Kuva: Judith Kaufmann / Alamode Film / Cinema Mondo
ELOKUVA | Nuori matematiikanopettaja uskoo uusiin käytäntöihin opettamisesta ja yhteisöllisyydestä koululaitoksessa. İlker Çatakin elokuvan pääroolissa on monipuolinen Leonie Benesch.
”Tarina muuttuu kauhukertomukseksi, kun Carla kohtaa arjen vihollisensa, konkreettisesti.”
ARVOSTELU
Opettajainhuone
- Ohjaus: İlker Çatak
- Pääosissa: Leonie Benesch, Leonard Stettnisch, Eva Löbau, Sarah Bauerett
- Ensi-ilta: 23.2.2024
Carla Nowak (Leonie Benesch) on nuori matematiikanopettaja, joka uskoo uusiin käytäntöihin opettamisesta ja yhteisöllisyydestä koululaitoksessa. Työ koulussa alkaa hyvin ja reippaasti omassa luokassa oppilaiden kanssa.
Muutokset alkavat, kun koulussa tapahtuu varkauksia. Syylliset yritetään saada kiinni arvaamalla. Ensimmäinen epäilty on maahanmuuttajien poika (Goya Rego), jolla on sattumalta paljon rahaa mukanaan. Hän kertoo saaneensa rahat vanhemmiltaan ostaakseen videopelin. Carla uskoo oppilastaan ja arvelee voivansa korjata väärinkäsityksen helposti. Oppilaat ja opettajat jakautuvat mielipiteissään ja epäluulo jää kytemään, vaikka pojan vanhemmat vahvistavat hänen kertomuksensa.
* *
Henkilökunnan rasismi on tuttua syytetylle pojalle. Carla saa poikaa tiukasti puolustamalla kaikki muut kääntymään itseään vastaan. Hämmästys on suuri, kun Carla huomaa, että ihmiset todella ajattelevat tapahtumista toisin kuin hän.
Carla päättää selvittää varkaudet. Hän virittää ansan huomatessaan koulutoimiston sihteerin käyttäytyvän oudosti. Carlan tietokone tallentaa tilanteen, jossa syyllinen vie hänen rahansa takintaskusta.
Sihteeri Frederike Kuhn (Eva Löbau) kieltäytyy ottamasta vastuuta teoistaan ja saa Carlan vihaiseksi. Kuhnin poika Oskar (Leonard Stettnisch) on Carlan luokalla ja muuttuu äidin kiinnijäämisen jälkeen ensin pelokkaaksi ja kiusatuksi, sitten vihamieliseksi.
Opettajainhuoneessa vältetään puhumista varkauksista ja jatkuvasta valvonnasta, jota vanhemmat ja osa opiskelijoista puolustaa. Oskarin aloitteesta opiskelijat julkaisevat hänen kertomuksensa äitinsä syyttömyydestä. Carla menettää lähes täysin oppilaidensa hallinnan.
* *
İlker Çatakin ohjaaman elokuvan teemat liittyvät moraaliin, yhteisiin sääntöihin tai niiden puuttumiseen. Epätasa-arvo on jokapäiväistä. Vanhat mallit ovat olleet vallalla koululaitoksissa ja yhteiskunnassa niin kauan, että epäviihtyvyys on arkipäivää. Tarkempi tarkastelu ei muuta mitään, vaan ainoastaan vahvistaa entisiä käytäntöjä.
Carlan ajatus on, että kaikesta huolimatta voisimme yrittää löytää jotain yhteistä, jolla voi hoitaa jokaisen tilanteen omalla tavallaan hyvään tai edes kohtuulliseen lopputulokseen. Ei saa antaa periksi. On yritettävä tulla toimeen kaikkien kanssa. Syyllistämiseen pitää olla todellinen syy.
Ajatukset kuulostavat tutuilta kaukaa vuosikymmenten takaa. Opettajan tärkein huone on luokka, eikä opettajainhuone.
* *
Opettajainhuoneen kerronta on perinteistä niin tarinan kuin kuvauksen osalta, elokuvan vahvuus on sen näyttelijöissä. Tarina muuttuu jännäriksi ja kauhukertomukseksi, kun Carla kohtaa arjen vihollisensa, konkreettisesti.
Leonie Benesch tekee Carlan roolista hiukan naiivin, välillä epäuskottavan, monivivahteisen ja rohkean ihmisen. Häntä ei ole helppo ymmärtää ja hän herättää risitiriitaisia tunteita, vaikka on selvästi hyvän puolella.
Ilmeikäs Leonard Stettnisch on Carlan oppilaan Oskarin roolissa pidättyväinen, tarpeen mukaan raju ja nuoresta iästään huolimatta vahvasti läsnä.
Elokuva kehyksenä on kekseliäästi koulumaailma, joka edeltää ja opettaa yhteiskuntaan. Kuva on pelottava eikä näinä kovan politiikan aikana tunnu muuttuvan ollenkaan.
Elokuva on Oscar-ehdokkaana kansainvälisten elokuvien sarjassa.
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.