojan olemaan, näkemään, kuulemaan ja tuntemaan, tuoden näkyviin ehkä peloista suurimman: olemisen tyhjyyden.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

Leikin loppu

  • Ohjaus: Heikki Huttu-Hiltunen
  • Rooleissa: Bakr Hasan, Pekka Heikkinen, Marika Heiskanen, Tuukka Huttunen
  • Ensi-ilta: Helsingin Kansallisteatteri 9.4.2025

Vuonna 1969 Nobelilla palkitun Samuel Beckettin Leikin loppu -näytelmässä (Fin de partie, 1957) keskisiä teemoja ovat avuttomuus, tyhjyys, merkityksettömyys ja epätoivo. Tapahtumien hahmottomuus, kommunikaation vaikeus ja olosuhteiden toivoton synkkyys houkuttelevat paradoksaalisesti esiin naurun. Absurdin kasvottomat kasvot näyttäytyvät.

Näytelmässä eletään jonkinlaisessa jatkuvassa jälkiapokalyptisessä hetkessä. Siinä loppu on jo alussa ja tietoisuus yrittää paeta olemassaolon kipua, mutta pakotietä ei ole. Elämä ei etene vaan silmukoi loputtomasti itseään. Maailma on jo päättynyt ja ainoastaan muistot jääneet, jotka nekin haalistuvat. Ihmisten roolit ovat yhä olemassa, mutta niidenkin sisältö on kadonnut.

Näytelmän keskushahmo Hamm (Pekka Heikkinen) on sokea, liikuntakyvytön ja yksinäinen despootti, jonka sanailu muuntuu käskyistä anomiseen ja hylkäämisestä kaipuuseen. Itse liikenneonnettomuudessa halvaantunut Heikkinen tuo rooliin syvyyttä, joka ei ole pelkästään fyysistä vaan myös eksistentiaalista. Hänen äänenkäyttönsä on ilmeikästä ja komiikkansa monitasoista, kun hän operoi lähes pelkällä katsellaan, ympärilleen hapuilevana epäihmisenä. Ihmisenä hän on tyhjä ja silti kaipaa samalla rakkautta.

Clov (Bakr Hasan) on Hammin ottopoika ja palvelija. Hän liikkuu nykivän vaivalloisesti ontuen, kuin olisi pakotettu elämään, eikä pysty lainkaan istumaan. Clovin ja Hammin välinen kommunikaatio on koomisen tarkkaa, vihamielistä ja riippuvuudesta nousevaa. He eivät siedä toisiaan, mutta eivät myöskään jätä toisiaan, vaikka sillä alati uhkailevat.

Hasan Clovin roolissa tuo pakolaistaustansa kautta näyttämölle konkreettisen symbolisen asetelman ja ulottuvuuden, kun hän roolissaan palvelee pyörätuolissa istuvaa eurooppalaista määräilijää.

Heikkinen ja Hasan muodostavan saumattomasti toimivan parivaljakon, jonka välinen sanailu on käsittämättömän nopeaa, kiivasta ja tylyä. Heidän fyysisen kommunikointinsa dynamiikka heijastaa mielettömyyden tilaa nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Kun puheesta huolimatta mitään ei varsinaisesti sanota, liike vie tilannetta eteenpäin.

54440590105 532a284cf6 k

Hammin (Pekka Heikkinen) ja Clovin (Bakr Hasan) välinen dynamiikka on näytelmän keskiössä. Kuva: Piki Rantanen

* *

Beckettin maailma on kehojen maailma nimenomaan kehon rajoitteiden näkökulmasta; kaikki näytelmän hahmot ovat fyysisesti vammautuneita. Hamm ei näe tai kävele, Clov ontuu eikä pysty istumaan, Hammin vanhemmat Nagg ja Nell elävät ilman jalkoja roskapöntöissä. Näytelmässä kehollinen olemassaolo toimii eräänlaisen psyykkisen halvaantumisen metaforana.

Kommunikaatio itsessään on mahdotonta merkitysten paetessa ilmaisua, mutta siitä huolimatta puhe jatkuu, sillä se on ainoa keino olemassaolon todentamiseen. Leimallista on merkityksetön, kovaääninen, samoja asioita jankkaava, lähinnä ilkeämielinen sanailu. Mitään ei tapahdu ja ihmiset ovat jumissa.

Hahmot ovat passiivisia toimijoita, joiden kaoottinen epävarmuus ja kyvyttömyys järjelliseen, rakentavaan kommunikaatioon ei niinkään kuvaa hahmojen välisiä suhteita vaan sitä, kuinka ne hetki hetkeltä kadottavat oman elämänsä ja eivätkä pysty sitä estämään.

