Piirroksen mukaan gladiaattori Marcus Attilius (1 taistelu, 1 voitto) kukisti taistelussa kokeneemman kilpailijansa Lucius Raecius Felixin (12 taistelua, 12 voittoa, armahdettu). Lainaus kirjasta.
KIRJAT| Pompejista tunnetaan 6 000 graffitoa eli seinäkirjoitusta ja -piirrosta. Moni teksti puhuu siekailematta seksistä ja vihamiehiä herjataan antaumuksella, mutta oppineimmat lainaavat kauniisti Ovidiusta. Tasoerot olivat 2000 vuotta sitten yhtä ilmeiset kuin tänä päivänä.
ARVOSTELU
Ari Saastamoinen: Räävitöntä. Pompejilaisia graffiteja
• Gaudeamus, 2020.
• 286 sivua.
Modernit sosiaalisen median öyhöttäjät voivat vain kadehtia roomalaisia esikuviaan. Säilyykö bittiavaruuteen tallentunut herja tai solvaus lähellekään yhtä kauan kuin älämölö, joka hakattiin Pompejin kaupungin kiviseiniin joskus ajanlaskun alussa:
Samius Corneliukselle: hirtä itsesi!
Virgula Tertiukselleen: olet törkeä!
Erotarin, olet mustasukkainen ämmä!
Nykyisessä paskapalautteessa ja trollauksessa ei siis ole mitään uutta. Jo muinaiset roomalaiset osasivat saman – ja pistivät monessa suhteessa paljon pahemmaksikin:
Secundus on oivallinen kullinimijä.
Ilkeämmin ei sikäläisessä maailmassa olisi voinut toista pilkata. Suuseksi ja anaaliyhdyntä olivat tabuja, sillä ne todistivat likaisuudesta ja kohteeksi joutuneen alistetusta asemasta. ”Suosikkiherjaus olikin väittää jotakuta suuseksin antajaksi”, antiikin tutkija, FT Ari Saastamoinen kertoo tuoreessa kirjassaan Räävitöntä. Pompejilaisia graffiteja. Saastamoinen on aikaisemmin julkaissut kaksi teosta Rooman historiasta.

Maalaukseen on kuvattu nainen kirjoitusvälineineen eli vahataulun ja kirjoituspuikon eli styluksen kanssa. Puikoilla raaputettiin tekstejä myös kiveen. Pompejista löytynyt maalaus on esillä Napolin arkeologisessa museossa.
Tavallisen kansan ääni
Roomalaisia seinätöherryksiä eli graffitoja kaiverrettiin viimeistään keisariajasta eteenpäin kaikkialle ja jokaiseen mahdolliseen seinäpintaan. Seinille siksi, ettei muita kirjoitusalustoja kuten nahkaa tai papyrusta ollut yleisesti eikä varsinkaan köyhän kansan saatavilla.
Graffitot ovatkin harvinaisia suoria ja sensuroimattomia statuspäivityksiä, viestejä ja toiveita tavallisilta roomalaisilta – varsinainen vox populi eli kansan ääni.
