Daniel (Peter Nyberg) johtaa kuoroa. Kuva: Jukka Kontkanen / Seinäjoen kaupunginteatteri
TEATTERI | Niin kuin taivaassa -ensi-ilta Seinäjoen kaupunginteatterin Alvar-näyttämöllä sai yleisön pauloihinsa niin väkevästi, että teatterikokemus tuntui aidosti yhteisölliseltä.
”Suurten tunteiden musikaaliksi mainostettu Niin kuin taivaassa todella oli sitä.”
ARVOSTELU
Niin kuin taivaassa
- Käsikirjoitus: Kay & Carin Pollak
- Ohjaus: Tuomas Parkkinen
- Koreografia: Jukka Haapalainen
- Ensi-ilta: Seinäjoen kaupunginteatteri 16.9.2023
Daniel (Peter Nyberg) asetti riman korkealle avaussoolossaan Niin kuin taivaassa -ensi-illassa. Nyt on se aika jonka sain -laulu lävisti yleisön sielun niin vastaansanomattomasti, että muotoilin jo mielessäni tätä tekstiä: kappale Nybergin esittämänä oli vaikuttavinta koko musikaalissa.
Vaan toisin kävi. Nyberg kyllä asetti riman huikean korkealle, mutta näyttelijät (myös Nyberg itse) ylittivät sen toinen toisensa jälkeen. Seinäjoen kaupunginteatterin Niin kuin taivaassa -musikaalin ensi-ilta oli yhtä pakahduttavien lauluesitysten vyöryä. Yleisö oli pois lähtiessään pöllämystyneen liikuttunut. Harvoin, jos koskaan, olen Seinäjoen kaupunginteatterin yleisössä istuessani kokenut samanlaista kollektiivista tunnemyrskyä kuin Niin kuin taivaassa -esityksessä.
* *
Niin kuin taivaassa -musikaali perustuu ruotsalaiseen Så som i himmelen -menestyselokuvaan vuodelta 2005. Se kertoo pikkuiseen pohjoisruotsalaiseen kylään palaavasta huippukapellimestari Danielista, joka ei halua muuta kuin levätä ja toipua. Daniel on vakavasti sairas, ja hän toivoo saavansa olla rauhassa. Hänet kuitenkin houkutellaan vetämään paikallista kirkkokuoroa ja sitä kautta mukaan kylän arkeen. Kuorolaisten kautta hän näkee ihmisten ongelmat, ilot ja surut. Etupäässä ehkä jälkimmäiset. Tarinassa käsitellään rankkoja aiheita lähisuhdeväkivallasta kiusaamiseen ja pettämiseen.
Suurten tunteiden musikaaliksi mainostettu Niin kuin taivaassa todella oli sitä. Esityksessä sai nauraa ja itkeä, toivoa ja uskoa ja vähän vihatakin.
Lauluosuudet onnistuivat upeasti, ja kuoro paisutti lauluja kuin pakottaen yleisön tunnepuuskan pyörteeseen, hengittämään esitystä. Toista pääroolia, Lenaa, esittävä talon oma Natalil Lintala on niin taitava laulaja, ettei hänen varmuuttaan voi kuin ihastella. Tanssikoreografiat tukivat tunnelmaa.
Kaupunginteatterin omien näyttelijöiden rinnalle mukaan otetut vierailevat näyttelijät olivat loistovalintoja rooleihinsa. Mainita pitää ainakin viime vuoden Tangokuningas-finalisti Lauri Ketonen Arnen roolissa ja 50-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävä Ami Aspelund. Gabriellaa näytteli niin ikään vierailija Anna-Maija Jalkanen, jonka veto Gabriellan laulusta oli koko musikaalin komein ja tunteikkain. Odotetusti, sillä Gabriellan laulu on myös elokuvaversion koskettavin.
* *
Katsoin Niin kuin taivaassa -elokuvan melko hiljattain Yle Areenasta, joten en voinut mitenkään välttyä vertailemasta näitä kahta teosta. Jännitin etukäteen erityisesti kahden kohtauksen näkemistä. Kohtaus, jossa pappi Stig (Esa Ahonen) ja vaimonsa Inger (Heidi Kirves) ovat avioliittonsa risteyskohdassa, oli elokuvassa tuskallisen intensiivinen. Miten se voitaisiin toistaa teatterin lavalla? Erinomaisesti, sen voin todeta spoilaamatta liikaa.