Naggin ja Nellin väliset kohtaukset ovat poikkeuksia näytelmän monotonisen kaoottisessa ja kylmässäkin poljennossa. Tuukka Huttusen ja Marika Heiskasen tulkinta roskapöntöissä asuvasta vanhasta parista ei ole kylmä tai groteski vaan lempeä. Heidän kauttaan näytetään, kuinka rakkaus ja inhimillisyys ei häviä, ei edes mielettömyydessä. Samalla heidän kohtalonsa muistuttaa siitä, miten ikääntyviä helposti kohdellaan kaltoin syrjään, pois näkyvistä työntäen, aivan kuin kyse olisi kirjaimellisesti jätteistä.

54440218401 2acc773c1b k

Nagg (Tuukka Huttunen) ja Nell (Marika Heiskanen) asuvat roskapöntöissä. Kuva: Piki Rantanen

* *

Näytelmä on beckettiläisen tarkkaa ja kurinalaista tekemistä ja tätä myös ohjaus on hienovaraisesti seurannut. Asioiden annetaan tapahtua. Käsikirjoituksen tasolla keskeisessä osassa ovat tauot, liikkeiden ja liikkumisen kokonaisuuden hallinta ja ajoittaminen.

Clovin ikkunoista tähysteleminen luo illuusion siitä, että jokin muuttuisi, jonkinlainen ”vastaus” saataisiin – mutta sitä ei tule. Noissa hetkissä on kuitenkin taianomaista pysähtyneisyyttä.

Mieletön nauru on naurua ja se nousee tyhjyyden keskeltä palaten tyhjyyteen. Muistot ovat jäljellä siitä mitä on ollut, mutta nekin vaikuttavat hiipuvan pois lopun äärellä, ja loppu on jo alussa, ollut alusta saakka. Kun elämän merkkinä pidetään sitä että vielä itkee, ollaan tavallaan lohduttomuuden tuolla puolen.

54439360832 2a159d7547 k

Hamm (Pekka Heikkinen) ja hänen roskiksessa asuva isänsä Nagg (Tuukka Huttunen). Kuva: Piki Rantanen

* *

Beckett kirjoitti näytelmän ranskaksi ja käänsi sen itse englanniksi. Englanninkielinen nimi Endgame on shakkitermi, joka kuvaa pelin loppuvaihetta, kun vain muutama nappula on jäljellä. Kyse onkin tavallaan merkityksiä väistelevästä pelistä, jossa on lukemattomia tasoja ja käänteitä, mutta ne eivät lopulta merkitse mitään tai luo ehyttä kokonaisuutta.

Beckett käyttää absurdia taiteellisen agendansa toteuttamiseen ja näin tavallaan ylittää eksistentialismin idean. Jos absurdin ytimessä on käsitys siitä, että maailma on elimellisesti merkityksetön, tällöin ei myöskään ole mahdollisuutta esittää näytelmää tai seurata sitä, puhumattakaan että kirjoittaisi siitä kritiikkiä. Beckettille absurdi ei ole vain idean tai ideaalin tasolla vaan se viedään konkretiaan.

Beckettin teosta on pidetty hengeltään eksistentialistisena. Beckettin voidaan kuitenkin nähdä ylittävän eksistentialismin idean hänen kuvatessaan tilaa, jossa konkreettiset toimijat ovat tietyssä tilassa, tietyissä fyysisissä olomuodoissa ja ajan hetkessä, joita he eivät voi paeta, eivätkä näin vapaasti luoda omaa merkitystään.

Leikin loppu ei käsittele kuolemaa, vaan elämää sen jälkeen, kun kaikki merkitys on kadonnut. Näin se tekee näkyväksi jotain, mitä emme osaa sanoittaa. Jos kykenemme lukemaan Leikin lopun rivien välistä ja näkemään kaiken sen mitä meillä on menettävänämme, toivoa vielä on.

Hanna Telakoski

Leikin loppu

  • Käsikirjoitus Samuel Beckett
  • Ohjaus Heikki Huttu-Hiltunen
  • Suomennus Mika Leskinen (Loppupeli, 2011)
  • Musiikki ja äänisuunnittelu Sanna Salmenkallio
  • Lavastus- ja pukusuunnittelu työryhmä
  • Valosuunnittelu Ilkka Niskanen
  • Vastaava tuottaja / Teatteri Siperia Marika Heiskanen
  • Näyttelijät Bakr Hasan, Pekka Heikkinen, Marika Heiskanen, Tuukka Huttunen

Esitys on työryhmän, Teatteri Siperian ja Kansallisteatterin yhteistyö.

Ensi-ilta Kansallisteatterissa 9.4.2025. Esityksiä 26.4. asti. Lisätietoa täältä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.