Teknoa ja tunnelmointia – O Samuli A:n Condition Yellow ilahduttaa kuulijaansa marginaalista käsin

21.09.2019
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Arvostelu: Kokeellisen konemusiikin konkarin O Samuli A:n uusi albumi Condition Yellow iskee pöytään tasapainoisen ja monipuolisen täyslaidallisen elektronista musiikkia.

O Samuli A: Condition Yellow (Svartronix, 20.9.2019)

Mikäli medianäkyvyyttä saavat stailatut artistit virheettömine kampauksineen, mukavine naapurinpoikahymyineen tai kohtalokkaine meikkeineen ja merkitsevine mutta aavistuksen arvoituksellisine katseineen tuntuvat tarjoavan musiikkia vailla minkäänlaista tarttumapintaa vailla, on syytä suunnata katseensa hieman syrjään valtavirrasta.

Vaikka eivät tuntuisikaan, kannatta katse silti sinne suunnata. Valtavirrasta vähän sivummalla kiemurtelevista puroista saattaa nimittäin usein hypätä esiin jotain erilaista; puhuttelevampaa, liikuttavampaa, ravisuttavampaa tai riemastuttavampaa, jotain joka palauttaa uskon musiikkiin – riippumatta siitä, minkä lajin musiikkia sieltä pyrkii kalastamaan.

 

O Samuli A on tehnyt muun muassa elokuva- ja pelimusiikista sekä minimalismista ammentavaa kokeellistakin konemusiikkiaan jo reilut kaksi vuosikymmentä. Hän on tuntunut olevan jonkinlaisessa nosteessa vuoden 2014 esikoisalbumistaan Field Tripistä eteenpäin.

Mitään varsinaisesti ennenkuulumatonta O Samuli A:n toinen albumi ei pidä sisällään, mutta tarvitseekokaan sen? Condition Yellow’lla kuitenkin soi monenlaisia vaikutteita itseensä imenyt, varsin omintakeinen kahdeksan biisin täyslaidallinen, joka liikkuu tymäkän tiukasti tikkaavasta teknosta rauhallisempaan, paikoin elokuvallisestikin tunnelmoivaan materiaaliin ja takaisin.

Musiikkia kuvaillessa sen sijoittaminen ahtaisiin lajityyppikarsinoihin on usein melko vaikeaa, ja vaikka siinä omasta mielestään onnistuisikin, kokemus on subjektiivinen. Condition Yellow’n tapauksessa auttaa tarra levynkannessa: ”Proper earthy o-funk, born out of mother chiptune herself’s loins, rich in electroid synth hook fiber”. Yeah!

O Samuli A:n uutukaisen enimmäkseen instrumentaaliset kappaleet ovat yleisesti ottaen melko pitkiä. Niistä useimpien kohdalla kesto on perusteltu. Biisit jaksavat kantaa ja kuuntelijan mielenkiinto säilyy.

Aivan tyystin instrumentaalinen Condition Yellow ei ole. Joissakin kappaleissa on muutamilta aiemmilta julkaisuilta tuttua puhesyntetisoitua ”laulua”. Näitä ovat esimerkiksi levyn aloittavat, aiemmin yksittäisinä biiseinä suoratoistopalveluissa julkaistut Torspopipo ja Halusko se kahvia?

Ensin mainittu on levyn ilmiselvä hittibiisi, joka jää soimaan sitkeästi päähän viimeistään kahden kuuntelukerran jälkeen. Torspopipon niukka sanoitus tiivistää olennaisen kuvauksen lapsuudesta tutusta hahmosta ajalta, jolloin pipoa ei sosiaalisen paineen musertamana yleensä käytetty edes silloin, kun pakkanen oli hyytävämpi kuin suurvaltojen välillä tuolloin vallinnut sota.

Menneistä vuosikymmenistä muistuttavat myös Condition Yellow’n äänimaisemat. 1980-luku vaikuttaa väkevänä. Musiikillisia viittauksia voi löytää The Curea myöten, ja paikoin levyn soundi tuo muistumia Vangelisin hienosta Blade Runner -elokuvan (Ridley Scott, 1982) soundtrackistä.

Levyä aloitusbiisikaksikon jälkeen kuultava Lumppaaja jumppaa kuin kolmen vuosikymmenen taakse huonolle tripille painajaisdiskoon joutuneena. Seuraava raita, Olipa kerran ali-ihminen, vie matkalle seesteisempinä maalaileviin maisemiin.

B-puolen alussa palataan Sädesienen ja Keltanokka Themen myötä menevämpänä pörisevään jumppamusaan. (En tiedä, käytetäänkö jumppasaleissa tällaista musiikkia, mutta uskon lujasti, että ainakin niin pitäisi tehdä. Jumppaisin. Siivousmusiikkinakin tämän kaltaiset kappaleet voisivat toimia.)

A-puolen tavoin tempo laskee myös persposken loppua kohti. Kuitenkin ainoastaan levyn viimeinen biisi, herkästi fiilistelevä Peukaloisen jatkot tuntuu mitäänsanomattomalta. Se saattaisi toimia paremmin hieman lyhyempänä tai osana erilaista kokonaisuutta.

O Samuli A:n biisimateriaali näyttäytyy Condition Yellow’lla aiempaa tuotantoa yhtenäisempänä, mutta silti riittävän vaihtelevana. Kokeellisuuden korpimaillakaan ei tällä kertaa vaelleta niin syvällä kuin joskus aiemmin. Toivottavasti seuraavaa O Samuli A -pitkäsoittoa ei tarvitse odottaa viittä vuotta.

Eros Gomorralainen

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.