Kuva: Rahi Rezvani
TANSSI | Koreografi Crystal Pite ja näyttelijä-ohjaaja Simon McBurney käyttävät yhteisteoksissaan liikettä kuvittamaan runsasta tekstimäärää.
”Parhaimmillaan liike soljuu äärimmäisen kauniisti ja tukee tekstiä kuvittamatta sitä liikaa.”
Nederlands Dans Theater & Complicité: Figures in Extinction. Tanssin talon Erkko-Sali, Helsinki 8.4.2025.
Nederlands Dans Theater (NDT) Tanssin talossa Helsingissä! Kutkuttavaa ja kiinnostavaa!
Opiskelin Hollannissa 1990-luvulla ja siitä asti olen seurannut tämän monipuolisen nykytanssiryhmän teoksia mahdollisuuksien mukaan. Kansainvälisesti NDT:n kahteen, jossain vaiheessa kolmeen, eri ryhmään liitetään helposti sellaisia määritelmiä kuin erittäin korkeatasoinen ja uutta luova.
Helsingin Tanssin talossa NDT 1 vierailee kanadalaisen koreografin Crystal Piten ja englantilaisen näyttelijä-ohjaaja-kirjailija Simon McBurneyn teoksella Figures in Extinction. Teos on oikeastaan kolme teosta, josta ensimmäinen Figures in Extinction [1.0] the list kantaesitettiin vuonna 2022, toinen Figures in Extinction [2.0] but then you come to the humans vuonna 2024 ja kolmas Figures in Extinction [3.0] requiem tämän vuoden helmikuussa.
![Figures in Extinction [1.0] ©RAHI REZVANI 2022 print 3](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/Figures-in-Extinction-1.0-©RAHI-REZVANI-2022_print_3.jpg)
Teokset käsittelevät laajalti elämänkulkua, luontoa ja ihmistä. Kuva: Rahi Rezvani
NDT:n huikeat tanssijat, tunnettu ja laajalti palkittu koreografi sekä yhtä lailla tunnettu ja laajalti palkittu teatteriohjaaja sekä kolmen teoksen kudelma. Siis kerrassaan kutkuttavaa ja kiinnostavaa.
Teoksesta sanotaan kauniisti, että Figures in Extinction on yritys löytää yhteenkuuluvuutta ja sytyttää yhteinen toivon kipinä pimeyteen. Ensimmäinen teos käsittelee ilmastonmuutosta ja eläinkuntaa, ja viittaa niihin lukuisiin eläimiin, jotka ovat kadonneet maapallolta. Toisen teoksen keskiössä on ihminen nykyajan teknologian puristuksessa. Kolmas osa tuo näyttämölle kuoleman ja ihmiselämän jatkumon.
Kaikissa osissa on puhetta. Paljon puhetta. Ehkä jopa liikaa puhetta. Kukaan tanssijoista ei tietenkään puhu näyttämöllä oikeasti, vaan tekstimassa on äänite, joka vuorottelee tai kulkee musiikillisen äänimaailman päällä.
![Figures in Extinction [1.0] ©RAHI REZVANI 2022 print 6](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/Figures-in-Extinction-1.0-©RAHI-REZVANI-2022_print_6.jpg)
Eleet ja ilmeet kertoivat tarkkaan teosten tekstiä. Kuva: Rahi Rezvani
Jossain kohtaa 2.0-teosta ymmärrän luovuttaa ennakkoajatuksestani, tai -odotuksestani, vahvasta tanssiteoksesta. Mimiikka, äänitepuheen esittäminen ja kaiken toiminnan fyysinen kuvittaminen nostaa keskiöön jonkinlaisen fyysisen teatterin. Rakastan hyvin tehtyä mimiikkaa. Ja kyllä – toki NDT:n tanssijoiden kehot ja kasvot taipuvat ja vääntyvät mihin vain. Mutta mitä pidemmälle huulisynkkaa ja jokaisen lauseen alleviivattua kuvittamista mennään, sitä synkemmäksi ja epäuskoisemmaksi oma oloni muuttuu.
