Lena Olin ja Rolf Lassgård. Kuva: Niklas Maupoix
ELOKUVA | Vera Kiiskisen ja Anna Heinämaan käsikirjoitus ei kelvannut suomalaisille elokuvaohjaajille, mutta onneksi mahdollisuus löytyi länsinaapurista.
”Rolf Lassgård, ruotsalaisten Jack Nicholson, on se äkkiväärä ja hidasliikkeinen köntys, joka saa naiset uskomaan ensin vain häneen ja lopulta myös itseensä.”
ARVOSTELU
Andra akten – toinen näytös
- Ohjaus: Mårten Klingberg
- Käsikirjoitus: Vera Kiiskinen, Anna Heinämaa
- Pääosissa: Lena Olin, Rolf Lassgård
- Ensi-ilta: 11.8.2023
Fysioterapeutti Eva jää eläkkeelle. Tosin hän aikoo tylsistymistä estääkseen ottaa vielä yhden potilaan. Autettava on itseään täynnä oleva konkarinäyttelijä Harald Skog, joka on saanut aivoverenvuodon. Päähenkilöiden ensimmäinen kohtaaminen on katastrofi, niin kuin toinen ja vielä kolmaskin.
Evan omaan historiaan kuuluu lieviä tragedioita, kuten ex-mies, joka asuu uuden naisensa kanssa naapurissa, ja aikuinen poika, jonka elämään Evaa mielellään puuttuu.
Evan ja Haraldin kohtaamiset ovat herran ja palvelijan asetelma. Evan kunnianhimo työssä tuo kuitenkin molemmille hupia ja uskoa tulevaisuuteen, varsinkin suurelle näyttelijällä, jolle olisi tiedossa suuri rooli, jos liikkuminen vain saadaan varmemmaksi.
Aikuisten ihmisten suhde on hetkittäin muuttuva, sammuva ja syttyvä rakkaustarina, aikuisten oikeasti nähtävä. Andra akten – toinen näytös on tragikomedia, jossa tavanomainen on merkityksellistä.
Suomalaisten Vera Kiiskisen ja Anna Heinämaan käsikirjoitus ei kelvannut täkäläisille elokuvaohjaajille, joten naiset saivat mahdollisuuden tarjota tarinaa ruotsalaisille. Mårten Klingbergin ohjaamana elokuvasta tuli vahva ja uskottava tarina.
Lena Olinin (Eva) näyttelemisestä nauttii taitavan, aitouteen pääsevän olemuksen kautta. Rolf Lassgård (Harald), tuo ruotsalaisten Jack Nicholson, on se äkkiväärä ja hidasliikkeinen köntys, joka saa naiset uskomaan ensin vain häneen ja lopulta myös itseensä.
Sivuroolissa Anneli Martin (Siv), kuolemansairaana osa-aika-alkoholistina kavereineen, kertoo sen mihin voi päätyä, jos ei löydä sitä jotakin.
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Josh Margolin kunnianosoitus isoäidilleen yhdistää huumoria ja toimintaa – arviossa Thelma
ELOKUVA | Thelma ja Ben ajavat skootterilla Los Angelesiin hakemaan oikeutta menetettyään puhelinhuijarille 10 000 dollaria.
Amerikkalaista historiaa tontin, talon ja sen asukkaiden kuvittamana – arviossa Here
ELOKUVA | Robert Zemeckisin teknologiaan tukeutuva elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan, jossa kerrotaan amerikkalaisten historiaa yhden paikan kautta.
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.