Kuvat: Toni Härkönen / Like Kustannus
KIRJAT | Ari Väntänen kuljettaa bändibiografiassaan lukijan läpi The Rasmuksen matkan teinifunk-juurilta korpinsulkaiseen maailmanvalloitukseen.
”Rehellinen ja perusteellinen ovat vahvimpia kirjasta herääviä adjektiiveja, koska tunteet käsitellään niin hyvien kuin vaikeidenkin hetkien osalta.”
ARVOSTELU
Ari Väntänen: The Rasmus
- Like, 2022.
- 416 sivua.
Toimittaja, kirjailija ja suomentaja Ari Väntänen on ansioitunut suomalaisen musiikkimaailman elämänkertakirjurina. Hän on jo tähän mennessä kirjoittanut tarinat muiden muassa Hanoi Rocksista, Apulannasta ja Stonesta. Niinpä Väntäsellä on hyvää kokemuspohjaa jälleen yhden kotimaisen menestysyhtyeen, The Rasmuksen, uran taltioimiseen.
Väntäsen kirja The Rasmus (Like, 2022) osuu sikäli oivalliseen paikkaan, että koillishelsinkiläisten koulupoikien funkpop-yhtyeenä 1990-luvulla aloittanut Rasmus (aluksi ilman The-etuliitettä) on jälleen ajankohtainen uuden kitaristin Emppu Suhosen, euroviisuedustuksen sekä 23.9. julkaistavan kymmenennen studioalbumin Risen myötä.
Rise jatkaa tähän mennessä kuultujen sinkkujulkaisujen perusteella sitä ison linjan kaihoisia melodioita ja menevää rocksäröä yhdistelevää kaavaa, joka on ollut yhtyeen tavaramerkkinä Into-levyltä lähtien. Rasmuksen alku-uran teini-ikäinen funkpoukkoilu Red Hot Chili Peppersin jalanjäljillä nallepipo päässä on kauan sitten jäänyt taakse tummempien melodiavetoisten tunnelmamaalausten leimatessa maailmanvalloitustoiveiden myötä The-etuliitteen nimeensä liittäneen yhtyeen soundimaailmaa. Vaikka samalla musiikista on kadonnut sympaattista viattomuutta ja alkuaikojen riehakkuuden välittömyyttä, on yhtye levy levyltä todistanut taitavansa tarttuvien kappaleiden tekemisen.
Tavallaan Rasmus ja The Rasmus ovat kaksi eri bändiä, vaikka laulaja Lauri Ylösen ja kitaristi Pauli Rantasalmen biisikynä ja Ylösen omaleimainen laulu ovat johtaneet molempia. Väntänen näkeekin kirjassaan yhtyeen uralla kolme käännekohtaa.
Ensimmäinen on yhtyeen muotoutuminen, toinen on vuoden 2001 Into-levyn ja kahta vuotta myöhemmin Dead Lettersin ja In The Shadows -hitin myötä tapahtunut tummempisävyinen maailmanmenestys. Kolmas vaihe alkaa siitä, mistä kirja alkaa, eli kun Rantasalmi uskoutuu Väntäselle olevansa lähdössä bändistä.
* *
Kirja lähtee liikkeelle siis vuodesta 2021, jonka näkökulmasta sukelletaan lineaarisesti yhtyeen historiaan ja askeleittain eri ikävaiheisiin. Tiettyjen aikajaksojen välillä palataan nykypäivään ja kuljetaan aina euroviisufinaalien lavalle asti. Kunniaa tallatuista poluista ja saavutetuista etapeista jaetaan reilusti sinne minne se kuuluu, kuten Suutarilan ala-asteen musiikinopettajalle Ismo Rajaniemelle, jonka siipien suojissa nuoret Lauri Ylönen ja Eero Heinonen kokivat ensimmäisiä bändikokemuksiaan. Osansa saavat niin alkuaikojen manageri Teja Kotilainen, jonka pyörittämällä Oranssi-klubilla bändin jäsenet veittivät vietti vapaa-aikaansa, kuin bändin Warnerille kiinnittänyt Pekka Ruuska, vaikka tiet hänen kanssaan myöhemmin eroavatkin.
