Suzu on syrjäänvetäytyvä koulutyttö, joka ei uskalla laulaa. Kuva: Cinema Mondo
ELOKUVA | Belle vie ujon koulutytön virtuaalitodellisuuden tähdeksi. Tarina kertoo nuoren epävarmasta identiteetistä, siitä miten nettimaailmassa voi olla joku muu, erilainen, rohkeampi.
”Belle on virtuaaliajan Kaunotar ja Hirviö.”
ARVOSTELU

Belle
- Japani, 2021.
- Ohjaus: Mamoru Hosoda
- Ääninäyttelijät: Kaho Nakamura, Ryo Narita, Shota Sometani, Tina Tamashiro
- Suomen-ensi-ilta: 18.2.2022
Suzu on ujo ja introvertti koulutyttö, jolla on vain pari ystävää: IT-nörttityttö Hiroka ja koulupoika Shinobu. Suzun päivät kuluvat keskellä kouluyhteisöä, jossa jokainen yrittää olla suosittu ja saada vastakaikua romanttiselta kiinnostukseltaan. Suzu ei uskalla laulaa edes karaokekopissa: hän harrasti musiikkia äitinsä kanssa, joka kuoli Suzun ollessa pieni.
Yllättäen Suzu löytää tiensä virtuaalimaailma U:hun, jossa on mahdollista luoda itselleen avatar, juuri sellainen kuin haluaa. Suzu luo itselleen hahmon nimeltä Bell, jolla ei ole muuta yhteistä Suzun kanssa kuin pisamat. Muuten Bell, pian Belle, on kaunis kuin Disney-prinsessa ja laulaa kauniisti.
Aluksi Belle herättää oudoksuntaa U:ssa ja sen ulkopuolella, onhan hän pisamainen eli kauneusihanteesta hieman poikkeava, mutta pian hän on virtuaalimaailman tähti ja lukemattomat ihmiset – mukaan lukien Suzun koulukaverit – yrittävät arvuutella hänen oikeaa identiteettiään.
U:ssa on yksi kapinahahmo, Hirviö, jonka perään Belle lähtee. Hirviön arvoituksen ratkaistakseen Suzu ja hänen ystävänsä yrittävät selvittää tämän henkilöllisyyden ja elämäntilanteen tosielämässä. Lopulta Bellen kiintymys Hirviöön taltuttaa tämän ja Hirviö on valmis paljastamaan kasvonsa. Belle on siis virtuaaliajan Kaunotar ja Hirviö.
Mamoru Hosoda on kuvannut virtuaalisen ja todellisen maailman rinnakkaisuutta jo kahdessa Digimon-elokuvassaan. Hosodan mestariteos Summer Wars (2009) laittoi nuoret päähenkilönsä käymään virtuaalisen taistelun, jossa ratkaistiin tosimaailman ongelmia. Samaan tapaan kuin Bellessä, virtuaalisen maailman syvyyssuuntainen liike ja värikäs, yksityiskohtainen virtuaalitodellisuus rinnastuu elokuvan reaalimaailman litteämmän animaatiotyylin ja horisontaalisen liikkeen kanssa. Ääninäytteleminen ja musiikki on elokuvass vahvaa. Suzun/Bellen roolin ja laulut ääninäyttelevä laulaja-lauluntekijä Kaho Nakamura on oiva löytö tuplarooliin.

Belle on Suzun virtuaalihahmo, kaunis laulajatähti. Kuva: Cinema Mondo
Verrattuna Summer Warsiin, joka piti virtuaali- ja tosimaailman hienossa tasapainossa ja tarinan käynnissä, Belle jää onnistuneen alun jälkeen hieman junnaamaan eikä tarinankehittely pysy yhtä dynaamisena. Hirviön todellisen ongelman esittely on tärkeä asia, mutta tulee vähän myöhään ollakseen merkityksellinen Hirviön hahmon tai koko tarinan kannalta.
Virtuaalitodellisuus on läsnä ja nuori polvi on elänyt somen kanssa koko elämänsä. Bellen tarina kertoo nuoren epävarmasta identiteetistä, siitä miten nettimaailmassa voi olla joku muu, erilainen, rohkeampi. Bellen hahmosta ja kokemuksista Suzu saa rohkeutta todelliseen elämäänsä. Virtuaalimatka oli niin Suzulle kuin Hirviön hahmoon kätkeytyneelle matka omaan sisimpään.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.
Jodie Fosterin esittämä psykiatri heittäytyy murhatutkijaksi voimallisen kiihkon vallassa – arviossa Yksityinen elämä
ELOKUVA | Rebecca Zlotowskin ohjaama Yksityinen elämä yhdistelee elokuvien lajityyppipiirteitä niin vilkkaasti, ettei sen oma luonne näy.
Scarlet Johanssonin esikoisohjaus on sympaattinen tarina 94-vuotiaasta naisesta – arviossa Eleanor the Great
ELOKUVA | Ikääntynyt leskirouva liittyy juutalaiskeskuksen tukiryhmään ja huomaa kohta omineensa holokaustista selvinneen ystävänsä elämäntarinan.
Jännäridraama taitavan varkaan pakomatkasta saa unohtamaan ajankulun – arviossa Roofman
ELOKUVA | Kun viranomaiset ovat perässä, on keksittävä ovelin mahdollinen piilopaikka. Mutta riittääkö se silloin, kun rakkaus vaatii vapautta ja läsnäoloa?




