Kuva: Atmo
ELOKUVA | Ruotsalais-egyptiläisen elokuvaohjaaja Tarik Salehin trilleriuutuudessa kerrotaan maallisen ja uskonnollisen vallan taistelusta.
”Parhaimmillaan elokuva on seuratessaan elämää harvojen näkemässä uskonnollisessa instituutiossa.”
ARVOSTELU
Salaliitto Kairossa
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Tarik Saleh
- Pääosissa: Tawfeek Barhom, Fares Fares, Mohammad Bakri, Makram Khoury.
- Ensi-ilta 6.4.2023.
Harvoin näkee trilleriä, jonka tapahtumapaikka on moskeija, eikä mikä tahansa temppeli, vaan sunnalaisen islamin merkittävimpiin pyhäkköihin kuuluva Al-Azhar -moskeija Kairossa. Sen yhteydessä toimii moskeijan mukaan nimensä saanut sunnalaisislamilainen oppilaitos, jonne opiskelemaan päässeen nuoren miehen tarinasta elokuva kertoo. Adam (Tawfeek Barhom) on opiskellut kotikylänsä imaamin opastuksella Koraania sen verran, että hänelle tarjotaan mahdollisuutta jatko-opintoihin.
* *
Köyhän, maalaisen kalastajan pojalle uuden elämän aloittaminen miljoonakaupungissa on jo sinänsä päivittäistä seikkailua Adamin yrittäessä sopeutua itselleen outoon elämään ja ymmärtää mitä ovat koulun eri kuppikunnat. Pääimaamin äkillinen kuolema johtaa koko koulun epävarmuuden tilaan ylimpien uskonoppineiden kaavaillessa elinikäistä imaamin paikkaa itselleen.
Egyptin johtajat näkisivät paikalla mielellään oman suosikkinsa. Tiedustelupalvelun johtava kenraali määrää eversti Ibrahimin (Fares Fares) huolehtimaan siitä, että hallituksen suosikki tulee pääimaamiksi.
* *
Asiaan liittyy monenlaista juonittelua, jonka yhteydessä erään imaamiehdokkaan avustajana toiminut Zizo (Mehdi Dehbi) paljastuu tiedustelupalvelun vasikaksi ja murhataan. Adam näkee tapauksen minareetin parvekkeelta. Eversti Ibrahim pakottaa Adamin ryhtymään tiedonantajakseen lupailemalla järjestää Adamin isälle tämän tarvitsemaa lääkärinhoitoa.
Elokuva seuraa Adamia vakoilemassa Muslimiveljeskuntaa sympatisoivan, Jihadista intoilevan ja opintopiiriksi itseään kutsuvan opiskelijaryhmän jäseniä. Elokuvan juoni nojaa vahvasti juuri tämän tarinalangan seuraamiseen.
* *
Pohjimmiltaan Salaliitto Kairossa on hahmoteltu kasvukertomukseksi, jonka ytimessä on viattomuuden menetys. Adamin maalaismainen vilpittömyys toimii hänen parhaana valepukunaan. Hän oppii nopeasti pelin säännöt ja kehittyy kovapintaiseksi selviytyjäksi.
Parhaimmillaan elokuva on seuratessaan elämää harvojen näkemässä uskonnollisessa instituutiossa. Ikävimmillään elokuva noudattaa niin tuttuja trillerikäänteitä, että niitä voisi epäillä tekoälyn kirjoittamaksi. Näyttelijät ovat kauttaaltaan hyviä, mutta valitettavan monet heistä jäävät alikäytetyiksi.
* *
Palestiinalaisnäyttelijä Tawfeek Barhom hyödyntää roolissaan hienosti ujoa olemustaan ja hermostuneisuutta. Leffan tähti on ruotsalais-libanonilainen Fares Fares, josta on tehty hiuskuontaloineen ja risupartoineen täydellisen tunnistamaton. Karvakasan alle kätkeytyy ihmisten manipuloija, jossa on sekä kovuutta että ymmärtäväisyyttä.
Kertoo vain elokuvatuotantojen kansainvälistymisestä monikansallisiksi, että Salaliitto Kairossakin on ruotsalais-ranskalais-suomalainen yhteistuotanto. Ohjaaja Tarik Saleh on Egyptissä ei-toivottu henkilö eikä voinut kuvata elokuvaa Kairossa. Tarpeeksi hyvän vara-Kairon hän löysi Istanbulista. Muutamia Kairo-kuvia elokuvaan on tosin istutettu luomaan aitouden illuusiota.
Salaliitto Kairossa on epätasainen, mutta kiinnostava tapaus.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.