Iro Haarlan kvartetti teki loistokeikan perjantaina Pakkahuoneella. Kuva: Maarit Kytöharju
KONSERTTI | Tampere Jazz Happening soi 39. kerran, riemukkaan uhmakkaasti ja kotimaisin voimin. Perjantain pääkonsertin lavaa hallitsivat Iro Haarla sekä Yrjö-palkinnon pokannut Timo Lassy.
Tampere Jazz Happening: Vuoden 2020 Yrjö-palkinto, Iro Haarla Quartet, Jukka Gustavson Prognosis. Tampereen Tullikamarin Pakkahuone 30.10.2020. Lue myös lauantain ja sunnuntain konserttien arviot.
Kansainvälisesti palkittu, korkeatasoisesta ohjelmaprofiilistaan, tunnelmastaan ja täysistä saleistaan tunnettu nykyjazzin lipunkantaja ei antanut koronan nujertaa, vaan punnersi lähes uhmakkaasti festivaalin pystyyn teemalla Made in Finland.
Pääareenan Pakkahuoneen yleisömäärä pudotettiin noin kolmannekseen, penkkirivien asemasta saliin istutettiin pienet pöydät tuoleineen ja sali on kokonaan auki klubin tiloihin saakka. Kaupungin epidemiologi antoi luvan operoida tällaisella konseptilla käsidesien, turvaetäisyyksien, kasvomaskien ja turvaohjeiden höystämänä.
Havainnoin yleisön riemun ilmaisut torstaisessa Spotlight on Tampere -konsertissa striimilähetyksen kautta ja samanlaista, jopa riehakkuutta lähentelevää henkeä oli ilmassa perjantainakin – etenkin Jukka Gustavsonin hammond-mikstuura tuntui puristavan yleisöstä vilpitöntä iloa.
Tampere Jazz Happening on korvannut pakon edessä vähennettyä yleisömäärää striimaamalla konsertteja ja havaintoni mukaan ne myös kävivät kaupaksi. Torstain ilmainen striimaus keräsi peräti 1 200 seuraajaa.
Suomen Jazzliitto on jo useita vuosia julkistanut vuoden jazz-muusikolle vuodesta 1967 lähtien jaetun Yrjö-palkinnon Tampere Jazz Happeningin perjantai-illassa. Nyt sen sai viime vuosien näkyvimpiin kotimaisiin jazzmuusikoihin kuuluva saksofonisti, säveltäjä ja yhtyeenjohtaja Timo Lassy (s. 1974).
Palkinnon saaja kiitteli yksitellen muusikoitaan vanhasta aisaparistaan Teppo Mäkysestä alkaen poissaolevaan Georgios Kontrafourisiin saakka saatellen lavalle kvintettinsä, joka palkinnon kunniaksi soitti vakuuttavan kolmen kappaleen minikeikan – maistiaisena sunnuntaisesta täydestä keikasta sekä lauantain duokeikasta juuri Mäkysen kanssa. Yhtye kuulosti Lassyn tiukan tenorisoundin siivittämänä paremmalta kuin koskaan.
Jazzliitto luovutti myös Andania-elämäntyöpalkinnon Matti Laipiolle ja Yleisradio niin sanotun Varjo-Yrjön tamperelaiselle Tapio Yliselle.
Illan helmi oli pianisti Iro Haarlan (s. 1956) kvartetin esitys. Yhtye aloitti konserttinsa hänen ensimmäiseltä omalla orkesterillaan tekemältä levyltä Northbound (ECM 2005) peräisin olevalla, väkevällä On A Crets Of A Wave -sävellyksellä. Sitä seurasivat voimallinen Ruler Of All Things sekä ilmeisesti uutta balladituotantoa edustava, rauhallisen helmeilevä Val de la Luna, joka kuvaa korkealla Chilessä autiomaassa sijaitsevaa laaksoa. Myrskymäistä luontokuvaa hyödynsi Kirkastus ja varsinaisen setin päätti virsimäisen hartaana soinut balladi.
Haarlan sielukas, pohjoismaisella klangilla soiva musiikki sekä vahvasti tulkitseva, taitava kvartetti tekevät kokonaisuudesta nautinnollisen. Festivaalin yhtyeistä se oli ensimmäinen, joka ilman epäilyjä kuuluu tapahtuman päälavalle kansainvälisinäkin vuosina.
Kvartetin jäsenistä joulukuussa 85 vuotta täyttävällä Junnu Aaltonen alkaa olla suomalaisen jazzin ikiturso, joka puhkoo pillillään kalevalaisen kirjokannen ilta illan perään. Hänen voimakas, laulava tenori on kuin tehty tähän musiikkiin, mutta taitaa olla niin, että musiikki on sävellettykin häntä ajatellen. Mutta yhtä tärkeä rooli orkesterissa on kontrabassoa soittavalla Uffe Krokforsilla – upea soolo avausraidalla – sekä rumpali Markku Ounaskarilla.
Jukka Gustavsonin (s. 1951) viime vuonna ilmestyneen Prognosis-levyn mukaan nimensä saanut kokoonpano päätti perjantain konsertin hyvissä ajoin. Levy on Gustavsonin 15. omalla nimellä. Riittävän vanhat muistavat Gustavsonin jo legendaarisen rockbändin Wigwamin kosketinsoittajana sekä yhtenä sen musiikin tekijöistä. Pakkahuoneen konsertti oli hänelle ensimmäinen omalla yhtyeellään ja omalla ohjelmistollaan.
Hammondia ja sähköpianoa soittaneen ja laulaneen Jukka Gustavsonin, kitaristi Jari Niemisen, basisti Janne Rajalan ja rumpali Thomas Törnroosin muodostama kvartetti paahtoi voimallista progerockia, joka tuntui lämmittävän yleisöä kyllä erinomaisen hyvin. Omalta kohdalta täytyy tunnustaa, että isommat sävärit herran soitosta sain kyllä silloin, kun Wigut olivat lauteilla kotikylän lukion liikuntasalissa.
Kun päälavaa Pakkahuoneella hallitsivat 1950-luvulla syntyneet konkarit, Telakan lauteilta kajahti ilmoille 1990-lukulaisten nuorten naisten uuden sukupolven klangia: Ahvenanmaalla syntynyt ja kasvanut rumpali Amanda Blomqvist (s. 1992) harvinaisessa soolokonsertissa sekä laulaja, lauluntekijä, kosketinsoittaja Selma Savolaisen (s. 1993) kvartetillaan. Hän on edesmenneen, aikanaan Yrjö-palkitunkin jazzpianisti Jarmo Savolaisen tytär.
Arto Murtovaara
Lue lauantain 31.10. konserttien arviot täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Musiikki on mahtava voima – Vexi Salmen ennen julkaisemattomat tekstit soivat Hämeenlinnan lauluillassa
MUSIIKKI | Terveisin Vexi -lauluiltaa voi suositella kaikille, jotka haluavat hetkeksi paeta pahaa maailmaa humoristisen ja koskettavan musiikin äärelle.
We Jazz oli modernin jazzin juhlaa – reportaasi festivaalin päätöslauantailta Töölön Korjaamolta
FESTIVAALI | Jazzdiggari Matti Nives on luotsannut nykyjazziin erikoistunutta We Jazz -festivaalia vuodesta 2013 lähtien. Ohjelmaa riitti kokonaisen viikon ajaksi.