Kuva: Jussi Silvennoinen
OOPPERA | Kaikki kunnia klassikko-oopperoille, mutta kyllähän tähän aikaan ja iholle tuleva uusi teos on se, joka Savonlinnan Oopperajuhlista jää mieleen.
”Kaikki aikamme tragediat eivät saa jäädä vain uutisotsikoiden ja uhrilukujen varaan.”
ARVOSTELU
Kaija Saariaho: Adriana Mater
- Esitys: Norlannin oopperan vierailunäytös Savonlinnan oopperajuhlilla 4.8.2024
Oopperan pitää uudistua. Kaija Saariaho ymmärsi tämän vaatimuksen sieluaan myöten ja toteutti yhteistyökumppaneidensa kanssa 2000-luvun komeimmat oopperat: Innocensen ja Adriana Materin.
Kummankin aihe viiltää tätä aikaa. Innocense käsittelee kouluampumisten jälkeistä traumaa perheessä, Adriana Mater sodan haavoja ja kostonkierrettä.
Jokela, Yhdysvaltain lukuisat kouluampumiset, Gaza, Ukraina.
Kaikki aikamme tragediat eivät saa jäädä vain uutisotsikoiden ja uhrilukujen varaan. Taiteella on oikeus ja velvollisuus näyttää ihmisten kasvot ja kuulla heidän ajatuksensa keskellä tätä kaikkea kauhua. Mutta onko syvimmänkin tuhon kierteen jälkeen toivoa?
Saariahon ja libretisti Amin Maaloufin katse on tiukasti ihmisten korkeudella. Nämä ihmiset kärsivät vääryyttä, mutta se ei vie heidän ihmisyyttään.
Adriana tulee raiskatuksi sisällissodan alkuvaiheessa. Raskaus ja lapsi eivät myrkytä häntä.
Adriana kasvattaa poikansa, mutta pojassa alkaa aikuisuudessa tarve kohdata petona pitämänsä isä ja surmata tämä.
* *
Miten kummassa tämä teema, raiskatun naisen kohtalo, tulee vastaan nyt eri teoksissa.
Italialaisen La Storia -sarjan Idan kipeä kohtalo huutaa samaa epäoikeudenmukaisuutta.
Oopperajuhlilla konserttiversiona nähdyn Jenufa-oopperan näytöksessä nuoren äidin häpeää pidetään niin suurena, että lapsi on surmattava.
Äiti, nainen tekee kuitenkin valinnat elämän puolesta. Rakkaus elämään ja toivo tulevasta ylittää henkilöön kohdistuneen vääryyden.
Jos voi valita, valitse rakkaus ja toivo, sanoi Saariaho ehkä tärkeimmässä oopperassaan vuodelta 2006.
Voiko ihmisyys olla muuta?
* *
Norrlannin oopperan Adriana Mater on tyylikkäästi ja oivaltaen toteutettua oopperaa.
Koska lyömäsoittimet hallitsevat partituurin äänimaailmaa, patterit on tuotu lavalle. Kaikkiaan arsenaaleja on neljä.
Sieltä kuuluvat tulevan lapsen sydänäänet, tuskan huokaukset, kiihkeät hengitykset ja tykytys.
Kapellimestarina Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff löytää saman vireen taitavan ensemblen kanssa. Tulkinnassa on valtava energia. Saariaho soittaa orkesterilla kuin mieletön.
Että ooppera voi olla tällaista, kiihkeää, hakkaavaa, raakaa, sanomaa täynnä.
Rytmiryhmät nousevat kaiken haltijaksi. Sodan poljento ei anna armoa.
* *
Amin Maaloufin libretto yllättää yhtä lailla kuin musiikki. Se on runollinen, mutta suora. Se on selkeä ja samalla siinä on juonne uneen.
Kun Adrianan poika haluaa surmata isänsä, pedoksi kutsutun Tsargon, äiti tietää, että poikaansa hän ei voi estää.
Mutta voiko poika katkaista aikeensa? Onko verikosto tarpeellinen? Voiko siihen missään olosuhteissa vedota?
Näitä Maalouf tekstissään punnitsee.
Dan Turdénin ohjaus on yksinkertaisesti selkeä. Ei mitään turhaa.
Lavalla oleva pelkistetty seinärakennelma taipuu moneen. Se on kodin suoja, varjojen valtakunta, kätkö.
Ja sen takana nousee armoton, valtava, polttava ja elämän antava aurinko tai sitten surua todistava mykkä kuu.
Ja välikuvina kaksi pientä poikaa, K ja A pelivaatteissaan kuin Göteborgin lähiöistä.
Kain ja Abel, aluksi kavereina, kunnes kateus ja viha purskahtavat pintaan.
Emma Sventelius, Hege Gustava Tjønn, Joshua Owen Mills ja Jonah Spungin muodostavat ensemblen, joka elää, laulaa ja hengittää vahvaa tarinaa.
* *
Kaikki kunnia klassikko-oopperoille, mutta kyllähän tähän aikaan ja iholle tuleva uusi teos on se, joka näistä juhlista jää mieleen.
Adriana Mater oli älykäs ja sivistynyt valinta.
En halua vain viihtyä ja hoilata hittibiisejä, haluan jännittää ja tuntea tämän päivän.
Anne Välinoro
Kaija Saariaho: Adriana Mater
- Musiikin johto: Ville Matvejeff
- Ohjaus: Dan Turdén
- Lavastus ja puvut: Kari Gravkjev
- Kuoron valmennus: Jan Schweiger
- Rooleissa: Emma Sventelius, Hege Gustava Tjønn, Joshua Owen Mills, Jonah Spungin
- Kuoro: Savonlinnan oopperajuhlakuoro
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.
Kolme naista pyörittää miestä – arviossa Helsingin kaupunginteatterin Lempi
TEATTERI | Minna Rytisalon Lempistä dramatisoitu näytelmä luottaa liikaa kerrontaan. Itse Lempin persoona jää hataraksi.