Fatih Akin näyttää katsojalle keskisormea – Kultainen hansikas mässäilee prostituoitujen murhilla

15.11.2019
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Elokuva-arvostelu: Kultainen hansikas on aiheuttanut rajuja vastareaktioita arthouse-fanaatikoissa ja valtavirtakatsojissa. Elokuva ei ole yhtä huono kuin maineensa, Valtteri Mörttinen kirjoittaa.

Koskettavilla ja palkituilla oman kulttuurinsa edustajista kertovilla draamoilla mainetta niittänyt saksanturkkilainen ohjaaja Fatih Akın päätti tänä vuonna repäistä. Koska ilmeisesti jopa Lars von Trierin inhoa herättänyt The House That Jack Built oli liian pliisu ja pehmeä, Akın pisti paremmaksi kääntämällä elokuvaksi Heinz Strunkin romaanin Kultainen hansikas.

Ensi-illan jälkeen Berliinin elokuvajuhlilla taiteilija saikin heti vastata misogynisellä väkivallalla mässäilevän teoksensa kohtaamaan vastareaktioon. Hämmentäväksi tilanteen teki se, kuinka anteeksipyytelevästi Akın vastasi närkästykseen. Elokuva nimittäin on silkka keskisormen näyttö, ja juuri siinä on sen ainoa eettinen oikeutus ja esteettinen kauneus.

Jonas Dasslerin näyttelemä päähahmo on tosielämän henkilöön pohjautuva sarjamurhaaja Fritz Honka. Aito Honka vietti lapsuutensa keskitysleirillä, menetti isänsä alkoholismikuolemalle, ajelehti mielenhäiriöisenä Hampurin proletariaatissa ja jämähti lopulta paikallisbaarin seinäkoristeeksi Reperbahnilla.

Akinissa on elokuvantekijänä sen verran tahdikkuutta, että hän käynnistää tarinan vasta tästä kohtaa. Itse asiassa Kultainen hansikas on teoksena niin tiivis ja ytimekäs, että sen unohtaa helposti olevan muodikkaasti ”perustuu tositapahtumiin” -elokuva.

Jonas Dassler Fatih Akinin elokuvassa Kultainen hansikas.

Fritz

Kultainen hansikashan on nyt virallisesti ”ristiriitainen” elokuva, koska se estetisoi ja viihteellistää äärimmäistä väkivaltaista ja mahdollistaa luennan, jonka mukaan raakoja ja anteeksiantamattomia tekoja jollakin tavalla voisi ymmärtää tai ainakin vähintään selittää. Tässä on oikeastaan tiivistettynä se, miten Akın toivoo, että hänen elokuvansa esitellään ja käsitellään. Ja ainoa syy, miksi elokuva ei shokeeraa pätkääkään, on juuri tässä.

Elokuva kerjää katsojalta vihaista reaktiota niin ilmiselvästi, ettei sille voi olla vihainen. Se on vähän kuin lapsi, joka näyttää kikkelinsä koko koululuokan edessä ja nauraa räkäisesti. Provokaatio on niin ilmiselvä, että ihmisen pitäisi käydä todella hitaalla tarjotakseen sille sen niin kipeästi kaipaaman reaktion.

Shokkivaikutuksen puuttuminen ei silti tarkoita automaattisesti sitäkään, että elokuva olisi huono. Siitä tulee sen ilmiselvyyden kautta vain sympaattisen viaton. Kun Fritz Honka yrittää lempiä laitapuolen kulkijaa, johon ei koe minkäänlaista seksuaalista vetoa, ja ryntää viereiseen huoneeseen stimuloimaan itseään vemppauksella ja pin up -julisteilla palatakseen takaisin vain jatkamaan epäonnistumistaan aidon yhdynnän parissa, ainoa toimiva reaktio tähän dadaistiseen farssiin on lapsenomainen hihitys. Groteskius on viety niin kohti ääretöntä ja sen yli, että jossain on poksahtanut sulake ja itse asiassa lopputulos muistuttaa keveydessään Disney-piirretyn huumoria.

Tilanne on katsojan kannalta kuin käänteinen versio South Park -jaksosta, jossa Eric Cartman kohtaa jotain niin hauskaa, ettei koskaan enää naura.

”Akınin tyyli ohjaajana on kauttaaltaan puhdas. Elokuvan ilme on yhtenäinen ja juuri oikea palvelemaan käsikirjoitusta. ”

Akınin tyyli ohjaajana on kauttaaltaan puhdas. Elokuvan ilme on yhtenäinen ja juuri oikea palvelemaan käsikirjoitusta. Hampurilaisesta lähiöräkälästä on saatu aidosti luotaantyöntävä peitetyn epäonnen pyhättö.

Elokuvan lopetuksessa sen sijaan olisi toivomisen varaa. Viimeisen näytöksen löyhästi lasketteleva poljento meinaa saada haukottelemaan, eikä maaliviivallakaan oikein ole tarjolla oivalluksia.

Jos etsii elokuvankatsojana syvällistä kurkistusta sosiopaatin tajuntaan niin kuin true crime -dokumenteissa tai samanlaista teennäistä veritekoja perustelevaa yhteiskuntakritiikkiä kuin jota Todd Phillipsin Joker parhaillaan tarjoaa, ei kannata eksyä Kultaisen hansikkaan näytökseen. Järkytys voi olla peruuttamaton, kun oivaltaa, ettei Akınilla olekaan aiheeseen mitään sanottavaa. Hän tekee sen varjolla vain taidetta.

Ehkä nimenomaan tämän rehellisyytensä vuoksi elokuva ei ärsytä alkuunkaan samalla tavalla kuin true crime tai Joker.

Valtteri Mörttinen

 

Kultainen hansikas (Der goldene Handschuh)

Ohjaus: Fatih Akın

Käsikirjoitus: Fatih Akın, Heinz Strunkin romaanin pohjalta
Pääosissa: Jonas Dassler, Margarethe Tiesel, Katja Studt, Dirk Böhling, Hark Bohm
Ikäraja: K16
Kesto: 1 h 50 min
Ensi-ilta: 15.11.2019

Tampereella elokuvaa esitetään Finnkinon elokuvateattereissa ja Arthouse Cinema Niagarassa.

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.