Tuva Novotny. Kuva: SF Studios
ELOKUVA | Kiirunassa sijaitsevassa katastrofielokuvassa kaivosta ei vain suljeta, vaikka kalliot ja kadut jo sortuvat.
”Kiiruna on hyvin tunnistettavasti ruotsalainen elokuva. Puheella on suuri merkitys, jopa tiukoissa paikoissa.”
ARVOSTELU
Kiiruna
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Richard Holm
- Näyttelijät: Tova Novotny, Peter Franzén, Edvind Ryding, Felicia Maxime, Kardo Razzazi
- Ensi-ilta: 22.9.2023
Kiiruna on kaupunki Pohjois-Ruotsissa. Kaupunki, joka oikeasti siirrettiin neljä kilometriä etelään, koska kaivokset uhkasivat upottaa sen. Tämä on todellinen lähtökohta ruotsalaiselle toimintaelokuvalle, jossa käsitellään myös ihmis- ja parisuhteita.
Frigga Vibenius (Tuva Novotny) on kaivoksen turvallisuuspäällikkö, melkein eronnut nainen, joka yrittää tasapainoilla työn ja perhe-elämän kanssa. Hänen melkein entinen miehensä Tage (Peter Franzén) on pomona samassa kaivoksessa. Outoa tässä pomossa on se, että miehellä on ahtaan paikan kammo. Friggan uusi parisuhde on nuorehko palomies Dabir (Kardo Razzazi).
Perheen arkinen oleminen on riitaista. Lapset haluavat joko entisen palaavan tai uuden alkavan. Aikuiset eivät halua luovuttaa rakkaudesta, tosin kohteet ovat erit. Mukana on parisuhteiden moninaisuutta ja roppakaupalla toiveita tulevasta.
Tässä nainen on vahva työssään ja parisuhteessaan, miehet haluavat olla se ainoa tarpeellinen jatkuvuuteen. Tage on lievästi nörtti mies, joka ei halua avioeroa. Dabir puolestaan haluaa rakkautta. Perheen poika Simon (Edvin Ryding) katoaa juhlista. Tytär Mika (Felicia Maxime) on rohkea ja kovaääninen ja heittäytyy huolettomasti kaikkeen, myös vaaroihin.
Tapahtumat muuttuvat ympäristöä koskevaksi katastrofiksi, kalliot ja kadut sortuvat. Alkaa toiminta, jossa jokaisella on roolinsa ja jossa kukin onnistuu tai epäonnistuu. Juonessa edetään kovasti elämän makuisesti.

Peter Franzén. Kuva: SF Studios
Kiiruna on katastrofielokuva, harvinainen jopa Ruotsissa tehdyksi. Kerrotaan, että niitä on tehty aikaisemmin vain kaksi: Deadline (1971) ja Den blomstertid nu kommer (2018). Tarina kertoo myös siitä mihin ihmisen ahneus johtaa. Elokuvassakin suurena haittana kaikelle on, työjohtajan suusta, että kaivosta ei vain suljeta, vaikka romahdukset ovat jo alkaneet.
Kiirune ei ole huono elokuva, ei huonosti tehty eikä huonosti näytelty. Elokuvan pienet ongelmat ovat siinä, miten jännitys ja melodraama sekoittuvat ja vuorottelevat. Osittain kohtaukset vaihtuvat toisiksi liian nopeasti ja osittain kohtauksia pitkitetään turhaan.
Elokuva ja sen juoni on hyvin tunnistettavasti ruotsalainen. Puheella on suuri merkitys, jopa tiukoissa paikoissa.
Elokuvaa ei voi syyttää kunnianhimon puutteesta. Se on komeaa katsottavaa ja helposti uskottava. Kiirunan lisäksi elokuvaa on filmattu Suomessa Tampereella ja Espanjassa Kanariansaarilla.
Tarina tulee kerrottua selkeästi ja loogisesti alusta loppuun, siitä pitävät huolen näyttelijät erityisesti vakuuttavasti roolinsa ominut Tuva Novotny sekä Peter Franzén rakastuneen nörtin perikuvana, Kardo Razzazi toiveikkaana kosijana ja Felicia Maxime vauhdikkaana tyttärenä.
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kaisa El Ramlyn esikoisohjaus on vauhdikas ja äänekäs matkakuvaus elämästä ja kuolemasta – arviossa Pakoja & haaveita
ELOKUVA | Yhden päivän aikana, maantiellä keskellä kesäistä Suomea tapahtuvassa elokuvassa paetaan suhteita, surua ja kuolemaa ja haaveillaan onnesta ja tulevaisuudesta.
Hajautettu kriisikuvaus – Matka aavikolle -elokuva kertoo runoilija Ingeborg Bachmannista
ELOKUVA | Margarethe Von Trottan elokuva liikkuu saksalaisissa kirjailijapiireissä ja kertoo itävaltalaisen runoilijan tarinan selkeän feministisestä näkökulmasta.
Liki kolme tuntia sotaisaa marssimista tappelusta toiseen – arviossa Ridley Scottin Napoleon
ELOKUVA | Ranskan sotiin keskittyvä Ridley Scottin elokuva keisari Napoleonista loikkii huipulta toiselle ja tietysti alas. Komeus jyrää sisällön.
Hayao Miyazakin mestarillinen Poika ja haikara vie sodanjälkeisestä maailmasta fantasian pariin
ELOKUVA | Poika ja haikara on jo neljäs Hayao Miyazakin viimeiseksi mainittu elokuva. Nuoren pojan tarina heijastelee äidin menettämisen ja uuden äitipuolen kohtaamisen nostamia pelkoja.