Koko rahalla olisi onnistuneempi hieman vähemmällä – arvio Teatteri Rajapinnan revyystä

24.07.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Justus Berner

TEATTERI | Teatteri Rajapinnan esitys haluaa sanoa tästä ajasta liki kaiken, mutta katsoja olisi kaivannut keskittymistä edes johonkin.

”Hassuja peruukkeja, nostalgisia verkkapukuja ja lameeriepuja ei puuttunut.”

ARVOSTELU

2 out of 5 stars

Koko rahalla -revyy

  • Ohjaus ja käsikirjoitus: Juha Suihko
  • Rooleissa: Juha Suihko, Laura Eriksson, Eerika Pesonen, Kati Kivelä
  • Esitys: Mallaskoski, Seinäjoki 23.7.2025

Hulvattomia sketsejä ajankohtaisista aiheista, spontaania vatsalihastreeniä ja nauruhermojen kutkuttelua. Näin luvataan vuonna 2024 perustetun Teatteri Rajapinnan revyystä, joka on kiertänyt tänä kesänä Joensuussa ja Seinäjoella. Juha Suihkon käsikirjoittamalla ja ohjaamalla Koko rahalla -revyyllä onkin viihdyttävät hetkensä. Lauluosuudet ovat esityksen parasta antia, etenkin Suihko itse on laulajana taitava. Esityksen parhaat kohdat eli musiikkiosuudet eivät kuitenkaan varsinaisesti kutkuta nauruhermoja, vaikka niitä mielikseen kuunteleekin.

Koko rahalla -revyy tarttuu ajankohtaisiin aiheisiin, ja niitä riittää. Sketseissä ja lauluissa puidaan ainakin oikeistohallituksen politiikkaa, Riikka Purran saksia ja Petteri Orpon harmautta kyllästymiseen asti, Vastaamo-tietomurtoa, huijarisyndroomaa, sukupuolten moninaisuutta, tekoälyä, Venäjän hyökkäyssotaa, Trumpia, leipäjonoja, Arto Satosen rannalle jäämistä Kelan pääjohtajan paikalta, ruuhkavuosia, Erika Vikmania ja Käärijää, digivallankumoista, sotea ja Hai-saappaiden valmistuksen siirtymistä ulkomaille.

Kaikki aiheet eivät tunnu kovinkaan ajankohtaisilta. Vastaamo-kohusta uutisoitiin vuonna 2020, Eeva-lehti valitsi Orpon suomen seksikkäimmäksi mieheksi vuonna 2016 ja Purra heilutteli saksiaankin jo puolitoista vuotta sitten.

Aihetulvaa olisi voinut hillitä. Kaipasin esitykseen kunnollista kehyskertomusta, kenties päähenkilöä, jonka arkea valittu yhteiskunnallinen muutos – vaikkapa soteuudistus – olisi kunnolla myllännyt. Petteri Orpoa turhaan esille huhuileva Riikka Purra ei aivan riittänyt sitomaan kokonaisuutta yhteen.

Irrallisen tuntuiset sketsit jättivät paikoin toivomisen varaa. Ajankohtaissatiiri on vaikea laji, enkä esityksen aikana voinut olla ajattelematta, että kaikki mahdolliset nokkeluudet perussuomalaisten saksista ja terveydenhuoltopalveluiden alasajosta on jo kuultu. Tunnistettavin ja ehkä siksi myös hauskin oli sketsi terveyskeskukseen puhelimella yhteyttä yrittävän kansalaisen kurimuksesta.

revyy seinajoki berner event 3774

Kuva: Justus Berner

Väliajan jälkeen esitys otti harppauksen parempaan. Yleisökin innostui antamaan väliaplodeja, joita se ensimmäisellä puoliajalla tarjosi kitsaasti.

Revyyn komein kohta oli muun muassa Samuli Putron ja Vesalan kappaleita yhdistelevä laulu, jossa varsinkin Juha Suihkon ja Laura Erikssonin tulkinnat soivat tyylikkäästi. Herkkä, surumielinenkin kohta tuntui samalla yllättävältä ja epäsopivalta revyy-ilotteluun. Esitys sisälsi niin paljon kaikkea, että onko ajateltu, että heitetään joukkoon vielä tämmöinen hieno laulusikermä, kun tämähän meiltä onnistuu?

Lavastusta ei lavalla ollut nimeksikään. Hahmoilla oli sen sijaan käytettävissään runsas muu tarpeisto. Hassuja peruukkeja, nostalgisia verkkapukuja ja lameeriepuja ei heidän yltään puuttunut.

Vaikka kokonaisuus Koko rahalla -revyyssä tuntui nyt olevan hieman kadoksissa, ei Rajapinnan tekijöiltä ammattiaitoa puutu. Juha Suihko ja Laura Eriksson ovat tuttuja Seinäjoen kaupunginteatterin komedioista ja musikaaleista. Eerika Pesonen nähdään syksyllä Turun kaupunginteatterissa kantaesityksensä saavassa Mä aion elää -musikaalissa yhdessä Jore Marjarannan kanssa. Kati Kivelä on näkynyt ruuduilla muun muassa Sunnuntailounas– ja Modernit miehet -televisiosarjoissa.

Seinäjoen Mallaskoski-ravintola on mainio miljöö kesäisille teatteri- ja musiikkiesityksille. Pienen kosken partaalla sijaitseva terassi on kuin tehty pienimuotoisille kulttuurielämyksille.

Kirsi Haapamatti

Teatteri Rajapinnan Koko rahalla -revyy vielä kahdesti Seinäjoen Mallaskoski-ravintolan terassilla: pe–la 25.–26.7.2025. Esitykset jatkuvat heinä-, elo- ja syyskuussa Joensuussa ja Lahdessa. Lisätietoa täältä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.