Kuva: Kari Sunnari
TEATTERI | Samuel Harjanne pyörittää Come from Away -musikaalissa pariakymmentä näyttelijää asemasta toiseen muutaman kymmenen sekunnin pulssilla.
”World Trade Centeriin kohdistuneet iskut 11.9.2001 olivat huomiotalouden kannalta tehokkain tapa herättää maailman mielenkiinto ja pelästyttää hyvinvointiyhteiskunnan asukkaat kaikkialla.”
ARVOSTELU
Come from Away
- Ohjaus: Samuel Harjanne
- Käsikirjoitus, laulujen sanat ja musiikki: Irene Sankoff ja David Hein
- Ensi-ilta: Tampereen Työväen Teatterin Suurella näyttämöllä 21.9.2022.
Tämä vuosi on ollut ikävien, omaa perusturvallisuutta natisuttavien uutisten vuosi.
Niin, meille, pienelle osalle maailman väestöä. Viimeiset kymmenen tai kolmekymmentä vuotta ovat olleet sitä joillekin muille, sodan tai nälänhädän alla oleville ihmisille.
Elämän katastrofit ovat suhteellisia. World Trade Centeriin kohdistuneet iskut 11.9.2001 olivat huomiotalouden kannalta tehokkain tapa herättää maailman mielenkiinto ja pelästyttää hyvinvointiyhteiskunnan asukkaat kaikkialla.
WTC:n tarina on oman sukupolveni avainkokemus, niin kuin ovat kuukävely, vuoden 2005 tsunami, pandemia ja Ukrainan sota. Ukrainan sota heristelee suomalaisen perusturvallisuudelle erityisen vahvasti ja nyt Venäjän osittainenkin liikekannallepano: te, siinä naapurissa, muistakaa yhteinen rajamme.
Katastrofin hetkellä tarvitaan kylmäpäisyyttä, yhteishenkeä ja toimintaa. Avuttomille on tarjottava suojaa, lämpöä ja ruokaa, terveyssiteitä ja silmätippoja – ja tietenkin vähän viskiä.
* *
Come from Away -musikaali syntyi kymmenisen vuotta sitten ideasta, kuinka ihan tavalliset ihmiset Ganderin 10 000 asukkaan pikkukaupungissa Newfounlandin saarella Kanadassa suhtautuivat 7 000 yllättävään pakolaiseen.
Kun Yhdysvaltain ilmatila suljettiin 11.9.2001, koneet ohjattiin laskeutumaan muualle. Ganderiin laskeutui vuorokauden aikana 38 isoa konetta ja niiden seitsemäntuhatta matkustajaa vauvasta vaariin, 90 kansallisuuden edustajia.
Siitä musikaali kertoo, haastatteluaineiston pohjalta koottuna.
Come from Away on pikamusikaali. Sitä se on tekstiltään, musiikiltaan ja rakenteeltaan.
Sitä se on myös näyttämötoteutukseltaan. Improilun iloista on otettu kaikki irti. Eriparituolit vaihtavat lennosta paikkaansa matkustamoksi ja kapakaksi, koulun suojatiloihin ja lentokentälle.
* *
Ohjaaja Samuel Harjanne pyörittää pariakymmentä näyttelijää asemasta toiseen muutaman kymmenen sekunnin pulssilla.
Alkupuolella on tietysti pakko ladata jännitettä ja pidettävä ruletti pyörimässä, mutta vähän rasittavaa kehittelyä on seurata, kun melodiapuolella ei ole mitään erityistä muistettavaa. Johtoaiheet ja soolot ovat kateissa.
Katsoja ei ehdi mukaan, kun koko ajan tuutataan.
Huomaan tuijottavani äärettömän rumia vaatteita, noita istumattomia pusakoita, liian suuria paitapuseroita, kelmeitä kuoseja ja kauhtuneita neuleita. No, sitähän vuoden 2000 epookki oli.
Kun päähenkilö, naislentokapteeni, saa kertoa elämäntarinansa, alkaa tarina eheytyä ja rakentua.
Nina Tapio on suvereeni esilaulaja ja solisti. Hän purkaa koskettavasti traagista tilannetta.
Hiski Vihertörmä on toinen näyttämöllepanon ankkuri, monissa hahmoissaan. Liikunnallisesti poliisista espanjalaishurmuriksi salamana vaihtava tekijä tekee roolinsa kuin trampoliinilla.
* *
Ihmissuhdenäytelmäkin tämä on. Kun tuhannet toisilleen tuntemattomat pakotetaan yhteen useiksi päiviksi, romanssejakin syntyy.
Mika Honkasen esittämän yksinäisen lontoolaisen ja Jonna Järnefeltin Texasin keltaruusun välttely kasvaa hurmioksi. Palomiesten kohtaloita selvittävät Ganderin naiset joutuvat yllättäen myös henkilökohtaisen tragedian äärelle.
Pidän kokonaisuuden perusjuonteesta, inhimillisyydestä yli kaiken, mutta en niinkään innostu tämän kokonaisuuden pakkaamisesta vähän latteaksi musiikilliseksi potpuriksi, joka ei yllä täysveriseksi musikaaliksi.
Anne Välinoro
Come from Away
- Käsikirjoitus, laulujen sanat ja musiikki Irene Sankoff ja David Hein
- Tekstin suomennos Reita Lounatvuori
- Laulujen suomennos Hanna Kaila
- Ohjaus Samuel Harjanne
- Koreografia Mirva Mäkinen
- Kapellimestarit Sean Mayes ja Tony Sikström
- Lavastussuunnittelu Erkki Saarainen
- Pukusuunnittelu Marjaana Mutanen
- Valosuunnittelu Eero Auvinen
- Äänisuunnittelu Jarkko Tuohimaa
- Rooleissa Jonna Järnefelt, Petra Karjalainen, Kaija Kärkinen, Heidi Kiviharju, Nina Tapio, Pihla Pohjolainen, Hiski Vihertörmä, Saska Pulkkinen, Jerry Wahlforss, Matti Leino, Jari Leppänen, Mika Honkanen, Jisook Kim, Tanja Varha, Leo Ikhilor, Arne Nylander
Ensi-ilta Tampereen Työväen Teatterin isolla näyttämöllä 21.9.2022. Esityksiä 31.12.2022 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.