Aki Yli-Salomäen soivat akvarellit – arviossa Jäi mieleen -albumi

08.06.2023
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Susanna Välimäki / Eclipse Music

LEVYT | Aki Yli-Salomäen musiikki on hyvin visuaalista. Sointiväri leviää ilmoille akvarellimaisesti. Melodia ja rytmi ovat kadonneet edelliselle vuosisadalle.

”Syntetisaattoreilla on näissä kaiuissa merkittävä rooli. Jouset kelpaavat lähinnä sämpläysmateriaaliksi.”

ARVOSTELU

3 out of 5 stars

Aki Yli-Salomäki: Jäi mieleen

  • Kreeta-Julia Heikkilä ja Siljamari Heikinheimo, viulu, Jakob Dingstad, alttoviulu, Jaani Helander, sello, Aki Yli-Salomäki, syntetisaattori.
  • Eclipse Music, 2023.
  • Kuuntele: Spotify

Aki Yli-Salomäen musiikki on hyvin visuaalista. Sointiväri leviää ilmoille akvarellimaisesti. Melodia ja rytmi ovat kadonneet edelliselle vuosisadalle. Yhä enenevässä määrin Yli-Salomäen sävellykset ovat elektroakustista ambient-musiikkia, ilmoittaa Wikipedia. Levytyksen musiikki toimisi mainiosti myös osana modernia videotaideteosta. Mikä ettei kuvapinta synny omassa päässäkin, sille on vain antauduttava.

Jäi mieleen -levyn (Eclipse, 2023) aloitusraidat Yhdessä ja erillään, Lämpöä kohti ja Hyvästit ovat Yli-Salomäen jousikvartetosta Sellaisenaan (2017). Kokonaisuudessa jouset väreilevät paikallaan, liikkuvat hitaasti, kohtaavat välillä toisensa ja välillä taas pyrkivät ikään kuin ulos teoksesta, toistensa ohi.

Viisi pientä, parin minuutin mittaista palasta muodostavat teoksen Vain kaikuja. Syntetisaattoreilla on näissä kaiuissa merkittävä rooli. Jouset kelpaavat lähinnä sämpläysmateriaaliksi.

Valitettavasti en saanut musiikista oikein kiinni. Hermostutti ennemmin kuin jäi mieleen. Ihan kuin runsas puolituntinen olisi ollut samaa kappaletta, joka ei etene mihinkään. Niin kuin olisin kuullut tällaista jo vuosikymmeniä sitten. Toisaalta vika ei varmaankaan ole musiikissa; minä vain olen muuttunut.

Marja Mustakallio

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua