Kuvat: Heikki Järvinen & Emil Virtanen
TANSSI | Joel Alalantelan koreografiassa kuusi tanssijaa etsii alter egon piilotettua voimaa, joka pakottaa itsensä esiin meistä jokaisesta täydenkuun noustessa taivaalle.
”Minulle jäi tunne, että yhteen esitykseen oli yritetty ladata liian monta ulottuvuutta niin musiikissa kuin koreografiassa.”
ARVOSTELU
Full Moon Effect
- Koreografia: Joel Alalantela
- Tanssijat: Suvi Eloranta, Klaara Haapanen, Anniina Kumpuniemi, Samuli Roininen, Mari Rosendahl, Antti-Pekka Pudas
- Ensi-ilta: Tanssiteatteri MD 18.11.2023
Täysikuu koskettaa, täysikuu valvottaa. Täysikuu nostaa tunteita pintaan ja vie yöunet. Entiseen aikaan uskottiin, että täysikuu tekee ihmisistä jopa hulluja. Uskoo kaikkeen tai ei, täydenkuun voimaa ei voi kieltää! Siksi odotukset olivat korkealla, kun menin perjantaina Tanssiteatteri MD:n Full Moon Effectin ensi-iltaan. Teoksessa kuusi tanssijaa etsii alter egon piilotettua voimaa, joka pakottaa itsensä esiin meistä jokaisesta täydenkuun noustessa taivaalle.
Valitettavasti täydenkuun maagisuus ei välittynyt minulle asti.
Full Moon Effect on tanssitaiteilija ja koreografi Joel Alalantelan debyyttikoreografia Tanssiteatteri MD:lle. Käsiohjelmassa hän kertoo teoksesta näin:
”Full Moon Effect tarttuu välitilan ja odottamisen teemaan. Teos on liikkeellinen kunnianosoitus täysikuun mystiikalle, fantasialle, henkisyydelle sekä universumille. Olen halunnut luoda teoksen, jossa katsoja voi tuntea tiukan jännitteen sekä ihanan jatkuvan odottamisen tunteen.”
Totta, Full Moon Effect on kunnianhimoinen yritys sukeltaa täysikuun meissä ihmisissä esille nostamaan tiedostamattomaan. Tämä tiedostamaton saa yhtä monet kasvot kuin on meitä ihmisiä; siksi se on loputtoman kiehtova tutkimuskohde. Nyt tanssijat toteuttivat täydenkuun herättämiä tunteita intensiivisesti ja isolla energialla. Energialla, joka välillä karkaa.
* *
Yksinkertaiset puiset kuunsirppejä ja kuun puolikkaita jäljittelevät lavasteet loivat selkeän kehyksen tanssiryhmälle. Kuut siirtyvät tanssijoiden käsissä näyttämön laidasta toiseen esityksen edetessä. Kokonaisuutena tumma, pelkistetty estradi antoi tilaa tanssijoiden liikekielelle ja lavasteiden teholle.
Lavastuksen on tehnyt valosuunnittelija Elina Nopanen, jolle lavastuspuoli on uusi aluevaltaus. Full Moon Effect on hänen toinen lavastustyönsä. Simppelit, mutta toimivat lavasteet ovat Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen lavasterakentajaopiskelijoiden kädenjälkeä. Lavasteiden rauhaa rikkovat voimakkaat valotilanteet ja strobovalot, jotka ovat valaistussuunnittelija Sari Mayerin käsialaa.
Teoksen musiikki herätti uteliaisuuden, koska se muutti muotoaan esityksen myötä alun äänien kakofoniasta shamaanirummutuksen kaltaiseen magiikkaan ja lopulta sivistyneisiin jousisäveliin. Kiinnostavuuden toisena puolena tuli välillä ähky äänien kirjon runsaudesta. Teoksen monella tasolla liikkuvan äänimaailman on suunnitellut Uni Karinko, joka on Tampereella asuva freelancer-äänisuunnittelija, muusikko ja säveltäjä.
* *
Koreografi Alalantela tunnustaa teoksen olevan hänelle hyvin henkilökohtainen. Hän käsittelee siinä myös omia juuriaan ja identiteettiään: Maya-kulttuuria, guatemalalaisuutta sekä suomalaisuutta.
Ehkä henkilökohtaisuus ja debytointi ovat johtaneet siihen, että mistään ei ole teoksessa raaskittu luopua. Minulle jäi tunne, että yhteen esitykseen oli yritetty ladata liian monta ulottuvuutta niin musiikissa kuin koreografiassa. Kokonaisuus on sirpaleinen. Pienet, hienot hetket siellä täällä eivät riitä kantamaan esitystä alusta loppuun.
Tai ehkä en ole tarpeeksi kuuhullu. Todellisille lunalisteille vinkiksi, että 25. marraskuuta teatterissa vietetään Kasvavan puolikuun juhlaa. Se alkaa klo 19.30 ja Full Moon Effect -esitys on luvassa myöhäisillasta klo 21. Vähemmän kuuhullut voivat käydä katsomassa Full Moon Effectin esityksiä 7.2.2024 asti.
Marja Heinonen
* *
Full Moon Effect
- Koreografia Joel Alalantela
- Äänisuunnittelu Uni Karinko
- Pukusuunnittelu Lauri Järvinen
- Valosuunnittelu Sari Mayer
- Lavastussuunnittelu Elina Nopanen
- Tanssijat Suvi Eloranta, Klaara Haapanen, Anniina Kumpuniemi, Samuli Roininen, Mari Rosendahl, Antti-Pekka Pudas
- Tanssiharjoittelija Ainara Becker
Ensi-ilta Tanssiteatteri MD:ssä Tampereella 18.11.2023. Esityksiä 7.2.2024 asti. Esityskalenteriin täältä.
* *
Kulttuurigaala lähestyy!
Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit kannustaa meitä kotisohvalta käsin Ylen suorassa lähetyksessä perjantaina 24.11.2023!
#kulttuurigaala #kulttuuri
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
KÖTT-kollektiivin Harp on hersyvä yhdistelmä runoutta, tanssia ja musiikkia sekä nykyesityksen vallattomuutta
TANSSI | Kulttuurihistorian naishahmoista innoittunut Harp liukuu ketterästi hahmosta, kielestä ja maailmasta toiseen.
Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness
TANSSI | Tanssiteatteri MD:n sivuilla kuvaillaan, että Mari Rosendahlin nykytanssiteos Aliveness kahdelle tanssijalle ”hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen”.
Sanattoman viestinnän taiturit Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä – arviossa Etsivät
SIRKUS | Etsivät on täynnä mykkäfilmikomedioiden ja klassisten piirrettyjen filmien slapstickia, jonka Marc Gassot ja Kalle Lehto saavat hurmaavasti elämään näyttämöllä.
Tanssiteos Silence luo liikkeen musiikkia – arvio esityksestä Helsingin kaupunginteatterissa
TANSSI | Kinetic Orchestraa luotsaava nykytanssikoreografi Jarkko Mandelin on kutsuttu toistamiseen valmistamaan uusi tanssiteos Helsingin kaupunginteatteriin.