Emil Paloniemi ja Mikko Nousiainen. Kuva: Dãvis Dambenieks / Art Films Production
ELOKUVA | Koko perheen elokuva keskittyy inhimillisyyteen, elämänmuutokseen ja ystävyyteen. Vauhdikas seikkailu antaa kyytiä vakavien asioiden höysteeksi.
”On ihailtavaa katsoa Emil Paloniemen ja Mikko Nousiaisen yhteispeliä.”
ARVOSTELU
Antero Varovainen ja Onnenkivi
- Ohjaus: Arto Halonen
- Näyttelijät: Mikko Nousiainen, Maria Ylipää, Mikko Töyssy, Tuija Ernamo, Emil Paloniemi, Luna Huotari
- Ensi-ilta: 13.10.2023
Arto Halosen ohjaama koko perheen elokuva Antero Varovainen ja Onnenkivi perustuu kesällä ilmestyneeseen samannimiseen, Lotta Taarastin kuvittamaan ja Jukka Itkosen ja Arto Halosen kirjoittamaan lastenkirjaan. Elokuvan perustematiikka keskittyy inhimillisyyteen, elämänmuutokseen ja ystävyyteen, ja vauhdikas seikkailu antaa kyytiä vakavien asioiden höysteeksi.
Koulutaivaltaan aloittelevan Juliuksen (Emil Paloniemi) vilkas mielikuvitus on vertaansa vailla. Hän ruokkii sitä ahmimalla vampyyriaiheisia sarjakuvia. Eräänä päivänä hän kohtaa yllättäen ihan oikean vampyyrin. Tämä Antero Varovainen (Mikko Nousiainen) asustelee yksinään hylätyssä talossa. Juliukselle hän sanoo olevansa mansikkamehua nautiskeleva haalistunut vampyyri. Mikäpä Juliuksen mielestä mukavampaa kuin paeta arkea ystävällisen vampyyrin luo.
Julius ja Antero alkavat kehitellä onnenkiveä Varovaisen isoäidin salaisen reseptin mukaan. Onnea tarvitaan, sillä Juliuksen vanhemmilla (Maria Ylipää ja Mikko Töyssy) on kriisi. Jännitystä tuo myös Juliuksen viimeinen vapaa kesä, sillä pian alkaa koulutaival.
Seikkailupainotteinen kesä häiriintyy, kun kouluun on pakko mennä tutustumaan etukäteen. Rehtori tuntuu oudolta, etäiseltä ja luotaantyöntävältä. Pelottaako Juliusta koulun aloittaminen? Upottaako hän pelkonsa mielikuvituksen tuomiin seikkailuihin? Ainakin pikkumiestä hermostuttaa isän ja äidin keskinäiset välit. He ovat kuin vampyyreitä, jotka syövät toistensa energiaa.
Julius on linkki aikuisten välillä – vähän kuin se onnenkivi, jota Antero yrittää luoda. Antero Varovainen on Juliuksen mielestä turvallinen aikuinen, vaikka onkin haalistunut vampyyri, jonka mieli masentuu, kun hän näkee ympärillään itsekkyyttä ja pahuutta.
Fantasiat pyörivät pojan päässä ja pääsevät lentoon ihmeellisissä paikoissa koettuina seikkailuina. Samalla Julius tekee löytöjä, jotka tukevat mielikuvitusta ja tuovat väriä tarinaan. Vai onko kaikki sittenkin mielikuvituksen tuotetta?
Antero Varovainen ja Onnenkivi kertoo onnen etsimisestä ja syvästä ystävyydestä samalla kun se korostaa mielikuvituksen voimaa ja tärkeyttä. Juliuksen sarjakuvaintoilu näkyy kivasti sarjakuvapiirroksina tuon tuosta, jo elokuvan alussa sekä tarinan edetessä.
Viihteellinen perhe-elokuva tuo mieleen muun muassa Risto Räppääjä -sarjan elokuvat, joita on tehty vuosia ja joissa on myös paljon musiikkia. Reipasta menoa pursuava Antero Varovainen onkin luokiteltu draamamusikaaliksi. Tuomas Kantelisen säveltämien laulut ja niihin liittyvät tanssikohtaukset kuljettavat juohevasti tarinaa ja ovat mukavalla tavalla piristäviä. Heppoisine melodioineen ja naiivine teksteineen rokahtavat laulut iskevät ainakin minun korvaani häiritsevästi. Lapsille ne lienevät kivaa kuultavaa.
On ihailtavaa katsoa Emil Paloniemen ja Mikko Nousiaisen yhteispeliä. Nousiainen on etabloitunut näyttelijä, jolla on rauhallinen tapa tuoda hahmonsa esiin. Alakouluikäinen Paloniemi esiintyy luontevasti ja todella sympaattisesti Juliuksen roolissa.
Tarinan jännä onnenkiven valmistaminen on lapsille suunnattu tieteiskertomusosuus, jossa pohditaan elämän visaisia kysymyksiä ja paetaan arkea. Muun muassa scifi-elementtien takia Antero Varovaisen toteutukseen liittyy muutamia tummanpuhuvia kohtauksia, jotka saattavat pelottaa ihan pieniä lapsia.
Marita Nyrhinen
* *
Kulttuurigaala lähestyy!
Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit kannustaa meitä kotisohvalta käsin Ylen suorassa lähetyksessä perjantaina 24.11.2023!
#kulttuurigaala #kulttuuri
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Väärinymmärretyn näyttelijän elämä oli työtä, arvoja ja asenteita – arviossa Annelin aika
ELOKUVA | Saara Cantellin dokumentti Anneli Saulista on uskottava. Annelin aika on täynnä aitoa puhetta ja railakasta naurua.
Tärkeimmät puheenaiheet Pedro Almodóvarin elokuvassa The Room Next Door ovat elämän loppu ja rakkaus
ELOKUVA | Pedro Almodóvarin ensimmäinen englanninkielinen pitkä elokuva saa ihailemaan Tilda Swintonia ja Julianne Moorea jos mahdollista entistäkin enemmän.
Elokuva naisesta, joka ei halunnut näkyä – Your Fat Friend on sievä paketti läskiaktivismista
ELOKUVA | Aubrey Gordonin hersyvä persoona kannattelee dokumenttia, joka on tarpeellinen, mutta hukkaa elokuvalliset mahdollisuutensa.
Rakkaustarina uusilla ihmisillä ja vanhoilla ideoilla – arviossa We Live in Time
ELOKUVA | We Live in Time -elokuvassa eletään suurta rakkaustarinaa, sitä ikuista ja kaiken kestävää. John Crowleyn ohjaama sentimentaalinen melodraama ei nappaa.