Kuva: Stefan Bremer
OOPPERA | Korona on muuntuvuudessaan ja pandemialuonteessaan polvilleen notkauttava ase. Niin on oopperakin. Kansallisoopperan Covid fan tutte pilkkaa sumeilematta oopperamaailmaa ja siinä se on Mozartin hengessä täysin rinnoin. Jussi Nikkilän ohjaus on kutkuttava kurotus tähän hetkeen, jolloin emme tiedä päivää emmekä hetkeä, jolloin se iskee.
ARVOSTELU
W.A. Mozart – Minna Lindgren: Covid fan tutte
- Libretto: Minna Lindgren
- Ohjaus: Jussi Nikkilä
- Musiikin johto: Esa-Pekka Salonen
- Ensi-ilta: 28.8.2020. Arvio 10.9. esityksestä. Esityskalenteriin täältä.
Ooppera on järjetön taidemuoto, ylittämättömyydessään rakastettava.
Korona ja ooppera? Onhan molemmissa muutama yhteinen kirjainkin.
Suurin yhteinen nimittäjä on kuitenkin kokoluokka, kaiken lävistävyys, maailmanvalloitus. Korona on muuntuvuudessaan ja pandemialuonteessaan polvilleen notkauttava ase. Niin on oopperakin. Se naulaa kuulijan penkkiin ja saa hyräilemään Heprealaisten orjien kuoroa vielä vessassakin.
Cosi fan tutte – Covid fan tutte? Tarvittiin Minna Lindgrenin uuhinsorkka vääntämään Mozartin ehkä rakastetuin ooppera covid-kuosiin. Kun koko maailma vapisee uuden uhan edessä, on jaksettava myös nauraa.
Tunnettu oopperaohjaaja Götz Friedrich tosin on varoittanut pilailun vaaroista, mitkä pätevät juuri tähän, pettämisen helppoutta testaavaan kamarioopperaan.
Aina on joku joka ymmärtää myös loukkaantua. Covid, pahimmassa tapauksessa kuolettava virustauti, eihän sillä saa pelleillä!
Hei, mutta unohdetaan hetkeksi oopperan ulkopuolinen maailma, sitä varten taide on!
* *
Covid fan tutte on nimittäin juuri oikeanlainen vastalääke pirullisen viruksen myllertämälle yhteiskunnalle.
Lindgren pistää menemään samaan soppaan kirsivarhilat, trukeilla lavasteita siirtävät näyttämömiehet kuin jättikännykän näytön, jossa uutis- ja somefiidi toistaa postauksia niin iloisesta Bergamosta helmikuun alussa kuin THL:n ohjeistusta, altistuksia ja vilkuttaa kaiken päälle.
Entä mitä tekee oopperan vakikalusto siinä vaiheessa? Kauhistelee, kun keikka Pariisissa jää tekemättä ja mukava elämä supistuu neljän seinän sisälle vailla palvovia ihailijoita.
Covid fan tutte pilkkaa sumeilematta oopperamaailmaa ja siinä se on Mozartin hengessä täysin rinnoin.
Näin 10.9.2020 esityksen miehityksen, jossa ei ollut mukana Despinan roolissa vieraillutta Karita Mattilaa. Kun tarkistin kuuden myöhemmän esityksen miehityksen, ei rakasta diivaamme nähdä myöskään niissä.
Mutta ei hätää: mukana ovat edelleen näkemäni Miina-Liisa Värelä Fiordiligina, Johanna Rusanen Dorabellana, Tuomas Katajala Ferrandona ja Waltteri Torikka Guglielmona. Reetta Haavisto on järkevä Despina, Tommi Hakala strategi Don Alfonso ja rajapintapäällikkönä kaiken kokoaa niin kovin sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikön näköinen Sanna-Kaisa Palo.
Tästä kaikesta voi päätellä, että Minna Lindgren on saavuttanut valtakunnan hovinarrin aseman. Mahtavaa! Kanon!
* *
Jussi Nikkilän ohjaus on hulvaton tornado, jossa lauletaan se mitä alkuperäisoopperassa vuodelta 1790 on, mutta uusin sanoin. Se on kutkuttava kurotus tähän hetkeen, jolloin emme tiedä päivää emmekä hetkeä, jolloin se iskee.
Mutta jos mustaa surmaa Firenzen maaseudulle paenneet nuoret keksivät Decameronen teoksessa joukon härskejä novelleja, niin pitää myös kuolemanvaarassa muistaa seksuaalisuuden seinät kaatava voima.
Sillä anteeksi nyt ilmaisu, suuri hässintätestaushan Lorenzo da Ponten Cosi fan tutte alun perin on. Tekevätkö kaikki naiset niin? Onko naiset helppo houkutella uskottomuuteen?
Nikkilä vastaa tekemällä oopperaa oopperassa. Välillä huikkaillaan orkesterimonttuun pikkumiehelle (Esa-Pekka Salonen), sitten taas Itse Covid (Natasha Lommi) tanssii tankoa pitkin valtavan viruskruunun kieppuessa taustalla.
Ja uutisia, niitähän riittää joka altistumisesta.
Paras on Outi Huuskon viittomakielen tulkki, joka kuten valtioneuvoston tiedotustilaisuuksissa kuuluu, kertoo kaiken viittomin ja ah – niin elävästi.
Niinpä. Valtioneuvoston tiedotustilaisuus ja ministerit ovat tietenkin paikalla, marimekko- ja pelleasuisina hyvinkin.
Hei tytöt ja pojat, tämä on hauska pläjäys, jolle Mozartkin taatusti taputtaa. Mietin kasvomaskissa ja turvavälillä miltä mahtoi tuntua W.A.:sta marraskuussa 1789, kun pieni tytär kuoli päivän elettyään, velkojat olivat kimpussa ja oma terveys olematon.
Mies kirjoittaa koomisen oopperan ja naurattaa tuhansia ihmisiä – no, nyt jo miljoonia.
Tee perässä.
Anne Välinoro
W.A. Mozart – Minna Lindgren: Covid fan tutte
- Libretto: Minna Lindgren
- Ohjaus: Jussi Nikkilä
- Lavastus: Mark Väisänen
- Puvut: Erika Turunen
- Valaistus ja projisoinnit: Mikko Linnavuori
- Koreografia: Riikka Räsänen
- Äänisuunnittelu: Juha-Matti Vuo
- Kuoron valmennus: Marge Mehilane, Marco Ozbic
- Musiikin johto: Esa-Pekka Salonen
- Ensi-ilta 28.8.2020. Esityksiä 23.10.2020 asti. Esityskalenteriin täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Surulla on rautaiset kädet, mutta kaipauksella lempeä katse – arviossa Mikkelin teatterin Äitiä ikävä
TEATTERI | Mikkelin teatterin Äitiä ikävä luo oman, tyylikkään ehjän maailmansa kertoessaan yhden perheen kohtalon.
Nukkekodin modernisoitu versio on viihdyttävä mutta syvällinen – arviossa Nokian Etunäyttämön ensi-ilta
TEATTERI | Henrik Ibsenin näytelmän uusi sovitus on kekseliäs, humoristinen, dramaattinen ja energinen kokonaisuus.