Konserttiarvio: Mayojen yössä kuultiin täydellistä rytminkäsittelyä, rentoa svengiä, latautunutta yhteissoittoa ja lennokkaita soolonpätkiä. Kapellimestari Santtu-Matias Rouvalin ja orkesterin välinen yhteys oli tiivis, luottavainen ja herkästi reagoiva.

Lähipiirini mukaan olen taipuvainen säälimään ihmisiä silloinkin, kun siihen ei varsinaisesti ole syytä. Tällä kertaa säälini on aiheellista ja koskee niitä kaikkia, jotka eivät päässeet Tampere Filharmonian konserttiin torstaina. Ohjelmassa nimittäin oli villi harvinaisuus, meksikolaisen Silvestre Revueltasin vuodelta 1939 peräisin olevan La Noche de los Mayas -elokuvan musiikkiin pohjautuva orkesterisarja.

Teoksen scherzo-osa, Noche de jaranas, sai minut kokemaan salamarakkauden koko lyömäsoittajakaartiin. Mukana oli timpanin, bassorummun, pikkurummun ja ksylofonin lisäksi pitkä liuta sinfoniaorkesterin riveissä harvemmin kuultuja soittimia ja tunnelma oli hypnoottinen: täydellistä rytminkäsittelyä, rentoa svengiä, vakuuttavaa ja viimeistä piirtoa myöten sykkivää musiikkia. Rouvali sai kollegoistaan ilon irti, ja yhteissoitto ja soolonpätkät sinkoilivat lennokkaasti.

Sarjan tulkinta oli kaiken kaikkiaan lumoava. Soinnillisesti muhkeassa ensimmäisessä osassa jouset lauloivat arkaaisesti ja vasket juhlavasti. Lyyrinen taite soitinten välisine keskusteluineen eteni sulokkaasti. Kauniita sointimaailmoja ja latautunutta yhteissoittoa kuultiin myös muissa osissa.

* *

Santtu-Matias Rouvalin taituruus ja kyky hallita ylitsepursuaviakin kokonaisuuksia näkyi Revueltasin teoksen parissa, ja esityksen intensiteetti oli vahva. Yhteys orkesterin ja kapellimestarin välillä oli niin tiivis, luottavainen ja herkästi reagoiva, että kapellimestarin pienetkin eleet riittivät viemään hänen toiveensa soittajistolle.

Yksityiskohtien taidetta kuultiin Shostakovitshin viimeisessä sinfoniassa.

Shostakovitshin 15. sinfonian ansioksi nousivat lopulta yksityiskohtien taide ja oivalliset soolot. Ensimmäisessä osassa nautittiin Aapo Järvisen huilun ilmeikkäästä ja taiturillisesta tarinoinnista, toisessa puolestaan sellistiemme kärkikaartiin kuuluvan Joona Pulkkisen kaunisäänisen sellon henkeäsalpaavan latautuneesta laulusta.

Viiltäväksi kasvaneessa Adagiossa koskettivat vaskikuoron syvällisyys ja unelmankeveät jouset.

Kikka Holmberg

Kriitikon kikat – eli vinkkejä konserttivieraille, osa 2.: Älä ala kesken kappaleen taivastella ääneen, vaikka lyömäsoittajat – tai ketkä muut tahansa – olisivat kuinka ihania.

Mayojen yö 

Tampere Filharmonian konsertti Tampere-talon Isossa salissa 16.5.
Kapellimestari Santtu-Matias Rouvali.

Ohjelmisto:

Silvestre Revueltas (1899-1940): La Noche de los Mayas
Dmitri Shostakovitsh (1906-1975): Sinfonia nro 15 A-duuri op.141

Silvestre Revueltas

  • meksikolainen säveltäjä ja viulisti, syntynyt vuoden 1899 viimeisenä päivänä
  • sävelsi elokuvamusiikkia, kamarimusiikkia, balettimusiikkia, lauluja ja pianoteoksia
  • oli vuosikymmeniä unohduksissa
  • alkuperäinen Le Noche de los Mayas -elokuvamusiikki käsittää 36 erillistä kohtausta
  • La Noche de los Mayas -elokuvan (1939) ohjasi Chano Urueta, jonka tuotantoon ohjaajana kuuluu 117 elokuvaa, näyttelijänä 22 (mm. Peckinpahin elokuvassa The Wild Bunch, Hurja joukko 1969) ja kirjoittajana 55.