Suosituimpia olivat hävyttömyydet, mutta seiniin rustattiin myös omia tai lainattuja runoja Vergiliukselta, Ovidiukselta ja Lucretiukselta." class="adlibris"> Modernit sosiaalisen median öyhöttäjät voivat vain kadehtia roomalaisia esikuviaan. Säilyykö bittiavaruuteen tallentunut herja tai solvaus lähellekään yhtä kauan kuin älämölö, joka hakattiin Pompejin kaupungin kiviseiniin joskus ajanlaskun alussa: Samius Corneliukselle: hirtä itsesi! Virgula Tertiukselleen: olet törkeä! Erotarin, olet mustasukkainen ämmä! Nykyisessä paskapalautteessa ja trollauksessa ei siis ole mitään uutta. Jo muinaiset roomalaiset osasivat saman – ja pistivät monessa suhteessa paljon pahemmaksikin: Secundus on oivallinen kullinimijä. Ilkeämmin ei sikäläisessä maailmassa olisi voinut toista pilkata. Suuseksi ja anaaliyhdyntä olivat tabuja, sillä ne todistivat likaisuudesta ja kohteeksi joutuneen alistetusta asemasta. ”Suosikkiherjaus olikin väittää jotakuta suuseksin antajaksi”, antiikin tutkija, FT Ari Saastamoinen kertoo tuoreessa kirjassaan Räävitöntä. Pompejilaisia graffiteja. Saastamoinen on aikaisemmin julkaissut kaksi teosta Rooman historiasta. Maalaukseen on kuvattu nainen kirjoitusvälineineen eli vahataulun ja kirjoituspuikon eli styluksen kanssa. Puikoilla raaputettiin tekstejä myös kiveen. Pompejista löytynyt maalaus on esillä Napolin arkeologisessa museossa. Roomalaisia seinätöherryksiä eli graffitoja kaiverrettiin viimeistään keisariajasta eteenpäin kaikkialle ja jokaiseen mahdolliseen seinäpintaan. Seinille siksi, ettei muita kirjoitusalustoja kuten nahkaa tai papyrusta ollut yleisesti eikä varsinkaan köyhän kansan saatavilla. Graffitot ovatkin harvinaisia suoria ja sensuroimattomia statuspäivityksiä, viestejä ja toiveita tavallisilta roomalaisilta – varsinainen vox populi eli kansan ääni. Suosituimpia olivat hävyttömyydet, mutta seiniin rustattiin myös omia tai lainattuja runoja Vergiliukselta, Ovidiukselta ja Lucretiukselta." class="bookbeat"> Modernit sosiaalisen median öyhöttäjät voivat vain kadehtia roomalaisia esikuviaan. Säilyykö bittiavaruuteen tallentunut herja tai solvaus lähellekään yhtä kauan kuin älämölö, joka hakattiin Pompejin kaupungin kiviseiniin joskus ajanlaskun alussa: Samius Corneliukselle: hirtä itsesi! Virgula Tertiukselleen: olet törkeä! Erotarin, olet mustasukkainen ämmä! Nykyisessä paskapalautteessa ja trollauksessa ei siis ole mitään uutta. Jo muinaiset roomalaiset osasivat saman – ja pistivät monessa suhteessa paljon pahemmaksikin: Secundus on oivallinen kullinimijä. Ilkeämmin ei sikäläisessä maailmassa olisi voinut toista pilkata. Suuseksi ja anaaliyhdyntä olivat tabuja, sillä ne todistivat likaisuudesta ja kohteeksi joutuneen alistetusta asemasta. ”Suosikkiherjaus olikin väittää jotakuta suuseksin antajaksi”, antiikin tutkija, FT Ari Saastamoinen kertoo tuoreessa kirjassaan Räävitöntä. Pompejilaisia graffiteja. Saastamoinen on aikaisemmin julkaissut kaksi teosta Rooman historiasta. Maalaukseen on kuvattu nainen kirjoitusvälineineen eli vahataulun ja kirjoituspuikon eli styluksen kanssa. Puikoilla raaputettiin tekstejä myös kiveen. Pompejista löytynyt maalaus on esillä Napolin arkeologisessa museossa. Roomalaisia seinätöherryksiä eli graffitoja kaiverrettiin viimeistään keisariajasta eteenpäin kaikkialle ja jokaiseen mahdolliseen seinäpintaan. Seinille siksi, ettei muita kirjoitusalustoja kuten nahkaa tai papyrusta ollut yleisesti eikä varsinkaan köyhän kansan saatavilla. Graffitot ovatkin harvinaisia suoria ja sensuroimattomia statuspäivityksiä, viestejä ja toiveita tavallisilta roomalaisilta – varsinainen vox populi eli kansan ääni. KONSERTTI | Helsinki Chamber Soloists soitti sinfonista Sibeliusta ja Beethovenia vain 13-henkisellä kokoonpanolla. KUVATAIDE | Juuri kun kävijä on tuudittautunut levollisten valokuvien luomaan rauhaan, Tallinnan Fotografiska räväyttää silmille jotain ihan muuta.
Tavallisen kansan ääni
Tavallisen kansan ääni
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Satu soi kuten Sibeliukselta alun perin toivottiin – Wanhankaupungin juhla jatkui upeasti G Livelabissa
Keinot kuin 1600-luvulta, mutta katse omassa ajassa – Tallinnan Fotografiska vanhojen mestareiden jalanjäljissä