Maryam Moghadam on Mina. Kuva: Atlantic Film
ELOKUVA | Balladi valkoisesta lehmästä päästää entisen Persian sieluun ja nyky-Iranin, pappisvaltion kierteisiin paremmin kuin yksikään uutinen.
”Sadunpunoja-Sehrazade on nyt vain mies, tuomari, joka ei voi paljastaa todellista luontoaan Mina-leskelle, jota tahtoo auttaa.”
ARVOSTELU
Balladi valkoisesta lehmästä
- Ohjaus: Maryam Moghadam ja Behtash Sanaeeha
- Pääosissa: Maryam Moghadam, Alireza Sani Far, Pouria Rahimi Sam
- Ensi-ilta: 5.8.2022
Iranilainen taide-elokuva, naisen ohjaama ja tähdittämä, on aina jotain muuta.
Maa, jossa nainen naimattomana tai leskenä ei ole juuri koiraa tai narkkaria arvokkaampi, nostattaa pohjoismaisessa tasa-arvovetoisessa hyvinvointiyhteiskunnassa karvat pystyyn.
Maryam Moghadam on yksi maan naisohjaajista ja -näyttelijöistä, joilla on hyvät suhteet myös maailmalle, näkemystä ja taito punoa tarinaa.
Hassusti Balladi valkoisesta lehmästä on jotenkin käänteisesti sukua Tuhannen ja yhden yön tarinoille ja Sehrazaden kyvylle säilyttää satujen avulla päänsä illasta toiseen.
Sadunkertoja on nyt vain mies, tuomari, joka ei voi paljastaa todellista luontoaan Mina-leskelle, jota tahtoo auttaa.
* *
Teheranilaisessa meijerissä liukuhihnalla työskentelevä Mina on menettänyt miehensä. Tämä on teloitettu syytettynä murhasta.
Mina elää kuuron tyttärensä kanssa kaksin, ja sehän ei Iranissa käy päinsä.
Kunniallinen on vain liitossa oleva nainen. Asunnonsaantikin vaikeutuu, vuokranantajat eivät halua arveluttavan sosiaalisen statuksen henkilöä niskoilleen.
Kas Jumalan valvomassa yhteiskunnassa uskonto valvoo myös maallista lakia.
Minan pieni maailma saa uusia kierroksia, kun teloitetun puolison oikeusprosessi joudutaan avaamaan uudestaan ja paljastuu, että Minan puoliso olikin syytön. Se tietää muhkeaa korvausta.
Hetken Minan elämään tuntuu osuvan säde, vaikka suru ja katkeruus on ensin murtaa hänet.
Helpotusta tuo myös kuolleen puolison vanhaksi ystäväksi esittäytyvä Reza, joka tarjoaa myös omistamansa asunnon Minan käyttöön.
* *
Elokuvan kuvaus on häkellyttävä intiimi.
Katsojia hellitään tiukoilla lähikuvilla, joissa Mina tuunaa myytäväksi käytettyjä lasipurkkeja ja kuuro Bita-tytär katsoo televisiosta videoita unohtaakseen surunsa – hänhän ei pysty vielä juomaan tai narkkaamaan sitä pois, kuten yläkerran naapurinrouva turruttamisen kolme lajia tietää.
Ollaan sitten tuomioistuimessa, vankikopissa tai kioskin luukulla, paikallisessa Kelassa tai taksissa, kaikkialla päähenkilöt ovat yksin, järjestelmän ja Jumalan armoilla.
Värimaailma on halju ja kova, ihminen kuin hilseilevästä betoniseinästä reväisty.
* *
Elokuva kritisoi niin hienovaraisesti iranilaista yhteiskuntaa, että jo sen tyylilaji on taidetta. Kaikki näytetään niin kuin se on, naisen ja toisinajattelijan näkökulmasta, mutta Mina tekee toisaalta kaiken lain mukaan: hakee kunnian palautusta miehelleen ja tukea lapselleen, käy oikeusistuimessa säilyttääkseen lapsensa huoltajuuden kärhämöidessään petollista appeaan vastaan ja voittaakin.
Mutta sitten hän päättää ottaa oikeuden omiin käsiinsä.
Loppu on monitulkintainen ja katsojan päätettävissä. Siinä Valkoisen lehmän hienous myös piilee.
Iran on elokuvamaa. Se tästä ihmeellisen ovelasti punotusta tarinasta näkyy ja kuuluu. Elokuvan musiikki-ja äänimaailma on upeasti editoitu ja hienosti kudottu, leikkaukset julmia ja yllättäviä.
Katsokaa ja ihmetelkää. Tämä päästää entisen Persian sieluun ja nyky-Iranin, pappisvaltion kulmille paremmin kuin yksikään uutinen.
Anne Välinoro
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.