Elokuva-arvio: Verinen kauhukomedia Ready or Not on muka-yhteiskuntakriittinen satiiri, jonka ainekset ovat tuttuja muistakin elokuvista. Parasta elokuvassa on Samara Weavingin naisenergia.

Nuori Grace (Samara Weaving) on onnekas nainen – hän on löytänyt elämänsä rakkauden, joka vieläpä sattuu olemaan mielettömän rikkaan suvun vesa. Häitä vietetään loisteliaassa kartanossa, ja vihkivalojen jälkeen tunnelma sen kun tihenee. Morsian on määrä ottaa suvun jäseneksi koko perheen peli-illassa – ja pian yllättynyt nuorikko huomaakin olevansa mukana pelissä, jossa kyse on elämästä ja kuolemasta.

Ready or Not on tyylilajiltaan satiiri, ja samalla myös splatter-kauhuelokuva, musta komedia, toimintajännäri – ja ehkä himpun verran kieroutunut rakkauselokuvakin. Ohjaajia elokuvalla on peräti kaksin kappalein, Matt Bettinelli-Olpin ja Tyler Gillet. Miehet ovat olleet aiemmin aktiivisia alakulttuuritohinoissa ja elokuvantekijäkollektiivissa, mutta näin ison tuotannon puikoissa he ovat ensikertalaisia.

Haastatteluissa ohjaajakaksikko kertoo halunneensa kommentoida elokuvallaan Donald Trumpin aikakauden Yhdysvaltoja, ja tämän katsoja toki aavistaa haastatteluja lukemattakin. Elokuvan viesti on selkeä: rikkaat puolustavat omaa asemaansa ritualistisesti ja itsekkäästi, ja muut ihmiset ovat pelkkiä uhrattavia pelinappuloita. Sanoma paukutetaan katsojan päähän verta ja väkivaltaa purskahtelevassa piiloleikissä, missä sulhasen suku jahtaa morsianparkaa ympäri taloa ja tiluksia.

Rikkaat – Kristian Bruun, Melanie Scrofano, Andie MacDowell, Henry Czerny, Nicky Guadagni, Adam Brody ja Elyse Levesque – pitävät omiensa puolta.

Ready or Not -elokuvan kuningasidea – rikkaat ihmisjahdissa – ei kuitenkaan ole ihan uusi, vasta Trumpin presidenttikaudella keksitty oivallus, vaan sama kuvio on toistunut useissa kirjoissa ja elokuvissa jo vuosikymmeniä. Kaanonin alkuteoksena pidetään Richard Connellin novellia The Most Dangerous Game (tunnetaan myös nimellä ”The Hounds of Zaroff”) vuodelta 1924. Tarinassa suurriistanmetsästäjä putoaa laivasta mereen ja pelastautuu saarelle – vain joutuakseen venäläisen aristokraatin ihmismetsästyksen kohteeksi.

Novelli on Yhdysvalloissa erittäin tunnettu, samoin kuin sen ensimmäinen filmatisointi Zaroffin koirat (The Most Dangerous Game, 1932), ja idea on säännöllisesti toistunut elokuvissa. Esimerkkejä on lukuisia, joista tunnetuimpia on John Woon ohjaama, Jean-Claude Van Dammen tähdittämä Hard Target (1993). Samasta säälimättömästä pelikuviosta ammentaa myös kirjoina ja elokuvina tunnettu Nälkäpeli-sarja (The Hunger Games). Jopa Disney-Pixarin lasten animaatioelokuvassa Up – kohti korkeuksia (2009) viitataan samaan aiheeseen.

Yhdysvalloissa on tehty tänä vuonna myös toinen ihmismetsästyksestä kertova uusi satiirinen elokuva, The Hunt. Tämän elokuvan ensi-iltaa lykättiin Yhdysvalloissa hiljattain tehtyjen joukkoampumisten takia.

* *

Ready or Not -elokuvan tekijät eivät siis ole ihan originellin idean kanssa liikkeellä, mutta mahdollisesti hyvinkin ajan hermolla. Käytettyjen ideoiden kierrätys on tietenkin aivan sallittua, varsinkin jos tekijät onnistuvat tuomaan esiin myös omaa näkemystään.

Ihan tällaiseen Ready or Not ei kuitenkaan yllä. Melkeinpä tuntuu siltä, että muka-yhteiskuntakriittinen satiiri on vain tekosyy sille, että ohjaajakaksikko on päässyt leikkimään verellä ja väkivallalla. Siinä mielessä elokuva tuntuu jopa kaksinaismoralistiselta.

Elokuva kuitenkin toimii elokuvallisesti kohtalaisen hyvin. Tekijät pitävät eri tyylilajit hyvin kasassa, rakkauskohtauksista siirrytään vaivattomasti mustaan huumoriin tai jännittävään toimintaan. Verta ei säästellä, ja monissa kohtauksissa on ihan ”vanhan ajan” gore-tunnelmaa. Tällainen elokuvan eri lajityyppien sekoittaminen ja siinä onnistuminen on jo jonkinmoinen saavutus.

Mark O’Brien ja Samara Weaving.

Vaikka verta elokuvassa roiskitaan sammiokaupalla, mitenkään pelottava kauhuelokuva Ready or not ei kuitenkaan ole, komediallisuus kun syö tehokkaasti kauhua pois. Vastaavasti elokuvan huumori ei sekään aiheuta mitään röhönauruja, mikä onkin satiireissa tavanomaista. Jännitystä elokuva silti onnistuu pitämään yllä, ja katsoja elää koko ajan morsiamen puolella.

Parasta elokuvassa onkin sen naisenergia. Pääosaa näyttelevä, 27-vuotias Samara Weaving vetää roolinsa täysillä, ja osaa näyttelijänä surffata elokuvan tyylilajista toiseen. Hän saattaa jopa jatkossa kilpailla Hollywoodin ykkösblondin asemasta, toisen lahjakkaan näyttelijän, Margot Robbien kanssa. Itse asiassa Weaving ja Robbie ovat jopa sen verran saman oloisia, että voisivat olla vaikka siskoksia! Näin ei kuitenkaan ole – sen sijaan yhteistä geeniperimää löytyy toisen australialaisen Weavingin kanssa: ikimuistoinen Matrix-agentti, Hugo Weaving, on Samaran setä.

Kaikesta hurmeesta huolimatta elokuva on yllättävänkin kiltti. Parempi satiiri olisi vaatinut terävämpää ajattelua, uusia oivalluksia ja paljon rohkeampaa otetta. Nyt on menty soitellen sotaan, tietämättä lopulta mihin pyritään.

Goren ja huumorin ylittämätön yhdistelmä on edelleen Peter Jacksonin nuoruusvuosien ohjaustyö Bad Taste (1987). Ready or Not on elokuvallisesti siloitellumpi, mutta ei yllä lähellekään Jacksonin jengin omaperäisyyttä ja oivalluksia.

Kaarina Lehtisalo

Ready or Not

Ohjaus: Matt Bettinelli-Olpin ja Tyler Gillet
Käsikirjoitus: Guy Busick, Ryan Murphy
Pääosissa: Samara Weaving, Mark O’Brien, Adam Brody, Henry Czerny, Andie MacDowell, Nicky Guadagni, Melanie Scorofano, Kristian Bruun, Elyse Levesque, John Ralston
Kesto: 1 h 36 min
Ikäraja: K16
Ensi-ilta: 23.8.2019

Elokuvaa esitetään Tampereella Finnkinon teattereissa