Mozartin Requiem kruunasi kesän Mikkelin musiikkijuhlat intensiivisesti ja nautinnollisesti

12.08.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Philharmonia Orchestra ja Dominante-kuoro. Kuvat: Ville Hautakangas

KONSERTTI | Mikkelin musiikkijuhlien päätöskonsertti kruunasi festivaalin juhlallisesti. Christoph Koncz johti tarkasti ja sai myös hiljaiset soinnit kuulumaan niin jousistosta kuin kuorosta.

Mikkelin musiikkijuhlat: Philharmonia Orchestra – Requiem. Mikkelin Pitäjänkirkossa 10.8.2025. Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem d-molli, KV 626 (täydentänyt D. Levin). Philharmonia Orchestra ja Dominante-kuoro. Christoph Koncz, kapellimestari. Aurora Marthens, sopraano. Maiju Vaahtoluoto, mezzosopraano. Michael Laurenz, tenori. Matti Turunen, basso.

Mikkeli oli viikon ajan täynnä musiikkia ja toi kaupungin konsertteihin kotimaisia ja kansainvälisiä tähtiä. Musiikkijuhlat on monipuolinen ja seudulle merkittävä kulttuurifestivaali, joka tuo kaupunkiin ja sen lähikuntiin runsaasti tapahtumia ja yleisöä.

Päätöskonsertin aluksi kuultiin Esa-Pekka Salosen (s. 1958) sävellys Stockholm Diary (2004). Kapellimestariuransa rinnalla Salonen on keskittynyt myös säveltämiseen. Hänet tunnetaan värikkäistä orkesteriteoksistaan sekä soolokonserteistaan. Nyt kuultu jousiorkesterille sävelletty Stockholm Diary on tilausteos Tukholman konserttitalon säätiöltä. Kantaesitys (27.10.2004) kuultiin Tukholman kansainvälisellä säveltäjäfestivaalilla Salosen itsensä johdolla.

Saloselle on ominaista sisällyttää sävellyksiinsä soittajille haasteita sekä teknisesti että tulkinnallisesti. Philharmonia Orchestra soitti Christoph Konczin johdolla teoksen vahvalla intensiteetillä. Jousiston tarkkuus, puhtaus ja tapa jolla musiikki hengitti yhteen oli nautinnollista kuultavaa.

Requiem412 1@VilleHautakangas

Kapellimestari Christoph Koncz.

Mozartin (1756-1791) Requiem-sielunmessuun liittyy paljon myyttejä ja tarinoita, mutta totuus lienee se, että kreivi Franz von Walsegg tilasi Mozartilta messun kunnioittaakseen edesmennyttä vaimoaan. Kreivi ei kuitenkaan ollut täysin rehellinen; hän halusi pysyä tuntemattomana, koska halusi esittää teoksen omanaan. No, Kreivin kuoltua huijaus paljastui.

Mozart aloitti sävellystyön, mutta yllättäen hänen terveydentilansa huononi ja voimat vähenivät. Käsikirjoituksen perusteella hän sai täysin valmiiksi ensimmäisen osan Requiem aeternamin. Seuraaviin osiin hän ehti ennen kuolemaansa kirjoittaa vokaaliosuudet ja antaa soitinnusohjeet. Lacrimosa jäi kahdeksan tahdin jälkeen kesken.

Mozartin luotettu oppilas Franz Süssmayr teki sen tunnetuimman täydennystyön. 1990-luvun alussa yhdysvaltalainen pianisti ja musiikkitieteilijä Robert D. Levin muokkasi taiteellisesti toimivamman ja Mozartin ajan käytäntöjä enemmän kunnioittavan esitysversion lähtökohtanaan Mozart-Süssmayr-partituuri. Merkittävin uutuus Levinin partituurissa on Lacrimosan päättävä Aamen-fuuga, joka perustuu vuonna 1962 löytyneeseen käsikirjoitukseen. Tämä Levinin versio kuultiin Mikkelin Pitäjänkirkossa Musiikkijuhlien päätösnumerona.

