Kuva: Tommi Liljedahl
KONSERTTI | Hervottomista mainosvideoistaan tunnetun aitoolaisen kyläkaupan viisivuotisjuhlia vietettiin lastauslaiturin kupeessa. Musiikista vastasi läpileikkauksen urastaan esitellyt Kauko Röyhkä.
”Koruttomasti kitaran kanssa esitettynä Röyhkä-biisit muuttuivat entistä vangitsevammiksi.”
Kauko Röyhkä Anssin kaupalla Aitoossa 6.5.2022
Aitoossa vallitsi viisi vuotta sitten kylänsuru, kun lähikauppaketjun ostanut Kesko päätti sulkea maan pienimmän Siwan. Kaupan naapurissa asuva Anssi Kukkonen alkoi miettiä, voisiko hän ryhtyä kylän pelastajaksi.
– Ei siinä mene kuin rahat, maine ja perhe, aitoolaiskaveri ”kannusti”, kun tuleva kyläkauppias uskoutui ensimmäistä kertaa suunnitelmistaan.
– Ja terveys, toinen säesti.
Viidessä vuodessa Anssin kaupasta on tullut vähintäänkin maakunnankuulu. Muutaman sadan asukkaan kylälle kauppa on keskus, jossa poiketaan ostoksille ja kahville. Naapurissa asustavat Anna Tapion koululaiset ravaavat puodissa karkki- ja nuudeliostoksilla, mökkiläiset poikkeavat hakemaan lähituotteita ja kaupan teettämiä käsityöläisoluita.
Meininkiäkin tehokkaammin kaupan mainetta levittävät kauppiaan tempaukset, muun muassa hervottomat videot. Viimevuotisen spagettiwesternin ja terveystarkastajadekkarin jatkeeksi valmistui tänä keväänä avaruusseikkailu, jossa Aitooseen jalkautuvasta ämpäripäästä kuoriutuu Jeesus.
”Soita vielä Nivelet!”
Anssin kaupan merkkipäiviä ei juhlisteta ilmapalloilla ja pellellä, vaan keikoilla. Yksivuotissynttäreillä lastauslaiturilla esiintyi Jukka Nousiainen ja perjantaisilla viisivuotissynttäreillä Kauko Röyhkä.
Edustavan otoksen reilun 40 vuoden uraltaan tarjoillut Röyhkä osoitti, että mahtibiisit toimivat vaikka ilman kitaraa. Mantramaisesti liikkeelle manattu Helvetti ja bootsin pohjan tahtiin ilkuttu Steppaillen pistivät kuuntelemaan aivan uudella korvalla.
Muun muassa Talo meren rannalla ja Kanerva muistuttivat, että lavalla on aikamme kovimpia biisintekijöitä. Röyhkä-keikkojen dilemma on kuitenkin siinä, että lähes jokaiselta jää kuulematta se itselle kaikkein tärkein biisi. Äänekkäimmin jäätiin kaipaamaan Niveliä.

Anssi Kukkonen tarjosi kauppansa viisivuotissynttäreiden kunniaksi Kauko Röyhkä -keikan lastauslaiturilla. Kuva: Tommi Liljedahl
Nuoruusmuistoista ammentavat vonkaukset tuntuisivat harmaapartaisen miehen esittäminä irstailta tai vinksahtaneilta ilman muutamaa selittävää sanaa. Pienet taustoittavien tarinoiden jälkeen Lauralle tai Peke kuulostivat ajattomilta helmiltä.
Röyhkä on nauranut vuosikymmenien ajan tunkkaiselle keskiluokkaisuudelle ja tuppukylän keskinkertaisuudelle. Tyhjää toria kiertävistä Disco-Datsunin karvanoppakuskeista kasvaa Hammerfestin vuonoteillä ylähuuli kireänä kaahaavia perheenisiä.
Koruttomasti kitaran kanssa esitettynä Röyhkä-biisit muuttuivat entistä vangitsevammiksi. Maalaisidyllin luomuefektit korvasivat valot ja savut. Kevään ensimmäinen saderyöppy oli täydellisesti ajoitettu, sillä taivas aukeni Paska kaupunki -biisin ajaksi.
Tommi Liljedahl
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Paluu yhteiselle leirinuotiolle – arviossa TTT:n Vuonna 85 Reunion
TEATTERI | Liian myöhään Tampereelle muuttanut Jussi Kareinen kävi seuraamassa Työviksen suosikkiesityksen jatko-osaa ja pyrki ymmärtämään fanikulttuuria sosiologisesta näkökulmasta.
Usvaa putkeen – Rock Siltanen Groupin Systeemi tarjoaa reteetä retro-hevirokkia
LEVYT | Onko Rock ’n’ Rollin voima ikuinen, kuten Rock Siltanen ryhmineen esikoislevyllään väitti? Onko tuo ikuisuus kestänyt juuri julkaistulle yhtyeen kolmannelle albumille?
Ehkä ihminen ei olekaan luomakunnan valtias – arviossa Risto Isomäen Krakenin saari
KIRJAT | Luonto- ja ympäristöasioihin keskittyvä kirjailija Risto Isomäki kuvaa uusimmassa romaanissaan ihmisen selviytymistä yllättävissä tilanteissa syvällä meren pinnan alla.
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.




