Konserttiarvostelu: Voiko yli 35 miljoonaa katsojaa olla väärässä, mietti Kulttuuritoimituksen kriitikko poistuessaan The Blue Man Groupin esityksestä Tampere-talossa.

The Blue Man Group Tampere-talon Isossa salissa 14.9.2019 

Voiko yli 35 miljoonaa katsojaa olla väärässä? Tätä mietin poistuessani The Blue Man Groupin ensimmäisestä Tampere-talon-esityksestä lauantaiseen syysiltaan. Kolmen sinisen miehen muodostamasta musiikkia, teatteria ja mimiikkaa yhdistelevästä showsta on tullut ilmiö, joka on kiertänyt maailmaa menestyksekkäästi jo yli neljännesvuosisadan ajan.

Yksi menestyksen salaisuuksista on Blue Man Groupin visuaalinen kokonaisilme. Siinä on vaikutteita muun muassa 1800-luvun industrialismin estetiikasta ja jopa aikansa sirkusperinteestä – kaikki tämä yhdistettynä nykyaikaiseen valotekniikkaan. Ja sitten ne kirkkaat maalit, joita räiskyykin esityksen mittaan vähän joka suuntaan. Eräänlainen aikuisten värikylpy siis, vaikka show kaikenikäisille sopiikin.

Odotukset The Blue Man Groupin Suomen-ensi-illan suhteen olivat siis vähintäänkin uteliaan innostuneet. Näitä sinisiä miehiä kiertää maailmaa samanaikaisesti yli 70. Kyseessä on siis pitkälle konseptoitu show, jonka käsikirjoitus on sama, näit sen sitten meillä Tampereella tai vaikkapa kaukana Rio De Janeirossa.

The Blue Man Groupin esityskuva.

Sinisiä miehiä kiertää eri puolilla maailmaa noin 70.

 

Valitettavasti Blue Man Group ei jättänyt tunnemuistiin mitään erityistä, ja arjen yläpuolelle noustiin vain hetkittäin. Esitys oli liian ennalta arvattava (lähes kaikki keskeiset kohtaukset löytyvät netistä videoklippeinä), ja dramaturgisesti ihmeen löysä.

Ryhmän yhdeksi tavaramerkiksi muodostunut, loistavalla valosuunnittelulla tuettu hypnoottinen rummutus oli toki vaikuttavaa, mutta vastavoimakseen se olisi tarvinnut paremmin fokusoituja, näyttelijäntyön mimiikkaan perustuvia hetkiä. Tai ainakin paremman näkyvyyden. Nyt nämä kohtaukset katosivat Tampere-talon suureen saliin ja ainakin riviltä 20 oli mahdoton erottaa sinisten miesten mimiikkaan perustuvaa komiikkaa. Miksi näissä kohtauksissa ei hyödynnetty videonäyttöä? 

Oli esityksessä hetkensä. Kännykkäkulttuuria parodioiva kohtaus oli aidosti hauska ja siinä hyödynnettiin av-tekniikan mahdollisuuksia oivaltavasti. Myöhästyneet katsojat saivat valospottiin joutuessaan myös osansa. Kuuluiko käsikirjoitukseen? En tiedä, mutta nauratti. Nykyisin niin muodikas yleisön osallistaminen on ollut olennainen osa Blue Man Groupin brändiä alusta saakka, ja tässäkin esityksessä yksi onnellinen pääsi osaksi ”taideteosta”. 

Niin tykästynyt kuin Tampere-taloon ja sen suureen saliin olenkin, nyt tuntui siltä, että Blue Man Groupin esitykselle tila oli väärä. Energinen, paikoin rock-konserttia muistuttava show olisi sopinut paremmin Pakkahuoneen tyyppiselle klubille, jossa tarjoilu pelaa ja vuorovaikutus esiintyjän ja katsojan välille syntyy paljon luontevammin. 

Jussi Kareinen 

The Blue Man Group Tampere-talossa vielä 15.9.2019 ja 16.9.2019.