Pirjo Honkasalon Orendan kuvia jää katselemaan täysiverisenä elokuvataiteena

17.04.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Pirkko Saisio ja Alma Pöysti. Kuva: Max Smeds / Bufo

ELOKUVA | Parhaiten dokumenteistaan tunnetun elokuvaohjaaja Pirjo Honkasalon, Pirkko Saision käsikirjoittama Orenda on hänelle harvinaisesti fiktioelokuva.

”Orendan kuviin on lupa jäädä ihastelemaan näkyvän ja näkymättömän ihmeellisyyttä.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

Orenda

  • Ohjaus: Pirjo Honkasalo
  • Pääosissa: Alma Pöysti, Pirkko Saisio, Luca Leino, Hannu-Pekka Björkman, Juhan Ulfsak, Lauri Maijala
  • Ensi-ilta: 17.4.2025

Alussa on vain elementit: ilma, vesi, kallio ja merituulen äänet. Alma Pöystin esittämän oopperalaulajan, Nora-nimisen lesken saapuminen nimettömälle saarelle on yksi elokuvan unenomaisista kohtauksista.

Noralla on tehtävä, sillä hänen täytyy saada miehensä haudatuksi juuri tälle saarelle ja siihen hän tarvitsee sikäläisen papin Natalian (Pirkko Saisio) apua. Leski-Noran kohtaamiset saaren ihmisten kanssa tuskin rohkaisevat häntä.

* *

Natalia, jonka Nora toivoo suorittavan hautajaismenot asiaankuuluvine saarnoineen kaikkineen, ei suhtaudu Noran toiveisiin lainkaan niin myötämielisesti kuin tämä vaikuttaisi uskoneen. Nora ja Natalia kuitenkin kunnioittavat toisiaan, vaikkeivät heidän välinsä erityisen läheiset olekaan. Tällaisen varuillaanolon esittäjinä Pöysti ja Saisio ovat parhaimmillaan. Sanaton läsnäolo sopii heille.

Elokuvan ihmisiin kuuluu myös Luca Leinon esittämä poika vailla nimeä. Hän harjoittaa jonkinlaista kulttia ja raahaa perässään puunjuurakoita tai muita puunkappaleita. Yhdestä sellaisesta hän on tehnyt pyhäinkuvan tapaisen.

Pojan toiminnalla on järjestäytyneen uskonnon muotoja ja sellaisena se peilaa meidän katsojien suhdetta uskontoon ja sen harjoittamisen näkyviin muotoihin.

* *

Elokuvan nimi, Orenda, tulee Pohjois-Amerikan irokeesikansalta. Sana viittaa kaikissa ihmisissä ja asioissa olevaan panenteistiseen näkymättömään voimaan.

Panenteismi on näkökanta, jonka mukaan jumala on kaikessa, elollisessa ja elottomassa. Mitään tästä elokuva ei itse artikuloi. Selvimmäksi asia tulee Natalian sielunpaimenena pitämässä saarnassa, josta Lauri Maijalan esittämä virallisen kirkon edustaja tekee muistiinpanoja.

Orenda tulee elokuvana tilanteeseen, jossa kotimaisen elokuvan katsojia ei ole aikoihin altistettu täysiveriselle taide-elokuvalle. Viimeisin yhtä tinkimätön teos taitaa olla Honkasalon itsensä ohjaama Betoniyö (2013).

* *

Orenda on visuaalisestikin niin täyttä taidetta kuin elokuva vain voi olla. Sen kuviin on lupa jäädä ihastelemaan näkyvän ja näkymättömän ihmeellisyyttä. Elokuvan kuvaaja Max Smeds on urakoinut elokuvasta fanfaarin suomalaiselle saaristoluonnolle ja myös omille kuvaajanlahjoilleen.

En näe elokuvaa niinkään muiden, Ingmar Bergmanin tai Andrei Tarkovskin elokuvien läpi, kuin omana itsenään eli Pirjo Honkasalon myöhäiskauden teoksena, johon tiivistyy paljon hänen omimpia aiheitaan ja ajatuksiaan.

orenda17 still mg 2870 photo iris kivisalu bufo2024

Pirkko Saision esittämä pappi katselee saarelleen ilmaantunutta nunnaa yhdessä Orendan monista unenomaisista kuvista. Kuva: Iris Kivisalu / Bufo

* *

Elokuvassa kuvataan ihmistä, pappia, joka torjuu temppelistään isän, pojan ja pyhän hengen. Eikä se ole jumalanpilkkaa sanan ynseimmässä mielessä, vaan vain järjestäytyneeseen uskontoon liittyvän dogmaattisuuden torjumista.

Honkasalo itse on haastatteluissaan puhunut halustaan tavoittaa se mitä hän kutsuu ”ihmisen hiljaisuudeksi”, jolla hän ymmärtääkseni tarkoittaa jotain kaikille uskonnoille ominaista pyhyydentuntoa. Minä en sitä hänen elokuvastaan löytänyt, mutta nautin silti näkemästäni.

Antti Selkokari

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.