Teoksissa on visuaalisen kauniita ja oivaltavia hetkiä, kuten esimerkiksi 1.0:ssa tanssijan käsistä jatkuvat pyreneidenvuorikauriin sarvet ja niiden liike, tai 3.0:ssa vaihtuvien ruumiiden hellä kääriminen lakanaan. Parhaimmillaan liike soljuu äärimmäisen kauniisti ja tukee tekstiä kuvittamatta sitä liikaa. Tanssijoiden kontaktit ovat luontevia ja keveitä, ja tekstin sanoma välittyy ilman osoittelua.
![Figures in Extinction [1.0] ©RAHI REZVANI 2022 print 4](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/Figures-in-Extinction-1.0-©RAHI-REZVANI-2022_print_4.jpg)
Kadonneet eläimet: pyreneidenvuorikauris. Kuva: Rahi Rezvani
1.0:n lyhyet, huolellisesti toteutetut kohtaukset tuovat mieleen somepäivitysten lyhyet, nopeasti silmien edessä vaihtuvat videot. 2.0 vie fyysisen kuvittamisen äärimmilleen banaaninkuoreen liukastumisella ja vesipulloilla. 3.0:n alun tanssijoiden huulisynkan omakohtaiset kertomukset toimivat luontevasti ja aloittavat viimeisen teoksen kiinnostavasti.
Kuolema tuodaan mahdollisimman konkreettisesti näyttämölle lavastetulla sairaalahuoneella. Kun ruumiin hajoamisen viisi vaihetta vedetään perinteisellä musikaalijazztanssityylillä, en ole ihan varma, halutaanko siinä vitsailla vai viitata itseironisesti koreografi Bob Fossen elokuvaan All That Jazz, jossa sydänkohtauksen saanut päähenkilö (koreografi ja teatteriohjaaja tietenkin) käy läpi kuoleman viisi vaihetta.
Teostrilogia päättyy seesteiseen liikkeeseen. Tavallaan kutkuttavaa – ja no, ainakin kiinnostavaa nähdä kaikki kolme osaa kerralla.
Merja Koskiniemi
* *
![FIGURES IN EXTINCTION [2.0] ©Rahi Rezvani 2024 online 3](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/FIGURES-IN-EXTINCTION-2.0-©Rahi-Rezvani-2024_online_3.jpg)
Kuva: Rahi Rezvani
Figures in Extinction
- Koreografia ja ohjaus Crystal Pite & Simon McBurney
- Tanssi NDT 1
- Vastaava luova tuottaja Tim Bell
Figures in Extinction [1.0] the list
- Kantaesitys 6.5.2022, Amare, Haagi, Hollanti.
Figures in Extinction [2.0] but then you come to the humans
- Kantaesitys 8.2.2024, Amare, Haagi, Hollanti.
Figures in Extinction [3.0] requiem
- Kantaesitys 19.2.2025, Factory International / Aviva Studios, Manchester, Englanti.
Esitykset Helsingin Tanssin talossa 8.–11.4.2025. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Terapeuttinen teatterielämys – arviossa Tarina tytöstä joka halusi olla valas
TEATTERI | Valkeakosken kaupunginteatterin suojissa esitettävä Tarina tytöstä joka halusi olla valas on herkkä ja ajatuksia herättävä kokonaisuus.
Agit-Cirkin Hypnos uudistuu kohtaus kohtaukselta yllättävillä ja paikoin jopa räjähtävillä tavoilla
SIRKUSTAIDE | Sakari Männistön omaelämänkerrallisessa sooloteoksessa nähdään jonglöörin 20-vuotisen uransa aikana kehittämiä temppuja.
Naku-klovniesitys sai alkunsa halusta käsitellä naiseutta ja kehollisuutta uudesta näkökulmasta – ja siinä onnistutaan
SIRKUS | Hanna Terävän klovnia on ihastuttava seurata lavalla. Hänen läsnäolonsa on luontevaa, fyysisesti taitavaa ja klovnimaisen yllättävää.
Kuin kasvit puhuisivat yleisölle – arviossa Hesperidien puutarhasta pohjoiseen
TANSSI | Diina Bukarevan koreografiaan pohjautuva esitys yhdistää nykytanssia ja sirkustaidetta. Viimeinen esitys Hällässä nähdään tiistaina 14. tammikuuta.