Corto Maltese sukeltaa Berliinin yöelämään kansallissosialismin myrskyisinä alkuvuosina

17.08.2023
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

SARJAKUVA | Juan Diaz Canalesin ja Ruben Pellejeron neljäs Corto Maltese -tarina on näyttävä osa seikkailijan elämäntarinaa.

”Ikuinen ajelehtija ei taaskaan ole isojen tapahtumien ytimessä, mutta saa tapahtumat etenemään omalla tärkeällä roolillaan parrasvalojen takana.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

Juan Diaz Canales & Ruben Pellejero: Corto Maltese – Berliinin yösoitto

  • Suomentanut Heikki Kaukoranta.
  • Jalava, 2023.
  • 72 sivua.
Osta kirja tai kuuntele sitä ääni­kirja­palveluista, tuet samalla Kulttuuri­toimitusta!
BookBeat Nextory Storytel

Italialaisen Hugo Prattin (1927–1995) luoman mysteerisen seikkailijamerimiehen Corto Maltesen herrasmiesmäiset sankariteot maailmanhistorian käännekohtien sivurooleissa ovat saaneet jatkoa espanjalaisten Juan Diaz Canalesin käsikirjoittamina ja Ruben Pellejeron kuvittamina albumeina, joista Berliinin yösoitto (Jalava, 2023) on neljäs. Vapautta rakastava vaeltelija ja vallankumouksellinen onnensoturi osuu usein sinne missä kuohuu. Niin käy nytkin.

Heikki Kaukorannan toimivasti kääntämässä albumissa Corto seuraa ystäväänsä Steineria Berliiniin ja törmää tämän kuvaan poliisiaseman tunnistamattomien vainajien ilmoitustaululla. Selvitellessään ystävänsä kohtaloa sankarimme sotkeentuu varhaisen natsipuolueen ja vasemmiston valtataisteluun ja sukeltaa Berliinin kuohuvaan yöelämään kuin Gereon Rath Volker Kutcherin mainiossa Babylon Berlin -kirjassa ja siitä tehdyssä televisiosarjassa.

Poliittista kuohuntaa salajuonineen, alkemisteja rituaaleineen, oman aikansa julkimoita esittelevää kabareekulttuuria, kohtalokkaita naisia ja järjellä selittämättömiä maagisia juonenkäänteitä odotetusti piisaa. Moneen muuhun Corto-albumiin verrattuna sivuhahmot jäävät silti melko valjuiksi, vaikka salaperäinen neito tasapainoilee uskollisuuksiensa välillä ja kuuluisampaa Adolfia parodioiva näyttelijä pyörittää lusikkaansa sopassa toimivasti. Silti esimerkiksi Rasputinin irrationaaliset tempaukset olisivat voineet viedä tämänkin tarinan kiehtovampiin absurdeihin käänteisiin. Nyt historialliset tapahtumat kulkevat paletissa monta kertaa herkullisemmin kuin Corton selvitystyö ystävänsä kohtalosta.

Canales ja Pellejero jatkavat silti Prattin perintöä ihailtavan tyylikkäästi. Vahva varjojen ja kontrastien käyttö pelkistetyn tunnelmallisine värimaailmoineen toimii erinomaisesti ja tunnelmien luominen, milloin riisutuilla, milloin täyteen ahdetuilla taustoilla on toteutettu upeasti. Teatterinäytöksen ja alkemistien istunnon hämärä, sateisen mielenosoituksen sateenvarjojen meri, isän ja tyttären pyöräretken värikavalkadi, öisten neonvalojen täyttämä katukuva tai Prahan varjoissa lepäävät arkkitehtuurin helmet nousevat kaikki esille Pellejeron taidonnäytteinä.

Berliinin yösoitto vie Corto Maltesen onnistuneesti eurooppalaisen suurkaupungin pyörteisiin ja tapahtumiin, joiden vaikutukset mullistavat maailman vuosikymmentä myöhemmin. Ikuinen ajelehtija ei taaskaan ole isojen tapahtumien ytimessä, mutta saa tapahtumat etenemään omalla tärkeällä roolillaan parrasvalojen takana, sivukujilla seikkaillen. Vaikka albumi ei ehkä juonellisesti ole ihan sitä kaikkein herkullisinta Corto Maltesea, on Pellejeron kuvitus kiitettävällä tasolla, mikä nostaa kokonaisarvosanaa. Berliini-albumi on näyttävä jatko-osa Corto Maltesen seikkailevaan elämäkertaan.

Ilkka Valpasvuo

* *

♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️

Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa. 

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua