Sandra (Clare Dunne) ja lapset. Kuva: Cinemanse
ELOKUVA | Phyllida Lloyd on tehnyt elokuvan tavallisesta, kahden työn kanssa sinnittelevästä irlantilaisnaisesta, joka on välillä sinnikäs, välillä epätoivoinen, kärsii parisuhdeväkivallan vuoksi paniikkihäiriöistä ja keksii netistä, että hän voi rakentaa talon itselleen ja tyttärilleen.
”Inhoan sanaa voimaannuttava, mutta tätä elokuvaa voi kutsua sellaiseksi. Sama nainen -elokuvan pohjalla on toivon olemassaolo kurjissakin olosuhteissa, mutta se ei sorru imeläksi mässäilyksi.”
ARVOSTELU
Sama nainen
- Ohjaus: Phyllida Lloyd
- Pääosissa: Clare Dunne, Harriet Walter, Ian Lloyd Andersson, Molly McCann, Ruby Rose O’Hara
- Ensi-ilta: 17.9.2021
Sama nainen -elokuva on kuvattu Irlannissa. Pääosassa on tavallinen, köyhä nainen Sandra Kelly, jolla on kaksi tytärtä. Sandran roolissa on Clare Dunne ja hän näyttelee koskettavasti.
Elokuva on virkistävä poikkeus, sillä se kertoo arjesta ja tavallisista ihmisistä. Tämä on mielenkiintoista, koska ohjaaja Phyllida Lloyd on tehnyt Mamma Mia! -musikaalin elokuvaversion vuonna 2008. Nyt on tyyli tyystin toinen.
Sama nainen alkaa rajulla kohtauksella väkivallasta. Tätä kohtausta esitetään useampaan kertaan takaumana. Se ei ole turhaa, koska kohtaus selittää, miksi Sandra saa tarpeekseen henkistä ja fyysistä väkivaltaa tekevästä miehestään Garysta (Ian Lloyd Anderson).
Sandra paiskii kahta työtä. Hän on töissä pubissa ja siivoojana lääkäri Peggyllä (Harriet Walter). Peggy osoittautuu myös Sandran ystäväksi ja tukijaksi. Peggy on elokuvan vahva nainen.
Sandran arki on kovaa, kaksi työtä, aina kiire, asuntopulan vuoksi majoittuminen sosiaaliavustusten turvin hotelliin, jossa köyhät eivät saa käyttää hissiä, vaan heidän on mentävä takaportaita, jotta eliitti ei näe vähävaraisia hotelliasukkaita.
Äitinä Sandra tekee kaikkensa, jotta tyttärillä olisi asiat mahdollisimman hyvin. Hän tarjoaa herkkuja, ranskalaisia ja pirtelöitä, vie tyttöjä rannalle. Pahojen tilanteiden varalta vanhemmalla tyttärellä ja Sandralla on koodisana: Musta leski.
Byrokratian rattaissa Sandra on kovilla. Herää kysymys, saako köyhä unelmoida, vaan onko hänen tyydyttävä siihen, mitä rippusia apua tippuu. Elokuvassa on oikeussalikohtaus, jossa Sandra pitää tärkeän puheenvuoron omasta osastaan.
Sandra on heikko ja vahva yhtä aikaa. Hän keksii netistä älyttömältä tuntuvan idea tee-se-itse-minitalosta. Esteitä on ja paljon, mutta sitten lääkäri Peggy päättää antaa Sandralle tontin puutarhastaan ja lainaa hänelle rahat.
Talon rakentaminen on toivon ylistys. Yhteisö tukee ja osin yllättävät ihmiset tarjoavat apuaan. Talon rakentaminen takapakkeineen on koskettavaa juuri yhteistyön voiman ja ystävyyden suuren arvon vuoksi.
Elokuva on hyvä, oikeastaan parempi kuin hyvä. Sitä jää miettimään. Hyvin vahvasti tämä on naisten elokuva, niin myös yleisö näkemässäni näytöksessä oli naisvaltainen.
Perheväkivalta on rankka aihe, josta on syytäkin tehdä elokuvia. Vaikka teema on kova, elokuva ei ole synkkä. Tässä elokuvassa eletään arkea ja se tekee siitä arvokkaan elokuvan. Sama nainen on vahvojen roolisuoritusten juhlaa. Tämä pitää sisällään uhkaa huokuvaa aviomiestä Garya esittävän Ian Lloyd Andersonin ja Sandran tyttäriä esittävät lapsinäyttelijät (Molly McCann ja Ruby Rose O’Hara).
Päivi Vasara
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Josh Margolin kunnianosoitus isoäidilleen yhdistää huumoria ja toimintaa – arviossa Thelma
ELOKUVA | Thelma ja Ben ajavat skootterilla Los Angelesiin hakemaan oikeutta menetettyään puhelinhuijarille 10 000 dollaria.
Amerikkalaista historiaa tontin, talon ja sen asukkaiden kuvittamana – arviossa Here
ELOKUVA | Robert Zemeckisin teknologiaan tukeutuva elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan, jossa kerrotaan amerikkalaisten historiaa yhden paikan kautta.
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.