Ed Partyka johtaa UMOa. Kuvat: Janne Tarmio / Hei Hei Media
LEVYT | Last Dance for Jazz Orchestra -levytys korostaa Ed Partykan sävellysten ja sovitusten rikkaita harmonioita samoin kuin monimuotoisia, vaihtelevia melodioita.
”Kokonaisuus on sävykäs ja ilmava. Välillä melkein unohtuu, että kuuntelussa on klassinen big band -kokoonpano.”
ARVOSTELU
UMO Helsinki Jazz Orchestra: Last Dance for Jazz Orchestra by Ed Partyka
- Neuklang, 2022.
- Kuuntele: Spotify.
Se, että UMO Helsinki Jazz Orchestra julkaisee uuden levyn, ei ole järisyttävä uutinen: jo vuonna 1975 taipaleensa Radion tanssiorkesterin raunioilta aloittanut, sittemmin nimen Uuden Musiikin Orkesteri saanut instituutio on tehnyt tai on ollut osallisena ainakin 60 albumilla. Vuonna 2019 orkesterin nimi muotoutui UMO Helsinki Jazz Orchestraksi omistajansa Helsingin kaupungin mukaan.
Yhtyeen puikoissa on vieraillut huima joukko kansainvälisiä nimiä: legendaosaston Dexter Gordon ja Dizzy Gillespie, tunnetut big band -gurut kuten Thad Jones, Gil Evans ja Maria Schneider, puhumattakaan sellaisista solistisista nimistä kuin Michael Brecker, Tomasz Stanko, John Scofield ja Randy Brecker. Suomalaiselle jazzille UMOn merkitys yksin kouluttajana on vuosien mittaan ollut ainutlaatuinen ja korvaamaton.
Chicagossa syntynyt, Eurooppaan jo 1990-luvun alkupuolella muuttanut pasunisti, säveltäjä ja sovittaja Ed Partyka (s. 1967) tuli UMOn taiteelliseksi johtajaksi ja pääkapellimestariksi vuonna 2020, ja sai orkesterin lisäksi syliinsä koronapandemian. Ainoa positiivinen asia tilanteessa oli Partykan mukaan, että ilman konserttien peruuntumasta ei olisi koskaan ollut aikaa projektien äänittämiseen. Tälle Last Dance -albumille (Neuklang, 2022) taltioitiin syksyllä 2020 kolme sävellystä Kaapelitehtaalla ja yksi Savoy-teatterissa. Tammikuun lopulla ilmestyneen albumin julkaisi saksalainen Neuklang-yhtiö.
UMO tunnetaan yhtenä maailman parhaista big bandeista. Projektissa sen kokoonpanoa on tietoisesti kasvatettu, laajennetulla instrumentaatiolla on haluttu korostaa Ed Partykan sävellysten ja sovitusten rikkaita harmonioita samoin kuin monimuotoisia, vaihtelevia melodioita. Levytys onnistuu tässä erittäin upeasti: orkesteri soi Partykan hyppysissä hienostuneesti ja millintarkasti punnittuna kontrabassoklarinetin murinasta pasuunan vaikerrukseen – aina yksittäiseen symbaalin sähähdykseen asti.
Partyka tuo esimerkiksi puupuhaltimien – alttohuilusta kontrabassoklarinettiin – kautta sävyjä ja huolella hiottuja nyansseja ison yhtyeen muutenkin intensiiviseen, täyteläiseen ja herkästi viritettyyn väripalettiin. Kokonaisuus on sävykäs ja ilmava. Välillä melkein unohtuu, että kuuntelussa on klassinen big band -kokoonpano. UMOn ilme on tässä enemmän eurooppalainen kuin amerikkalainen.
Levyn aloittava G.G.’s Last Dance on Partykan oma sävellys samoin kuin sähäkämpi päätösraita Do as I Say (Not as I Do). Lainabiisit, pianisti Eliane Eliasin Para Nada sekä pianisti Kenny Kirklandin Dienda, on sovitettu samaan harkittuun muottiin.
Sävellysten sisässä on pitkiä ja mutkikkaitakin soolorakenteita, kuten Kasperi Sarikosken taidokas ja monipolvinen pasuunasoolo avausraidalla, Mikko Mäkisen notkea klarinetti Para Nadassa, Jouni Järvelän ilmeikäs altto Diendassa tai Ville Vannemaan sopraanosaksofoni päätösosiossa. Pianisti Seppo Kantonen on tutun ilmeikäs Eliasin ja Kirklandin sävellyksissä, jälkimmäisessä soi myös Tatu-Pekka Paukkusen käyrätorvi. Rumpali Jaska Lukkarinen saa myös tilaa useammalla raidalla.
”On hienoa johtaa tätä upeaa orkesteria”, Ed Partyka kehuu. Eikä turhaan.
Arto Murtovaara
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kohtalokasta jyrää kuulaissa maisemissa – arviossa Minkin debyytti Nyt oon zen
LEVYT | Viisihenkinen Minkki-yhtye on löytänyt jo debyytillään rupisen jyrän ja tumman melodisuuden välisen tasapainon.
Raastepöytä on katettu ja kattilat täynnä puuroa – arviossa Jari Raasteen debyyttialbumi Fresh!
LEVYT | Petri Alangon johtama soulyhtye Jari Raaste heruttaa juurevasti juuri sopivan karvaisella otteella sekä torvilla ja taustalauluilla marinoiden.
Kari Ikosen trion musiikillinen matka vieraisiin kulttuureihin – arviossa Wishamaliin albumi Al-Barh
LEVYT | Wishamalii sekoittaa Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan etnosoundiin ripaukselliseen länsimusiikkia.
Matka avaruudelliseen äänimaailmaan – arviossa Heli Hartikaisen Chronovariations
LEVYT | Saksofoni paukkuu, naksuu, tuhisee ja puhisee, kun Heli Hartikainen luo avaruudellisia ääniä ja mietiskelevän maalauksellista äänimaisemaa.