LEVYT | Indierockyhtye Built To Spill toteuttaa Doug Martschin vaihtelevan kokoonpanon ideaa When The Wind Forgets Your Name -albumilla brasilialaisen rytmiryhmän kanssa.
Särisevää indierockia soittava yhdysvaltalaisyhtye Built To Spill on vuoden 1992 perustamisestaan asti rakentanut kokoonpanoaan laulajakitaristi Doug Martschin ympärille. Alkuperäinen idea oli koota uusi miehistö aina uudelle levytykselle, mutta ei se sitten mennytkään ihan niin.
Nyt tuohon ideologiaan on ainakin lausuntojen mukaan palattu. When The Wind Forgets Your Namella (Sub Pop, 2022) Martschin kanssa soittavat brasilialainen lo-fi-punkkari La Almeida ja tämän pitkäaikainen bänditoveri Joao Casaes psykedeelistä jazzrockia soittavasta Orua-yhtyeestä. Sub Popin julkaisema albumi on ensimmäinen yhtyeen omaa materiaalia sisältävä levytys sitten vuoden 2015 Untethered Moonin.
Brasilialaiset eivät kuitenkaan tuo kokonaisuuteen kauheasti yllätyksiä tai uusia sävyjä. When The Wind Forgets Your Name kuulostaa alusta loppuun tutulta Built To Spilliltä, sen verran vahvana sen tavaramerkkielementit soivat.
Räväkästi käynnistyvällä avausraidalla Gonna Lose maestro Martsch kuulostaa hetkittäin 22-Pistepirkon PK Keräseltä korkealta kulkevine laulukiekaisuineen. Dinosaur Jr:n mieleen nostava särövalli on levyn jykevintä laitaa ja kappale kaikkineen mehukkaan mukaansatempaava.
Yhtä lailla koukukas, surumielisemmin ja heleän akustisesti särisevä Fool’s Gold hyödyntää paikoin mellotronia rockelementtien haikeaa tunnelmaa leventämässä. Evel Knievelin epäonnistunutta moottoripyörästunttia muisteleva Understood pohdiskelee tummasyisesti, mutta mukavan eteenpäin kiiruhtavalla sykkeellä.
Haetun epävireisesti kimalteleva Elements etäännyttää kuulasta laulua säröhumisten, ehkä hiukan liiankin kauas venytellen? Hilpeän raukeasti töksäyttelevä Rocksteady viittaa jo nimellään Jamaikan ja karibialaisten rytmien suuntaan ja hyödyntäen vaivihkaista reggaepotkua ja dub-kaikua pohjalla leijuvan Built To Spill -kaavan mausteena.
Haikea mutta samaan aikaan menevä ja energinen Spiderweb kumartaa R.E.M.:n särisevän melodisuuden suuntaan. Loppubiisin kaiuttelut ja tiluttelut hukkaavat kuitenkin osan biisin imusta. Suoraviivaisemmin juokseva, paikoin jopa rautalankaisen kaikuisa Never Alright voisi sekin olla tarttuvampi pienillä hiomisilla. Nyt käänteissä jahkaillaan ehkä hiukan liikaa, vaikka moinen sinänsä kuuluukin olennaisesti pakettiin.
Edellisen perään käänteisesti nimetty mukavan tasapainoinen Alright istahtaa aluksi pohdiskelemaan isosti kaikuisan särön äärelle ja riisuu ylimääräisiä elementtejä ympäriltään. Bändimittaan kasvava sovitus pitää onnistuneesti kiinni pienestä ja heleästä, toki säröisestä sellaisesta. Leppoisa tunnelmointi nostaa koko loppulevyä jälleen alkuhetkien tasolle.
Uhkaavammin maalaava päätösraita Comes A Day pitää sisällään kelvosti tarttuvan ilmavan rallin, mutta kahdeksaan ja puoleen minuuttiin venytetty mitta hukkaa osan biisin viehätyksestä. Tämä tuntuukin olevan monessa kohtaa Martschin akilleen kantapää; toisaalta säröinen haahuilu on tärkeä osa kokonaisuutta, toisaalta siihen ei saisi uppoutua niin paljon, että biisien ydin hukkuu. Etenkin levyn alkupuoli on silti timanttia.
Ilkka Valpasvuo
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Sur-rurin Ville Vuorenmaa sooloilee – arviossa Päivä jolloin minusta tuli tipu
LEVYT | Ville Vuorenmaan soololevy on särössäänkin aika hempeä kokonaisuus. Nelikko onnistuu luomaan aika pienillä elementeillä pienesti hypnoottisen pelinavauksen.
Pianisti Aleksei Zaitsevin ensimmäisellä sooloalbumilla kuullaan latautuneita tulkintoja ja mietittyjä yksityiskohtia
LEVYT | Alba Recordsin julkaiseman From the Street -albumin ohjelma koostuu suomalaispianistille läheisistä ja rakkaista teoksista.
Neljäs paalujuntta toden sanoo – arviossa Joni Ekman & Koiran XL4
LEVYT | Joni Ekman koirineen on neljättä kertaa täyspitkän kimpussa ja vinyylin mainostarra lupaa 100 prosenttia energiaa ja älykkyysosamääräksi puhdasta nollaa.
Luonnonsuojelua ja kansanmusiikkia samassa paketissa – arviossa pakahduttava Nouse luonto -albumi
LEVYT | Nouse luonto – lauluja monimuotoisuudesta tuo suomalaisen kansanmusiikin kovimmat nimet yhteen. Samalla esitetään ylistyslaulu olevaiselle.