Requiem9998@VilleHautakangas

Dominante-kuoro.

Dominante-kuoro on vuonna 1975 Polyteknikkojen kamarikuorona perustettu Aalto-yliopiston sekakuoro. Kuoro juhlistaa tänä vuonna 50-vuotista historiaansa suomalaisen kuoromusiikin lähettiläänä. Kuoroa on johtanut vuodesta 1981 Seppo Murto. Dominante on niittänyt kunniaa tulkintansa intensiteetillä, sointina kirkkaudella ja ohjelmistonsa korkeatasoisuudella. Kuoro esiintyy säännöllisesti Suomen eturivien orkestereiden kanssa. Dominante vie myös suomalaista kuoromusiikkia ulkomaille.

Kuoron osuus Requiemissa on merkittävän laaja. Dominanten intensiteetti ja upea tulkinta soi kauniisti ja balanssissa niin orkesterin kuin solistien kanssa. Jokainen ääniala soi puhtaana.

Mozartin Requiem on teoksena orkesterin, kuoron ja solistien yhteinen musiikillinen ilo, vaikkakin sielunmessusta on kysymys. Christoph Koncz kapellimestarina on kysytyimpiä nuoren polven kapellimestareita. Konczilla on viulistin tausta. Hän on levyttänyt muun muassa kaikki Mozartin viulukonsertot alkuperäisellä barokkiviululla. Mozartin musiikki on hänelle siis hyvin läheistä ja paljon soitettua ja johdettua.

Requiem9958 1@VilleHautakangas

Sopraano Aurora Marthens.

Palkitun Aurora Marthensin kuulas sopraano soi kauniisti ja ilmeikkäästi. Mestarikursseilla hänen opettajinaan ovat olleet suomalaisista huippusopraanoista muun muassa Karita Mattila ja Soile Isokoski. Marthensin ääni kantoi kirkkaana orkesterin ja kuoron yli.

Upeaääninen mezzosopraano Maiju Vaahtoluoto esiintyy tällä kaudella Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperassa sekä Sallisen Ratsumiehessä Suomen Kansallisoopperassa. Requiemissa hän lauloi omat soolonsa hivelevän kauniisti.

Requiem9941 1@VilleHautakangas

Tenori Michael Laurentz.

Kansainvälistä väriä solistien joukkoon toi Wienistä Mikkeliin saapunut tenori Michael Laurenz. Hänen ensimmäinen instrumenttinsa oli trumpetti kunnes soittaminen vaihtui lauluun.

Laurenz on esiintynyt suurissa oopperataloissa, kuten La Scalassa ja Valtionoopperassa Hampurissa tehden suuria rooleja. Requiemissa hänen alemman rekisterin sävelensä jäivät hiukan kuoron ja muiden vahvaäänisten solistien varjoon, mutta soolot soivat kauniisti ja kantavasti.

Requiem9971 1@VilleHautakangas

Basso Matti Turunen.

Bassosolisti Matti Turunen on oopperalaulajana Suomen Kansallisoopperassa. Opettajinaan hänellä on ollut muun muassa Jaakko Ryhänen. Turusen basso on puhdas, mehevä ja kantava.

Pitäjänkirkon akustiikka on lempeä ja vähemmän kaikuisa. Koncz johtaa tarkasti ja saa myös hiljaiset soinnit kuulumaan niin jousistosta kuin kuorosta.

Kun Requiemin viimeinen sointi hiljenee lempeästi, hetken hiljaisuuden jälkeen yleisö kiittää seisten ja runsain aplodein.

Mikkelin musiikkijuhlat ovat taiteilleet talousvajeen kanssa ja festivaalin tulevaisuus on ollut jopa vaarassa. Apuun on kuitenkin saatu yhteistyökumppaneita, ja tämä vuosi vaikuttikin yleisömäärän osalta hyvältä. Sekin on hyvä, että sopimus Philharmonian ja Santtu-Matias Rouvalin kanssa jatkuu vielä vuodelle 2026.

Irmeli Heliö

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.