Denzel Washington kurmuuttaa Camorran juoksupoikaa (Andrea Scarduzio). Kuva: CTMG, Inc.
ELOKUVA | Omakätistä oikeutta jakelevaa Robert McCallia voisi erehtyä luulemaan supersankariksi, niin tehokkaasti hän tekee roistoista selvää jälkeä.
”Denzel Washington on tässä vähän liian tusinatason leffassa kykyihinsä nähden.”
ARVOSTELU
Equalizer 3 – The Final Chapter
- Ohjaus: Antoine Fuqua
- Pääosissa: Denzel Washington, Dakota Fanning, Eugenio Mastrandrea, Gaia Scodellaro
- Ensi-ilta: 8.9.2023
Yhdeksän vuotta sitten nähdyssä The Equalizer -elokuvasarjan ensimmäisessä elokuvassa The Equalizer: oikeuden puolustaja (2014) esiteltiin sarjan peruskaava: hiljaista elämää elävä jokamies Robert McCall (Denzel Washington) on edellisessä elämässään kommandokoulutuksen saanut ja CIA:n likaisten puuhien töistä vetäytynyt ex-agentti, joka elokuvasarjan alkupuolella paiski töitä rautakaupan varastossa, autteli kavereitaan, luki paljon ja eli askeettisesti kuin munkki ja saattoi ottaa vanhat väkivallan taitonsa käyttöön, mikäli roistot kävivät häiritsemään hänen ystäviään.
Antoine Fuquan ohjaamat elokuvat ottavat päähenkilönsä nimen ja idean huomattavasti rauhanomaisemmasta 1980-lukulaisesta tv-sarjasta. Sarjan elokuvat ovat väkivaltaviihdettä, jossa korostetaan tappojen näyttävyyttä ja veriroiskeita.
Tässä sarjan päätösosana markkinoidussa elokuvassa päähenkilö päätyy erään virhearviointinsa tähden ampumahaava selässään toipilasvuoteelle fiktiiviseen sisialaiskylään Altamonteen, jota elokuvassa esittää Amalfin rannikolla sijaitseva Atrani-niminen pikkukaupunki.
Toivuttuaan McCall käyskentelee Altamontessa tutustuen ihmisiin ja elämänmenoon ja havaitsee joukkion nuoria roistoja keräämässä häikäilemättömästi suojelurahoja. Eikä syvästi oikeudentuntoinen amerikkalaismies voi olla puuttumatta asiaan.
TRAILERI
* *
McCall on tyypillinen koston enkeli eli pyhimysmäisen hyvä ihminen, joka pitää velvollisuutenaan tehdä loppu likaisista puuhista vaikka tuli- ja teräasein, jos tilanne niin vaatii.
Elokuviin ja muuhun populaarikulttuuriin ilmaantuu vigilantteja, omakätisen oikeuden sankareita taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti kovina aikoina. Teräsmies, Batman ja vastaavat supersankarit ovat perua 1930-luvun lamakaudelta. Kylmä sota synnytti James Bondin ja muita vapaan maailman, oikeuden, demokratian ja muiden arvojen puolesta kyselemättä tappavia sankareita. Tällaiset sankarit ovat myyneet pitkän aikaa.
Uutuuselokuvan yhteenotot Altamontessa tiivistyvät McCallin ryhtyessä tavallisten ihmisten suojelijaksi Camorran jäseniä vastaan. Camorran juoksupoikia komentaa Vincent Quaranta (Andrea Scarduzio), jonka Marco-isoveli (Andrea Dodero) on seudun camorristiklaanien pää, jonka suunnitelmissa on tyhjentää Altamonte ja koko Sisilian rannikko vaikka polttamalla talot, jotta hän ja muut rikolliset voivat täyttää sen rikollisten hallitsemilla lomakeskuksilla ja hotelleilla.
* *
Elokuva vatkaa huumekaupan rahoittamien terroristien yhteydet ja paikalle saapuvan CIA:n asiaanpuuttumiseen sellaiseksi vaahdoksi, että se vain vie huomiota Equalizer-elokuvien pääasialta, joka on näyttää, miten salassa pysyttelevä hyväntekijä vapauttaa tavalliset, ”pienet ihmiset” heitä piinaavilta öykkäreiltä raa’an tehokkaasti, sillä väkivallan brutaalit esitykset vetävät massoittain katsojia näihin elokuviin. Equalizer 3 – The Final Chapter -elokuvian kunniaksi on sanottava, että se pitäytyy tietyssä säästäväisyydessä tappokohtausten kuvaamisessa, eikä venytä niitä erikoistehosteiden esittelyksi.
Washingtonin seuraksi saadaan hänen kanssaan jo Koston liekki -elokuvassa (2004) näytellyt Dakota Fanning, tällä kertaa CIA:n talousrikososaston tutkijana ensimmäisellä kenttäkeikallaan. Jos elokuvaa on uskominen, CIA ja Yhdysvallat ovat taas valmiina hoitamaan maailmanpoliisin tehtäviä.
* *
Washingtonin esittämän McCallin käppäillessä pittoreskissa italialaistaaajamassa hän tulee astuneeksi kahvilaan, jossa hän itsepintaisesti yrittää tilata teetä, kunnes baristakaunotar Aminah (Gaia Scodellaro) kuittaa yritykset tuomalla cappuccinon, jota barista säestää lausahduksella: “Vain mummot ja englantilaiset juovat teetä.”
Eurooppa näyttäytyy elokuvassa ISIS:n ja Camorran yhteismaana, joka kaipaa ja itse asiassa tarvitseekin amerikkalaista maailmanpoliisia. Tämä on viihde-elokuva sitä lajia, jossa paha saa palkkansa ja hyvät voivat lopuksi hymyillä. Vaikka Denzel Washingtonia katselee mielellään esittämässä tyyppiä, jolla on arvovaltaa ja uskottavuutta olemuksessaan, niin silti hän on vähän liian tusinatason leffassa kykyihinsä nähden.
Koska sarjan edellisistä elokuvista tiedämme McCallin olevan älykäs ja järjestelmällinen, hän saattaisi hyvinkin olla katselemassa itselleen loppusijoituspaikkaa eli uutta kotiseutua eläkepäivikseen.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Josh Margolin kunnianosoitus isoäidilleen yhdistää huumoria ja toimintaa – arviossa Thelma
ELOKUVA | Thelma ja Ben ajavat skootterilla Los Angelesiin hakemaan oikeutta menetettyään puhelinhuijarille 10 000 dollaria.
Amerikkalaista historiaa tontin, talon ja sen asukkaiden kuvittamana – arviossa Here
ELOKUVA | Robert Zemeckisin teknologiaan tukeutuva elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan, jossa kerrotaan amerikkalaisten historiaa yhden paikan kautta.
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.