Kuvat: Atena / Riikka Kantinkoski
KIRJAT | Roope Lipastin uuden romaanin tapahtumat sijoittuvat satojen vuosien taakse, mutta vähän on ihminen muuttunut.
”Lipasti punoo uskottavasti kertomuksia, joiden voi uskoa olevan totta; historia herää henkiin.”
ARVOSTELU
Roope Lipasti: Luutnantti Ströbelin istumajärjestys
- Atena, 2024.
- 365 sivua.
Alusta asti on selvää, että Turkuun saapuneella luutnantti Ströbelillä ei ole puhtaat jauhot pussissa ja että hän on jonkin sortin ketku – mutta hurmaava sellainen. Ströbel ujuttaa itsensä ylimielisen piispan suosioon ja saa kuin saakin puhuttua itselleen väliaikaisen työn.
Piispa vihaa pientä ja surkeaa Turkua. Ströbel saa tämän uskomaan, että tuomiokirkko saadaan rikastumaan ja siirtymään suuren maailman tyyliin teettämällä sinne penkit ja myymällä niistä nimikkopaikkoja. Mitä lähempänä saarnastuolia paikka on, sitä parempi ihminen. Nimilistan laatii luutnantti Ströbel.
On vuosi 1631 ja suuri 30-vuotinen sota on Luutnantti Ströbelin osalta päättynyt. Sota oli ollut julma eikä ollut tuonut mitään hyvää mukanaan, kuten eivät sodat milloinkaan. Ströbel kertoo laveasti juttujaan rintamalta ja antaa ymmärtää olleensa suuri sankari.
Romaanin sielu on pieni orpopoika Påvel, josta tulee Stöbelin palvelija ja apulainen. Kohtaaminen on ainakin alkuun Påvelin onneksi, sillä luutnantti opettaa taustansa ja ruumiinvammansa vuoksi ylenkatsotun pojan lukemaan ja kirjoittamaan, mikä tuona aikana on harvinaista. Ankeaan elämään tottunut poika pääsee isäntänsä siivellä lisäksi lihapatojen ja makkaralautasten ääreen, kun kaupunkilaiset kilvan hännystelevät luutnantti Ströbeliä eturivin paikkojen toivossa.
Päähenkilöiden joukkoon nousee myös nuori ja kaunis helmenompelija Valpuri, luultavasti Turun ensimmäinen feministi. Hänen järkeensä ei mahdu muun muassa se, miksi hän ei saa olla itsellinen ammatinharjoittaja, vaan siihen tarvitaan välikädeksi ja sopimusten tekijäksi tumpelo aviomies. Oma osansa tapahtumissa on myös kaupungin kätilöllä.
Paikoitellen Luutnantti Stöbelin istumajärjestys (Atena, 2024) on kuin letkeä veijariromaani, mutta käsittelee myös vakavia aiheita, kuten naisten asemaa, sodan turhuutta ja kaikkein kurjimpien kohtelua vanhurskauden vaipan suojissa. Romaanin tapahtumat sijoittuvat satojen vuosien taakse, mutta vähän on ihminen muuttunut.
Roope Lipasti on ahkera kirjailija. Hän on kirjoittanut kolmisenkymmentä teosta aikuisille ja lapsille. Hän punoo uskottavasti kertomuksia, joiden voi uskoa olevan totta; historia herää henkiin.
Äänikirjan lukee Panu Vauhkonen, jonka suosio romaanien tulkitsijana tulee tässäkin varsin ymmärrettäväksi.
Leena Reikko
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Mikko Hautalan analyysi maailmasta on omaa luokkaansa sillä hän tuntee historian ja nykyhetken – arviossa Sotaa ja rauhaa
KIRJAT | Niin Washingtonissa, Moskovassa kuin Ukrainassakin palvelleen diplomaatin teos on suositeltavaa luettavaa jokaiselle maailmanpoliitiikkaa seuraavalle.
”Ihanan maksimaalinen” – Harri Henttisestä kasvoi Vesilahden kirkkoherra ja nyt jo puolen Suomen tuntema KirkkoHarri
KIRJAT | Miia Siistonen näyttää, miten julkkiselämäkerta kirjoitetaan oikein: vetävästi, humoristisesti, kohdetta silottelematta mutta häntä kunnioittaen ja avaten ajattelun rajoja.
Niilo Teerijoki muistelee kansakoulunopettajan uraansa Aunuksen Karjalassa – arviossa Uskon ja toivon aikoja
KIRJAT | Kotiseutuneuvoksen puolen vuosisadan takaisissa käsikirjoituksissa kuvataan kolmea kouluvuotta Itä-Karjalan kylissä loppusyksystä 1941 kesään 1944.
Sotiminen Israelissa vaikuttaa siltä kuin sen pitäisi kuulua päivittäiseen uutisannokseen – arviossa Hannu Juusolan Israelin historia
KIRJAT | Maailmanyhteisö on neuvoton, kun ne, joilla on aseita ja voimaa takanaan, tekevät mitä lystäävät. Siksi Hannu Juusolan tuntevat kaikki ajankohtaislähetyksiä seuraavat tv-katsojat.