Odotin kovasti myös loppukohtausta, joka elokuvassa on elokuvalopetuksena vailla vertaansa. Musikaalin ratkaisuun toteuttaa dramaattinen loppu petyin hieman. Ei se huono ollut, mutta erilainen. Heti näytelmän jälkeen pyöräilin läpi vesisateisen kaupungin kotiin ja katsoin elokuvan loppukohtauksen uudelleen. Elokuva ja Mikael Nyqvist Danielina kestävät useammankin katselukerran.
Elokuvan ja musikaalin erona voisi mainita myös hienoisen sävyeron. Siinä missä elokuvan pohjavire oli surullinen ja raskas, Alvar-näyttämöllä nähtiin myös huumoria. Se tuntui vapauttavalta ja keventävältä kaiken ihmisen pikkumaisuuden, haljuuden ja väkivaltaisen rajuuden keskellä.
* *
Niin kuin taivaassa -musikaali on oivallinen pääteos Seinäjoen kaupunginteatterin 60-vuotisjuhlavuodelle. Musikaali on teatterin suurin produktio kautta sen historian. Mukana on ensemble kuoroineen ja kaksitoistahenkinen orkesteri, joka muuten soittaa lavan takana – ja näyttäytyy myös esityksen aikana. Mukana on teatterin omien näyttelijöiden lisäksi vierailijoita, lapsinäyttelijöitä, muusikoita ja Sorja- ja Jussi-kuoron laulajia. Näyttämöllä on kaikkiaan 40 esiintyjää.
Tuomas Parkkinen ohjaajana, Eeva Kontu kapellimestarina ja Jukka Haapalainen koreografina ovat selvästi saaneet parasta irti tästä monipuolisesta taiteilijajoukosta.
Kirsi Haapamatti
Seinäjoen kaupunginteatteri: Niin kuin taivaassa
- Käsikirjoitus: Kay Pollak ja Carin Pollak
- Sävellys: Fredrik Kempe
- Laulutekstit: Carin Pollak ja Fredrik Kempe
- Suomennos: Aino Piirola (dialogi), Maija Vilkkumaa (laulut)
- Ohjaus: Tuomas Parkkinen
- Koreografia: Jukka Haapalainen
- Vastaava kapellimestari: Eeva Kontu
- Esityskapellimestari: Aleksi Laukkonen
- Lavastussuunnittelu: Marjatta Kuivasto
- Pukusuunnittelu: Leena Rintala
- Valosuunnittelu: Hannu Raja-aho
- Äänisuunnittelu: Tomi Rintamäenpää
- Kampaus ja maskeeraus: Johanna Uusitontti
- Tappelukoreografia: Ville Mäkinen
- Päärooleissa: Peter Nyberg, Natalil Lintala, Esa Ahonen, Anna-Maija Jalkanne, Lauri Ketonen
Ensi-ilta Seinäjoen kaupunginteatterin Alvar-näyttämöllä 16.9.2023. Esityksiä 27.4.2024 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Surulla on rautaiset kädet, mutta kaipauksella lempeä katse – arviossa Mikkelin teatterin Äitiä ikävä
TEATTERI | Mikkelin teatterin Äitiä ikävä luo oman, tyylikkään ehjän maailmansa kertoessaan yhden perheen kohtalon.
Nukkekodin modernisoitu versio on viihdyttävä mutta syvällinen – arviossa Nokian Etunäyttämön ensi-ilta
TEATTERI | Henrik Ibsenin näytelmän uusi sovitus on kekseliäs, humoristinen, dramaattinen ja energinen kokonaisuus.
Hämeenlinnan teatterin 39 askelta – pääosassa sivuroolit
TEATTERI | Jyri Ojansivu ja Mikko Virtanen tekevät todella upeaa työtä. Roolit vaihtuvat lennossa ja fyysisesti näytteleminen on tarkkaa ja hallittua.
Ihminen toteutuu jo paperilla, mutta entä käytännössä? Arviossa Sex – sukupolvia ja sukupuolia
TEATTERI | Gender, sex, seksuaalivähemmistöt, identiteetin määritys, sukupuolten väliset eroavuudet – näitä tullaan puimaan seuraavat kymmenen vuotta.