Kuva: Kari Sunnari
KONSERTTI | Tampereen Työväen Teatterin vanhoista musikaalikantaesityksistä koottuun konserttiin on saatu upea ensemble teatterin näyttelijöistä.
”Moni ajattelee, etteivät näyttelijät ole laulajia. Mutta he ovat väärässä.”
Myrskyluodon Maijasta Momentumiin Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen Näyttömöllä 2.4.2025.
Kapellimestari Eeva Kontu, dramaturgi Hanna Suutela ja ohjaaja Petrus Kähkönen ovat yhdessä suunnitelleet kokonaisuuden, joka sisältää melko monipuolisesti Tampereen Työväen Teatterin musikaalihelmiä 1990-luvun alusta 2020-luvulle. Mukana Myrskyluodon Maijasta Momentumiin -konsertissa eivät olleet kansainväliset tuotannot, kuten Kinky Boots, tai yleisönsuosikki Vuonna 85.
Mutta siis ne naiset! Toki ensemblessä naisia oli enemmän kuin miehiä, mutta naiset myös esittivät vahvimmat tulkinnat. Jokainen sai oman tähtihetkensä valokeilassa: Petra Aholan Kaikki ilo Anna Liisasta, Kristiina Hakovirran Kansa tahtoo operettia Teatterin rouva Tildasta, Maiju Saarisen Anteeksi Myrskyluodon Maijasta, Esme Kaislakarin Guineveren laulu Pyöreän pöydän ritareista, Pihla Pohjolaisen Kuudella kielellä Viita 1949:sta ja Emmi Kaislakarin On hieno mieli rikki Hamletista. Keskiviikon (2.4.2025) esityksessä onni potkaisi ja pikapaikkaajana nähtiin Niina Alitalo, joka on myös toiminut laulujen harjoituttajana. Alitalon soolo Hengitä Momentum 1900:sta aloitti upean kokonaisuuden.
Kaikkein koskettavin ääni on kuitenkin Eriikka Väliahteella, joka eläytyy tekstiin aina huikealla tavalla. Ensimmäiset kyyneleet sai aikaan prologin Prinsessa-näytelmän Prinsessalle-kappaleen lyhyt ote. Tytöt 1918 -musikaalin lauluilla oli ansaitusti suuri rooli konsertissa ja niissä myös Väliahde loisti.
Moni ajattelee, etteivät näyttelijät ole laulajia. Mutta he ovat väärässä. Musikaalikonsertti osoitti jälleen sen, että näyttelijät ovat monipuolisia taitureita, jotka ammattitaidollaan hallitsevat lavan niin joukkokohtauksissa, monologeissa kuin sooloesityksissäkin.
Vanha sananlasku sopi myös hyvin musikaalikonserttiin. Kuka kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse? Konsertissa oli vahva sanoma: maailma, Suomi ja Tampere tarvitsevat jatkossakin uutta, suomalaista musikaaliteatteria. Ja niinhän se on, musikaaleihin voi upota arjen kiireissä ja unohtaa hetkeksi aikataulut, deadlinet ja to do -listat.
Petra Stolt
* *
Musikaalikonsertti: Myrskyluodon Maijasta Momentumiin
- Konsertin suunnittelu Eeva Kontu, Hanna Suutela ja Petrus Kähkönen
- Ohjaus Petrus Kähkönen
- Valosuunnittelu ja projisointi Eero Auvinen
- Äänisuunnittelu Kyösti Kallio
- Ensemblessa Petra Ahola, Anne-Mari Alaspää (2.4. Niina Alitalo), Kristiina Hakovirta, Esme Kaislakari, Emmi Kaislakari, Pihla Pohjolainen, Maiju Saarinen, Eriikka Väliahde, Pentti Helin, Mika Honkanen, Hiski Vihertörmä, Miko Helppi, Jyrki Mänttäri ja Petrus Kähkönen (9.4. Jukka Nylund)
- Kapellimestarina Eeva Kontu ja muusikoina Paavo Malmberg, Tony Sikström, Aleksi Kauffman ja Tommi Asplund
Viimeinen esitys Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämöllä keskiviikkona 9.4. klo 19. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Brittenin War Requiem soi Tampere Filharmonian käsissä veren ja raudan makuisena, mutta lopussa odotti ihana sovinto
KONSERTTI | Tampere Filharmonian koskettavassa konsertissa tuuditettiin uneen menneiden ja tulevienkin sotien nuoret uhrit, jotka olisivat tahtoneet vain elää.
Pirkanmaan Barokki soitti loistavan levynjulkistuskonsertin – Stradella Tampereen Raatihuoneella
KONSERTTI | Stradellan sinfonioissa viulu on todellakin primus motor, joka johtaa kokoonpanoa ja jokaista sävelelettä.
Kissat hiipivät varjoissa – Cats of Transnistria maalaili synkän unenomaisilla sävyillä Vastavirta-klubilla
KONSERTTI | Helsinkiläisyhtyeen IV-albumin julkaisukeikalla esiintyivät myös Toinen Luonto ja Draama-Helmi.
Kimmo Tullilan johtama TASO ja TAMKin laulajat tarjosivat illan täydeltä oopperaa
KONSERTTI | Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin TASOn ja TAMK Musiikin ensimmäinen yhteinen tuotanto täytti yliopiston juhlasalin värikkäillä oopperanumeroilla.