Glen Powell ja Adria Arjona. Kuva: Shane F. Kelly / AGC Studios
ELOKUVA | Amerikkalaiseen kulttuuriin kuuluu käsite ”tall tale”, yli kaikkien mittasuhteiden liioiteltu tarina, jollaisen kertominen on osa myyntimiesten ammattitaitoa.
”Juoni kurvailee hetki hetkeltä kiihtyvän salailun ja mahdottomaksi käyvän lemmen erikoistilanteissa.”
ARVOSTELU
Hit Man
- Ohjaus: Richard Linklater
- Pääosissa: Glen Powell, Adria Arjona, Retta, Austin Amelio
- Ensi-ilta: 31.5.2024
Populaarikulttuurin vanhimpia tarinoita on juttu vastentahtoisesta, päivisin nössöltä näyttävästä tumpelosta, josta tositilanteen tullen kuoriutuu uljas sankari. Klassisia esimerkkejä ovat Teräsmieheksi muuntautuva Clark Kent ja myös Harry Potter.
Uutuuselokuva Hit Man asettuu osaksi kaavaa esittelemällä Glen Powellin näyttelemän filosofian ja psykologian professorin Gary Johnsonin miehenä, jolle hänen opiskelijansa tapaavat naureskella. Luentonsa pidettyään proffa huristaa vaatimattomalla kärryllään kotiin, jossa hänellä on seuranaan kaksi kissaa, Id ja Ego.
Ammattiakateemikolla on harrastuksenaan elektroniikkalaitteiden rakentelu, mikä on vienyt hänet sivutöihin kotikaupunkinsa New Orleansin poliisilaitokselle räätälöimään salakuuntelulaitteita peitetehtäviä suorittaville poliiseille. Ja tietenkin – totta kai – tulee se päivä, kun ”palkkamurhaajan” roolia vetävä poliisi Jasper (Austin Amelio) ei ilmaannukaan töihin ja nörttiprofessori kiskaistaan yllätystöihin peitepoliisiksi rikollisia paljastamaan.
* *
Pahainen harrastelija on psyykannut itsensä rooliin hyvin. Hän selviytyy hommassa niin loistavasti, että tykästyy esittämään arkiminäänsä miehekkäämpää oletettua palkkatappajaa, ja kun machouden mielikuva saattelee hänen askeleitaan, oma pituuskin tuntuu kasvavan.
On päivänselvää, että professoria tulee peitehommissaan vastaan kohtalokas nainen, väkivaltaisessa avioliitossa kärsivä Maddy Masters (Adria Arjona). Tämä mieltyy tappajaa esittävään valepoliisiin niin, että molemminpuolinen kolahdus kuuluy. Professoripoliisi viskaa kaiken harkintansa tuuleen, ja katsoja päätyy romanttisen komedian yleisöksi.
* *
Juoni kurvailee hetki hetkeltä kiihtyvän salailun ja mahdottomaksi käyvän lemmen erikoistilanteissa. Ennen kuin huomaakaan peitepoliisia leikkivä professori on hengenvaarassa ja tajuaa, että olisi kannattanut harkita miksi tekeytyy ennen kuin muuttuu sellaiseksi.
”Jossain määrin tositarinaksi” mainittu Hit Man pohjautuu Texas Monthly -lehdessä ilmestyneeseen juttuun professorista, josta tuli valepalkkamurhaaja. Yleisimmin sivuosia tehnyt Glen Powell viihtyy tässä pyörityksessä kuin ei olisi muuta tehnytkään.
* *
Trillerielkeitä romanttiseen komediaan yhdistelevä Hit Man on indie-henkisen Rakkautta ennen aamua -draaman (1995) ja sen jatko-osien, Rakkautta ennen auringonlaskua (2004) ja Rakkautta ennen keskiyötä (2013), ohjaajana kuuluisaksi tulleen Richard Linklaterin uusin elokuva.
Hit Manissa Linklater keittää yhteen hyvin tuntemiaan aineksia Hollywoodin perushuttuun. Parhaimpina hetkinään elokuvassa on nautinnollista rentoutta. Vaikka Hit Man on kuvattu New Orleansissa, ei kuvaan tule kertaakaan turistikuvamaisia näkymiä Bourbon Streetiltä tai muista kliseistä.
Tiettyyn mittaan elokuva tuntuisi kannustavan yleisöä löytämään sisältään ammattitappajan ujostelemattoman määrätietoisuuden. Tällaisen sisäisen sankaruuden markkinoijana elokuvassa on self-helpin tympeä sivumaku. Vasta siinä vaiheessa, kun todellisuus tulee tarinaan mukaan, leffa alkaa laahata.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Lillian Amerikan Ihmemaassa viihteen ja väkivallan keskellä – arviossa The Sweet East
ELOKUVA | Sean Price Williamsin esikoisohjaus on kulkurielokuva tämän ajan nuoresta, jolla on kaikki edessään ja rohkeus määrittää kulkemisensa suunta.
Wim Wenders sukeltaa Kieferin taiteeseen – arviossa ensi-iltaelokuva Anselm
ELOKUVA | Sodankylässä ennakkoon nähtävä Anselm on muotokuva taiteilijasta, jonka työ ja maailmankuva nivoutuvat ajassa, filosofiassa, historiassa, muistissa ja myytissä.
Kukaan ei ohjaa niin kuin Luca Guadagnino – Challengers on poikkeuksellinen taidonnäyte
ELOKUVA | Challengers haastaa sekä perinteisiä valta-asetelmia että elokuvanteon sääntöjä. Guadagninon tenniselokuvassa jyrää manipuloiva nainen ja päällekäyvä musiikki.
Kolmiodraama, jossa kukaan ei ole onnellinen – arviossa Kesä ilman kevättä
ELOKUVA | Turkkilaisen Nuri Bilge Ceylanin kolmiodraamassa opettajat yrittävät löytää elämän tarkoitusta, nyt tässä tai jossain muualla.