Läpi käydään niin Jyrki-musiikkiohjelma kuin Laurin ja Paulin perustama Dynasty-bändikollektiivi. Maailmanvalloituksen takuumiehinä ovat toimineet sittemmin myös Playground-levy-yhtiön Lars Tengroth ja Suomen ensimmäinen kansainvälinen manageri Seppo Vesterinen.
* *
Hauskoja knoppejakin kirjasta luonnollisesti löytyy. Ennen Rasmus-nimeä yhtye käytti hetken aikaa nimeä Anttila, tarkoituksella silloisen suomalaisen tavarataloketjun mukaan. Miltä olisi kuulostanut The Anttila? Kiertueiden Tabasco-jäynät ja muu vaiherikas elämä muistellaan lämmöllä, vaikka välillä reissaaminen onkin ollut raskasta. Idoleita tavataan ja joidenkin jalustat murtuvat ryminällä. Suomalainen ja kansainvälinen fani- ja kansikuvamediakulttuuri avautuvat fanituksen kohteiden näkökulmasta, The Rasmuksen oltua julkisen katseen alla jo varhaisnuoruudesta asti.
Kirjan rakenteellinen ratkaisu sukeltaa The Rasmuksen uran kehitysjaksoihin lähihistorian ”taukopaikoista” on toimiva ja Väntäsen rutiini näkyy hyvällä tavalla materiaalin rikkautena, taustojen ja haastattelujen avoimuutena ja ytimekkyytenä. Eri tekijöiden näkemykset tuodaan esille sopivan vereslihaisina.
Onnistumisten ja tekemisen ilo välittyy, mutta kasvukipuja ja vaikeuksia ei myöskään lakaista piiloon tai ohiteta. Rehellinen ja perusteellinen ovat vahvimpia kirjasta herääviä adjektiiveja, ja suurin osa uran virkamiesmäisen kertaamisen sudenkuopista vältetään, koska tunteet käsitellään niin hyvien kuin vaikeidenkin hetkien osalta.
The Rasmus -kirja on kuin kohteensa – helposti lähestyttävä, monipuolinen ja mukaansa tempaava.
Ilkka Valpasvuo
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Sotiminen Israelissa vaikuttaa siltä kuin sen pitäisi kuulua päivittäiseen uutisannokseen – arviossa Hannu Juusolan Israelin historia
KIRJAT | Maailmanyhteisö on neuvoton, kun ne, joilla on aseita ja voimaa takanaan, tekevät mitä lystäävät. Siksi Hannu Juusolan tuntevat kaikki ajankohtaislähetyksiä seuraavat tv-katsojat.
Taku Hoon elämä oli isän käsissä, ja se meni pala palalta rikki – arviossa Kenelle kertoisin
KIRJAT | Pieni ja vaatimaton runokirja avaa lapsen kokemusmaailmaa perheessä, jossa kasvamisen keskiössä on mielenterveyspotilas, oma isä.
Me opimme antiikista edelleen, jos vain niin haluamme – siitä todistaa Antiikki ja me -teoksen kotimainen tutkijaryhmä
KIRJAT | Antiikin tutkijat eivät saa pikavoittoja, eikä heidän innovaatioillaan rahasteta. Tutkimus lepää meillä enemmän yksilöiden kuin instituutioiden varassa.
Kaksi veljestä rikkinäisine väleineen ja ihmissuhdesekoilua – arviossa Sally Rooneyn Intermezzo
KIRJAT | Sally Rooneyn aiempiin teoksiin verratessa Intermezzossa näkyy enemmän monimuotoisuutta. Tarinan päärooleissa on kaksi erilaista veljestä.