Kuvat: Tanja Ahola
TANSSI & SIRKUS | Sivuun Ensemblen ja Kallo Collectiven teos yhdistää fyysistä teatteria, sirkusta, tanssia, klovneriaa ja parkouria.
”Kerrostalo ja naapuruus luovat kommunikaation raja-aidat, joiden sisällä voi tapahtua mitä vain.”
ARVOSTELU

Naapuri
- Toteutus: Sivuun Ensemble ja Kallo Collective
- Esitys: Uuden sirkuksen keskus Cirko 30.10.2025
Naapuri on kerrostaloon sijoittuva ja fyysisen teatterin, sirkuksen, tanssin, klovnerian ja parkourin keinoin välitetty kertomus ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Aihe on herkullinen, naapuruus koskettaa meitä kaikkia. Esitys luo toiveikkuutta ihmisten välisten kohtaamisten mahdollistamaan muutokseen. Hahmot kohtaavat ja käyvät kehollisen kommunikaation avulla läpi muutosta omassa elämässään. Parhaillaan juuri näin vuorovaikutus toimii.
Esityksen rekvisiitta rakentuu metallisten ikkunoiden ja ulko-ovien varaan, jotka symboloivat ihmisten koteja. Naapuruuden efektiä vahvistetaan sälekaihtimilla. Yhdellä talon asukkaan ei ole kehikossaan pyöriä, mikä ehkä kertoo hänen pitkäaikaisesta juurtumisestaan samaan taloon. Sanaton fyysisen teatterin kerronta jättää katsojille tilaa kiinnittää huomiota siihen, mihin haluaa. Lavalla tapahtuu paljon.
Välillä koko talo nukkuu ja silloin asukkaiden unissa tapahtuu mahdollisesti jotain yhteistä. Henkilöhahmot liikkuvat ja muuttuvat esityksen aikana sekä fyysiseltä ilmaisultaan ja olemukseltaan. Jarmo Saaren äänisuunnittelu vahvistaa tunnelmien muutoksia ja kirjoittaa omaa dramaturgiaan. Naapuri on energinen ja upea esitys.

Kaisa Niemi, Krista-Julia Arppo, Kaisa Niemi, Jukka Tarvainen ja Inga Björn ovat upeita ja karikatyyrisiä naapuruston asukkaita.
Sivuun Ensemblesta kerrotaan käsiohjelmassa, että heidän esityksilleen on ominaista ”vahva vuoropuhelu eri taidemuotojen välillä ja tutkijayhteistyö”. Nämä luovat kiinnostavia lähtökohtia esityksille, jossa parasta on monitaiteellinen tulokulma ja tutkimuksellinen tausta. Naapuruuden teema laajenee ihmisten väliseen kommunikaatioon, yhteiseloon ja erilaisten persoonien kohtaamiseen. Henkilöhahmojen kirjoittamisessa on käytetty apuna sosiaalitieteellistä tutkimusta, joka luo tietynlaista tunnistettavuutta ja uskottavuutta hahmoihin, jotka ovat omanlaisiaan karikatyyrejä.
Kerrostalo ja naapuruus luovat kommunikaation raja-aidat, joiden sisällä voi tapahtua mitä vain. Tämä palautuu sosiaaliantropologi Pekka Tuomisen alustuksessaan esittämään kysymykseen siitä, miten ihmisten asuminen yhdessä on yleensäkään mahdollista. Esityksen teema on mitä herkullisin ja ajankohtainen niin urbaanissa kuin missä tahansa muussakin ympäristössä. Mutta erityisesti kaupunkitilassa naapurit tulevat vähän lähemmäksi, usein vain yhden seinän taakse.
Naapurit ovat jännittäviä ja usein myös tuntemattomia, mutta samalla ainakin fyysisesti läheisiä. Esitys on erityisen onnistunut nimenomaan aihevalinnaltaan, pohjatyö on tehty kunnolla. Esiintyjillä on ollut mahdollisuus vaikuttaa koreografiaan ja henkilöhahmoihinsa. Ninni Perko on tehnyt ohjaustyönsä hyvin.

