Kuva: 20th Century Studios
ELOKUVA | Tämä on elokuva, joka on tehty koukuttamaan uudet sukupolvet Alien-elokuvien scifikauhuun. Uusilla kasvoilla roolitettu Alien: Romulus on yhdeksäs osa sarjassa, joka alkoi vuonna 1979.
”Ollaan vastatusten limaa hampaistaan tihkuvan pitkulakalloisen pedon kanssa, jolta ei voi oikein paeta ja ampumistakin on varottava.”
ARVOSTELU
Alien: Romulus
- Ohjaus: Fede Álvarez
- Pääosissa: Cailee Spaeny, David Jonsson, Isabela Merced, Spike Fearn, Aileen Wu, Rosie Ede
- Ensi-ilta: 14.8.2024
Alien: Romulus -elokuvan alussa nähdään nuoria työläisiä ankean pimeällä kaivosplaneetalla. He vaikuttavat tuomitun päättymättömään orjuuteen Weyland-Yutani-yhtiön muutellessa omia sääntöjään työläistensä tappioksi.
Cailee Spaenyn esittämä Rain haaveilee elämästä planeetalla, jolla voisi nähdä auringon, eikä ehkä tarvitsisi raataa niin paljon. Unelma paratiisista käyttää häntä, kuten elokuvan muitakin nuoria raatajia.
Nuoriso hiffaa siirtokuntaplaneettansa päällä avaruudessa tyhjillään seilaavan avaruusaseman, jolla on kryosäiliöitä käyttämättöminä. Niitä tarvittaisiin matkaan kaukaiselle paratiisiplaneetalle. Nuoriso hankkiutuu asemalle sitä tutkimaan ja löytää synteettisen ihmisen (synteetin) jäänteet.
* *
Synteetti onkin itse asiassa tiedeupseeri Ash (Ian Holm) Ridley Scottin ohjaamasta ensimmäisestä Alien-elokuvasta, Alien – kahdeksas matkustaja (1979).
Synteetin jäänteet herätetään henkiin. Ash onkin, kuten Alien-elokuvasarjansa katsoneet tietävät, Weyland-Yutani-yhtiön tunteeton agentti, jolle ihmisten henki on yhdentekevä, kunhan yhtiön etu voittaa. Useammin kuin arvaakaan avaruusasemaa penkova porukka päätyy Alien-elokuvien arkkitilanteisiin, joissa ollaan vastatusten limaa hampaistaan tihkuvan pitkulakalloisen pedon kanssa, jolta ei voi oikein paeta ja ampumistakin on varottava.
* *
Muutama sana elokuvan uruguaylaissyntyisestä ohjaajasta Fede Álvarezista. Hänen pääsylippunsa isompien elokuvien tekoon on itse tehdyt lyhytelokuvat, sellaiset kuin Youtubessakin nähtävissä oleva Ataque de pánico! (2009), jossa jättimäiset robotit marssivat tasaamaan Montevideon kaupunkia täysimittaisin sotatoimin.
Sen jälkeen Álvarez on tehnyt uusintaversion zombielokuva Evil Deadista (2013) sekä halpiskauhuelokuvan Don’t Breathe (2016).
* *
Álvarezin saama huomio Hollywoodissa on ollut myönteistä, sillä hän pitää huokeaksi tulevien alkuperäiskäsikirjoitusten työstämisestä, eikä juuri piittaa tietokonetehosteista, vaan diggailee vanhan koulun aitoja fyysisiä tehosteita ja liikuttelee mörkönukkejakin itse, vaikka omin käsin. Álvarezin haastatteluissa huokuu aidon Alien-fanin innostus työhönsä.
Álvarez on kutsunut Alien: Romulus -elokuvaansa Ridley Scottin ensimmäisen Alien-elokuvan (1979) ja sen jatko-osan, James Cameronin Aliensin (1986), yhdistäväksi väliosaksi.
* *
Käytännössä uusi elokuva pöllii parhaita paloja kaikista Alien-elokuvasarjan osista. Mitä ennen kutsuttiin pöllimiseksi, kuulee nykyään kutsuttavan kaunistelevalla nimellä hommage, suomeksi kunnianosoitus.
Teemoiltaan elokuva käyskentelee kohtalaisen kiinnostavilla alueilla. Se muistuttaa synteetin ja ihmisen vastakkainasettelulla katsojiaan realismin ja tunteellisuuden yhteensopimattomuudesta. Ihmisten ylimielisyys, hoppu rynnätä toimintaan ja haluttomuus ajatella seurauksia johtaa tuhoon, mikä on liiankin helppo vertauskuva tekoälyn turmiollisuudesta.
* *
Tarina viittailee moniin myyttisiin aiheisiin, joista vaikuttavimpia on idea kuolemattomuuden tuovan eliksiirin hallinnasta. Elokuvassa on paljon hyvää, kuten tietty piristyminen aiempien Alien-jatko-osien veltoista pakollisista kuvioista.
Ihan kaikkea ohjaaja Alvarez ei kuitenkaan kykene hyppysissään pitelemään. Temaattisesti ja dramaturgisesti elokuva hukkaa jäntevyytensä saman tien, kun se eksyy venyttämään hirviön esiinmarssia kolmannessa näytöksessään.
Kauhuelokuvan perinteisiä, alati toimivia aineksia tässä kyllä riittää: on hiiviskelyä hämärässä, on rajuja fyysisiä muutoksia ihmisruumiissa, mikä alistaa ihmiset vääristymille käyttäytymisessä, ja tuntemattoman pelkoakin löytyy, on limaa ja ääniä pimeässä.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.