Kuva: Cinema Mondo
ELOKUVA | Cinema Mondo on tuonut teattereihin uuden 4K-restauroinnin Ghibli-mestarin varhaisesta elokuvasta, joka kertoo aina hurjaan seikkailun valmiista omatoimimiehestä.
”Miyazakin Ghibli-aikaisista elokuvista Cagliostron linna muistuttaa eniten Porco Rossoa.”
ARVOSTELU
Lupin III – Cagliostron linna
- Japani, 1979.
- Ohjaus: Hayao Miyazaki
- Ääninäyttelijät: Yasuo Yamada, Kiyoshi Kobayashi, Koro Naya, Sumi Shimamoto.
- Ensi-ilta: 12.4.2024
Molemmat Ghibli-studion perustajat, Hayao Miyazaki ja Isao Takahata, ohjasivat animaatioelokuvia jo ennen Ghiblin perustamista 1980-luvulla. Miyazakin ensimmäinen kokopitkä ohjaus, hänen ja Takahatan yhdessä tekemien tv-animesarjojen ohessa tehty, on suositun Lupin III -konseptisarjan merkkiteos Lupin III – Cagliostron linna (1979).
Lupin III on vekkulimainen, aina hurjaan seikkailun valmis lain rajalla liikkuva omatoimimies. Hän päätyy pieneen, vähän Liechtensteinia tai Monacoa muistuttavaan Cagliostron herttuakuntaan, jossa on salaperäinen linna, hallitsijanaan julmanoloinen kreivi Cagliostro. Sieltä tuntuu tunkevan maailmalle väärennettyä rahaa joka valuutassa. Sellaisia ovat nekin setelit, jotka Lupin ja kaverinsa Jigen saavat mukaansa Monacon kasinosta. Vielä enemmän Lupinia kiinnostaa linnassa mahdollisesti vankina asusteleva Clarisse-neitonen. Clarissea ollaan naittamassa väkisin Cagliostron kreiville, koska siten saataisiin selville suvun aarteen kätköpaikka.
Seuraa tietysti vauhdikas seikkailu, josta ei puutu linnan synkkien kellareiden omalaatuisia koneistoja ja ansoja, huimia takaa-ajoja pitkin mutkaisia vuoristoteitä ja roikkumisia linnan kellotorneista – kaikki tämä vauhditettuna vääräleukahuumorilla.
Lupin III -konseptin historia on monitahoinen. Aluksi ranskalainen Maurice Leblanc kirjoitti kirjoja Arsène Lupin -nimisestä herrasmiesvarkaasta. Niistä tehtiin televisiosarja, jota muistan lapsuudessani katselleeni televisiosta. Japanissa luotiin konseptin pohjalta Arsène Lupinin pojanpoika, joka seikkaili Monkey Punch -mangalehdissä. Suositun mangan pohjalta työstettiin ensin televisioon anime-sarjaa, jota animoi Yasuo Otsuka – sama mies, joka animoi ne ensimmäiset, Suomessa näyttämättä jääneet Muumit.
Lupin III -tarinoiden pohjalta tehdyn pitkän teatterianime-elokuvan ohjasi lopulta Hayao Miyazaki. Elokuvan animoi edelleen Yasuo Otsuka, joka oli jo Toei Doga -animaatiostudiolla mentoroinut Miyazakia ja Takahataa. Lupin III – Cagliostron linna tuo siis monella tavalla mielenkiintoista animaatioväkeä yhteen.

Kuva: Cinema Mondo
Miyazakin Ghibli-aikaisista elokuvista Cagliostron linna muistuttaa eniten Porco Rossoa. Siinä on samaan tapaan huimapäinen sankari ja molemmat sijoittuvat jonnekin Välimeren maiden maisemiiin. Toki Cagliostron linna on suoraviivaisempi seikkailu, vailla Ghibli-kauden syvällisempiä teemoja, mutta kuvailmaisussa näkyy jo Miyazakin myöhempää henkeä. Musiikki ja äänitehosteet puolestaan ovat aitoa 1960- ja 1970-lukujen actionsarjojen tyyliä.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Uusi Alex Garland -elokuva Warfare kuvaa sitä, kun tajuntaan ei mahdu muuta kuin sodankäynnin jytinä
ELOKUVA | Aiheensa Irakin sodasta poimiva Warfare tarjoaa katsojilleen pelkistetyn kuvan nykyaikaisesta kaupunkisodankäynnistä.
Äkäisen miehen ja muistisairaan vaimon matkalla rakastetaan ja riidellään – arviossa Muistojen matka
ELOKUVA | Jelle de Jongen elokuva tarjoaa draamaa ja huumoria pitkästä avioliitosta, muistoista ja tulevaisuuden hyväksymisestä.
Sally Bauer oli nainen, joka rakasti uimista, poikaansa ja haasteita – arviossa Nainen ja meri
ELOKUVA | Frida Kempffin ohjaama elokuva ei kuvaa hellästi naista, jonka haaveiden esteenä olivat lähipiiri ja sota.
Nuori saamelaisnainen yllättyy alkuperästään – arviossa ensi-iltaelokuva Biru Unjárga: Fucking Uuniemi
ELOKUVA | Egil Pedersenin esikoiselokuva on saamelainen nuorisoelokuva, jossa jokainen etsii ja löytää itsensä.