Inga Björn tekee upean ja taitavat roolisuorituksen.
Inga Björn, Krista-Julia Arppo, Kaisa Niemi ja Jukka Tarvainen ovat pitkän linjan kokeneita esitystaiteen tekijöitä, joista jokaisella on omia vahvuuksiaan tekijöinä. Nämä vahvuudet näkyvät teoksen persoonallisissa ja kiinnostavissa henkilöhahmoissa.
Erityisesti vaikutuksen tekevät bilettäjän (Arppo) voimakas tanssillisuus, talkkarin (Tarvainen) akrobaattisuus ja fyysisyys sekä friikin (Niemi) epävarmuuden kehollinen ilmaisu, jota vahvistaa silmien eteen vedetty otsatukka. Kyttääjä (Björn) on kaikkein muutosvastarintaisin ja uteliain. Hän kannattelee taloyhtiössä valtaa, ainakin aluksi.
Erityismaininnan ansaitsee kyttääjää esittävän Inga Björnin taitava kasvonäytteleminen ja ilmeily – tai voisiko sanoa ilveily. Tässä nähdään komiikan ja klovnerian taitoa, jota käsiohjelmassa luvataan. Yksinkertainen asia tarpeeksi pitkälle vietynä ja liioiteltuna muuttuu vahvaksi ja kiinnostavaksi, koko esitystä kannattelevaksi elementiksi. Myös kyttääjähahmon läpikäymä muutos on koko tarinan kannalta keskeinen; sisäänpäinkääntyneestä oman tontin eläjästä kuoriutuu tarinan edetessä jotain aivan muuta.
Esityksen jälkeen toivoo, että taloyhtiöt olisivatkin näin elossa! Kerrostaloissa on paljon elämää ja mahdollisuuksia muutokseen mikrotasolla kodin välittömässä läheisyydessä. Naapuruuden näkökulma on yhteinen, mutta varsin vähän käsitelty – siitäkin huolimatta, että naapurit ovat niitä, joita näkee päivittäin, yleensä useammin kuin biologisia perheenjäseniä.
Johanna Peltola
Naapuri
- Toteutus Tanssiteatteri Sivuun Ensemble ja nykysirkusryhmä Kallo Collective
- Koreografia & ohjaus Ninni Perko
- Esiintyjät Inga Björn, Krista-Julia Arppo, Kaisa Niemi ja Jukka Tarvainen
- Sävellys ja äänisuunnittelu Jarmo Saari
- Musiikin miksaus Paavo Malmberg
- Lavastus ja puvustus Mirkka Nyrhinen
- Valosuunnittelu Jaakko Sirainen
- Koreografin assistentti Jenni Kallo
- Asiantuntija sosiaaliantropologi Pekka Tuominen
- Dramaturginen tuki Riikka Laakso
- Tuottajat Juliane Mikkonen ja Sari Lakso
Ensi-ilta Uuden sirkuksen keskuksessa Cirkossa Helsingissä 24.10.2025. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Alexander Ekmanin COW Suomen kansallisbaletissa haastaa etsimään sisäistä lehmää
TANSSI | COW vyöryttää suurelle näyttämölle yli 30 tanssijaa, lehmän kokoisia lehmäfiguureja sekä kaikenlaista kummasteltavaa. Tärkeintä on kuitenkin sisäisen rauhan etsiminen.
Elävä musiikki täydensi kokemuksen Tommi Kitin koreografioista Asetelma neljälle tanssijalle ja Spiraali
TANSSI | Koreografi Tommi Kitin neljännesvuosisata sitten luomat koreografiat eivät nostattaneet pölypalloja ilmaan, vaan kaikki toimi upeasti tänäkin päivänä.
Ruumiimme kohtaamisesta – arviossa Susanna Leinonen Companyn Raw-kolmoisesitys
TANSSI | Tanssin talossa nähdään Leinosen koregrafiat Ei kukaan, vain ystäväsi, Suo tihkua vihreä tammi sekä Pain Killer.
Petrarcan jalanjäljissä vuoren huipulle – Kor’sia-tanssikollektiivi Tanssin Talolla
TANSSI | Espanjalaisen tanssikollektiivin palkittu esitys pohjautuu 1300-luvulla eläneen runoilijan, filosofin ja humanistin Francesco Petrarcan runoihin kirjeisiin.




