
Sakari Männistö. Kuvat: Amber Hunt
SIRKUSTAIDE | Sakari Männistön omaelämänkerrallisessa sooloteoksessa nähdään jonglöörin 20-vuotisen uransa aikana kehittämiä temppuja.
”Jotain unen ja hypnoosin rajamailla kulkemista teoksessa on.”
ARVOSTELU
Agit-Cirk: Hypnos
- Suunnittelu ja esiintyminen: Sakari Männistö
- Esitys: Cirko, Helsinki 7.2.2025
Sakari Männistö on yksi Suomen menestyneimpiä jonglöörejä. Omaelämänkerrallisessa sooloteoksessa Hypnos nähdään Männistön 20-vuotisen uransa aikana kehittämiä temppuja. Minkäänlaista yliyrittämistä ei lavalla nähdä.
Erityisesti aloituksessa pitkään jatkuva kolmella pallolla jongleeraus erilaisin ja yllättävin kiertein on rauhoittavaa katseltavaa, erikoisuutena muun muassa lattialla maaten tapahtuva jongleeraus.
Esityksen jälkeisessä keskustelussa käy erittäin selväksi se, että Hypnos on neljän taiteilijan yhteisteos. Cirkon keskustelutilaisuus tuo muutenkin lisää näkökulmia esitykseen ja siihen, miten kollektiivi on työstänyt esitystä yhdessä. Teoksessa ei ole ollut erillistä ohjaajaa, vaan se on syntynyt taiteilijoiden tiiviistä yhteistyöstä.

Maneesilla nähty rullaluisteleva jonglööri rikkoo kiinnostavalla tavalla jongleerausesityksen ennakko-odotuksia.
Teoksen taiteilijakollektiiviin kuuluvat Männistön lisäksi valosuunnittelija Eero Auvinen, jolla on itselläänkin sirkustaustaa, mediataiteilija Aku Meriläinen, visuaalinen suunnittelija Alice Williamson sekä äänisuunnittelija ja säveltäjä Anna Clock.
Erityismaininnan ansaitsee teoksen lavastuksessa ja puvustuksessa ollut pitsi, joka on visuaalisen suunnittelijan Williamsonin käsialaa. Se luo hauskan kontrastin Männistön jääkiekon pelaamisen kanssa.
Jotain unen ja hypnoosin rajamailla kulkemista teoksessa on. Teoksen kohtausten tunnelmat vaihtuvat isosti esityksen aikana, mikä pitänee hereillä varmasti myös kahdeksasluokkalaiset taidetestaajat, joille esitystä näytetään osana kansallista taidekasvatusohjelmaa.

Tippuvat valkoiset pallot.
Jongleeraus soljui mukana esityksessä, mutta ei ole millään tavoin esityksen ainoa elementti. Tarinoita tuntui olevan useita ja esitys sisälsi moninaisia kuvia ehkä Männistön menneisyydestä, ehkä jonkun muun ryhmän jäsenen alitajunnasta tai yleisestä poliittisesta ilmapiiristä. Olin näkeväni esityksessä myös kehollisuuden rajoja kuvaavia pätkiä erityisesti videolla, tai sitten hermoratoja tai verisuonia kuvaavat tussinvedot iholla johdattivat ajatuksen näihin teemoihin.
Tunnelmien lisäksi teoksessa liikuttiin erilaisilla ajallisissa todellisuuksissa. Eräs keiloilla tehty hyvin vaativan näköinen temppu näytti siltä kuin Männistö olisi kuvannut jonkinlaista vanhusta jongleeraamassa. Luistimilla kulkeminen lavalla näytti puolestaan siltä, kuin elämä olisi vielä edessä eikä minkäänlaisia huolia olisi , paitsi tietenkin itse lajiin eli jääkiekkoon kuuluvia haasteita.

Varjoteatterin keinoin nähtiin monikätinen olento, joka liittyy ehkä jongleeraukseen.
Hypnos on monitaiteellinen, hypnoottinen, vangitseva ja teknisesti taitava teos kaikissa elementeissään. Se on myös inspiroiva ja visuaalisesti näyttävä.
Äänimaailmaan on valittu paljon luonnon ääniä, joista kiinnostavimpia olivat linnunlaulu ja vesipisarat. Valosuunnittelulla oli toteutettu kokonainen kohtaus, jonka erilaisin koreografioin valkoiset tippuvat pallot menivät ainakin teknisen toteutuksensa osalta yli ymmärryksen.
Hypnos oli vaikuttava ja hieno kokonaisuus. Ja mahtaakohan se olla Männistön viimeinen show? Ehkä ei – toivottavasti ei!
Johanna Peltola
Agit-Cirk: Hypnos
- Suunnittelu ja esiintyminen Sakari Männistö
- Visuaalinen suunnittelu Alice Williamson
- Säveltäjä ja äänisuunnittelu Anna Clock
- Näyttämösuunnittelu Arnaud Stephenson
- Mediasuunnittelu Aku Meriläinen
- Valosuunnittelu Eero Auvinen
- Esitystekniikka Jaakko Sirainen
Ensi-ilta Helsingin Cirkossa 6.2.2025. Esityksiä vielä ke 12.2 klo 19 ja to 13.2 klo 19. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tanssivieraita Tanskasta, Saksasta ja Algeriasta Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla
TANSSI | Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalin yhdessä illassa oli mahdollisuus nähdä kolme vierailevaa ryhmää: Miller de Nobili, Compagnie Hervé Koubi ja Danish Dance Theater.
Algoritmissa sadut lähtevät elämään omaa elämäänsä – Taidelukio Lumitin esitys Kuopion kaupunginteatterissa
ESITTÄVÄ TAIDE | H. C. Andersenin tarinoiden maailma innoitti koreografi Sannamaria Kuulan käsittelemään henkilökohtaista aihetta Taidelukio Lumitin näyttämöteoksessa Algoritmi – sarja törmäyksiä.
Liikkeellinen vaellus omaan ja toisen maailmaan – arviossa Teatteri Telakan Ombra
TEATTERI | Ari Nummisen liike on upean jatkuvaa, hypnoottista ja rauhoittavaa; Heidi Kiviharjun näyttelijäntyö intensiivisen koskettavaa.
Terapeuttinen teatterielämys – arviossa Tarina tytöstä joka halusi olla valas
TEATTERI | Valkeakosken kaupunginteatterin suojissa esitettävä Tarina tytöstä joka halusi olla valas on herkkä ja ajatuksia herättävä kokonaisuus.